Petnaesti po redu Španski metar počinje ove srede, 24. maja, i trajaće do 8. juna. Na repertoaru će se, tradicionalno, naći ostvarenja sa španskog govornog područja nastala u poslednjih nekoliko godina. Manifestacija se održava na nekoliko bioskopskih lokacija u Beogradu i Novom Sadu.
Kao i do sada, Španski metar predstaviće filmska ostvarenja iz Španije i Hispanske Amerike u nekoliko programskih kategorija. Savremeni film glavni je program Španskog metra i ove godine donosi pregled zanimljivih ostvarenja iz Argentine, Čilea, Španije, Meksika i Perua. Osim toga, festival tradicionalno slavi ženska kinematografska ostvarenja, a ove godine ona će biti predstavljena u okviru programske celine Ženski ugao: Imaginarijum nespokoja.
Posebna programska celina posvećena je velikanu španske kinematografije i dobitniku Goya nagrade, Karlosu Sauri. Reditelj je svojim ostvarenjima iscrtao savremenu panoramu post-frankovskog filma. Saura je preminuo je 11. februara ove godine, te Španski metar odaje počast njegovom neprikosnovenom legatu. U Jugoslovenskoj kinoteci, od 30. maja do 1. juna, biće prikazana četiri njegova ostvarenja – La caza (1965), Bodas de sangre (1999), Goya en Burdeos (1999) i Iberia (2005). Pored ostalih brojnih priznanja, Saura je dobitnik i Zlatnog pečata Jugoslovenske kinoteke, najvišeg priznanja koje ova institutcija dodeljuje za izuzetan doprinos filmskoj umetnosti.
Sa repertoara izdvajamo nekolicinu ostvarenja, a celokupan program možete naći na zvaničnom sajtu Španskog metra.
Journal preporuka: Španski metar
Savremeni film (24 – 29. maja)
Kuća među kaktusima (šp. La casa entre los cactus), r. Carlota Gonzalez-Adrio
Emilio i Rosa su napravili savršenu porodicu. Tokom sedamdesetih, u jednoj pustinjskoj oblasti na Kanarskim ostrvima, oformili su dom pun ljubavi za svojih pet ćerki, od kojih svaka nosi ime po jednom cvetu: Lis, Iris, Melisa, Lila i Dalija. Izdvojeni od civilizacije i života koji su ostavili u svojoj državi iza sebe, uživaju u ovom jedinstvenom raju, sklonjeni od sveta koji predstavlja opasnost i koji bi mogao da uništi zauvek ovu porodicu. Emilio i Rosa jedini su svesni opasnosti kojoj su izloženi, zbog čega celog života kriju strašnu tajnu od svojih ćerki.
Izgubljeno vreme (šp. Tiempo perdido), r. Francisco Novick i Natalio Pagés
Jedan argentinski akademik koji živi u inostranstvu vraća se kući kako bi se sastao sa svojim starim profesorom iz srednje škole, koji je njegov uzor u životu. Međutim, taj susret će krenuti u neočekivanom smeru.
Ženski ugao: Imaginarijum nespokoja (24 – 29. maja)
Put u sobu jedne majke (šp. Viaje al cuarto de una madre), r. Celia Rico Clavellino
Odnos između Leonor i njene majke, Estrelje, biva poljuljan kada kada ona odluči da se iseli iz kuće. Ono što jedna drugoj prećutkuju i sa čime treba da se suoče, odvešće ih na jedno putovanje, fizičko, ali i mentalno, na kojem će morati da nauče da ne budu majka i ćerka – da bi svaka od njih mogla da bude sopstvena ličnost. Obe će tražiti svoj identitet, koji se izgubio u svakodnevici suživota i navika.
Filmofilke (šp. Las cinéphilas), r. Martín Lehmann
Okosnica ovog dokumentarnog filma su tri penzionerke iz Buenos Ajresa, Madrida i Montevidea. Iako su geografski veoma udaljene, sve tri imaju nešto zajedničko: strast prema filmu. Njih tri nam donose jednu veoma posebnu priču svega onog atipičnog i na šta retko obraćamo pažnju, a što pobija stereotipe u svetu kulture i filma, tradicionalno povezane sa muškim polom i mlađom populacijom.
Sinopsis: Instituto Cervantes
Foto: Instituto Cervantes / IMDb