Poslednja nedelja februara i prva nedelja marta za sve filmofile uvek su rezervisane isključivo za jedan događaj – FEST. Pedeset prva edicija festivala slavi italijanskog virtuoza kinematografije, Federika Felinija. Osim toga, kako smo to navikli, tako i sada, za vreme trajanja festivala na filmska platna Beograda stižu neka od zapaženih ostvarenja sa različitih krajeva sveta. Ovom prilikom donosimo vam našu selekciju filmova iz bogatog programa ovogodišnjeg izdanja.
Kosti i sve (eng. Bones and All), r. Luca Guadagnino
Za nekonvencionalne romantičare, što Luca Guadagnino nesumljivo jeste, FEST donosi novo ostvarenje italijanskog reditelja. Kako opisati ovaj film, a da pritom ne otkrijemo previše, što bi pokvarilo zadovoljstvo gledanja? U dehumanizujućim okolnostima, Luca vraća ljudskosti svojim junacima, tražeći za njih iskupljenje i saosećajnosti. Time relativizuje mnoge moralne norme i preispituje ih, a sve u svrhu jedne jedine poruke – da ljubav ipak može biti (jedini) spas. Sve to, ispričano kroz (standardno) istančanu izvedbu Timothee Chalameta i (iznenađujuće) upečatljivu realizaciju do sada relativno anonimne Taylor Russell.
Dvostruka prevara (eng. Decision to Leave), r. Park Chan-wook
Bez ustezanja ćemo reći da retko koji savremeni reditelj poznaje detektivski žanr trilera kao južnokorejski autor Park Chan-wook. Njegovo proslavljeno delo Oldboy svrstava se u same vrhove najuspešnijih filmskih ostvarenja, pa – iako ne volimo da se olako služimo tom reči – zaista je vremenom postao klasik. Kada je Dvostruka prevara u pitanju, možete očekivati istu dozu maestralno tempirane napetosti u potrazi za istinom. Ljubav, opsesija i smrt nikada nisu bile tako blisko isprepletene, a priča o njihovoj nekada neodvojivoj vezi tako elegantno ispričana kao u ovom filmu. Upravo zbog te virtuoznosti je Park Chan-wook zasluženo odneo kući Kansku nagradu za najboljeg reditelja.
Razgovori žena (eng. Women Talking), r. Sarah Polley
Razgovori žena je film koji biste potencijalno preskočili prilikom odabira sa FEST-ovog repertoara, zbog čega smo mi ovde kako bismo vam rekli da to ipak ne učinite. Iako je duboko, čak u navratima razorno emotivna priča, želećete da je čujete upravo zbog načina na koji rediteljka Sarah Polley tu bol iznosi pred gledaoce, ali pred svoje junake. Mnogi razgovori koje žene vode i argumenti koje iznose ostaju nečujni, pritajni, no ovde oni dobijaju prostor, njihov glas odjekuje u punoj snazi. Uprkos svoj patnji, ili možda baš zbog nje, junakinje pronalaze – kako bi Kundera to rekao – nepodnošljivu lakoću postojanja, kroz žensku solidarnost i zajedništvo.
Živeti (eng. Living), r. Oliver Hermanus
Pritajno remek-delo ovog FEST-a, ali i ove filmske sezone jeste engleski film Živeti, koji predvodi energični Bill Nighy. Inspirisan filmom Ikiru velikog Akira Kurosave, a napisan perom Nobelovca Kazua Išigura, ovaj film dotiče se egzistencijalne potrage za smislom i svrhom postojanja, ali na jedan britanski, osetno stoički način. Tako film služi kao refleksija na jedan period i ogledalo jedne nacije. Nighy nekako dovodi svog junaka do konačnog odgovora, a u paru sa mladom Aimee Lou Wood, zajedničkim snagama uspevaju da iznesu ovaj film do kraja.
Tiha devojčica (eng. The Quiet Girl), r. Colm Bairéad
Irska kinematografija ove godine, sve se čini, doživljava preporod. Na FAF-u je gostovala sa ostvarenjem Duhovi ostrva (eng. The Banshees of Inisherin), koji je trenutno jedan od pretendujućih na vodeći broj nagrada. Sada nam sa istog podneblja stiže Tiha devojčica, još jedno ostvarenje koje stoji duboko ukorenjeno u irskom duhu, kulturi i katoličanstvu, kao okosnicama jednog mentaliteta. Ispričana iz ugla devetogodišnje devojčice, poražavajuća istina poziva na empatiju, na saosećajnost i – kao svako vredno kinematografsko ostvarenje – na traganje za odgovorima na pitanja o kojima možda i nismo razmišljali do tog trenutka.
Honourable mention, kako se to obično kaže, jeste film za koji ste već verovatno i čuli. U pitanju je ostvarenje Tár, američkog reditelja Todd Fielda, koji na svojim ramenima nosi maestralna Cate Blanchett. Ukoliko imate dva i po sata za odvojiti kako biste posmatrali čas glume drage nam australijanke, onda trk po karte. Ako, pak, preferirate filmove, koji osim dobre vodeće izvedbe, mogu da ponude podsticajnu ideju i uspešnu realizaciju, onda bolje dragoceno vreme utrošite na neki od gorepomenutnih ostvarenja. Veće su verovatnoće da ćete iz bioskopske sale izaći ispunjeni.
Foto: FEST.rs