U sećanje na Agnes Vardu: Osvrt na filmove koji su promenili kinematografiju – i feminizam
Agnes Varda preminula je 29. marta 2019. godine. Iako se 8. mart uzima za međunarodni Dan žena, čitav mesec obeležavamo i slavimo višedecenijsku borbu i sva izborena prava. Vardin odlazak, u tom smislu, simbolično predstavlja kraj jedne (ženske) borbe. Zato se na petogodišnjicu njene smrti prisećamo njenog doprinosa, kako filmskoj umetnosti tako i feminističkom pitanju, koji su u njenom radu bili nerazdvojni.
Iako su Godard, Traffault et al. sinonimna imena za francuski novi talas, Agnes Varda prethodila je svima. Kroz svoje filmsko stvaralaštvo, nije samo pričala priče, već je tkala živote, oslikavajući slojeve ljudskosti i istražujući dubine ljudskog iskustva.
Cleo od 5 do 7 (1962) je poetično putovanje kroz vreme i prostor, istražujući intimne trenutke i unutrašnje borbe jedne žene dok čeka rezultate medicinskih testova. Ovaj film ne samo da je istakao Vardinu izuzetnu sposobnost da uhvati trenutke, već je postavio temelje za njenu ikoničnu poetiku.
Sreća žene je sreća porodice
Le bonheur (1965) predstavlja kontrast između izgleda sreće i dubokih slojeva nelagode i tuge koji leže ispod površine. Varda je hrabro istraživala društvene norme i uloge žena u braku i porodici, postavljajući pitanja koja su i danas od suštinskog značaja za razumevanje ljudske interakcije.
Slika žene je slika društva
Njeno remek-delo Vagabond (1985) snažno prikazuje život jedne beskućnice kroz različite perspektive ljudi koji su je susreli. Ovaj film ističe Vardinu sposobnost da prodre u srž ljudskih odnosa i društvenih dinamika, istovremeno postavljajući pitanja o našoj sposobnosti da razumemo i empatizujemo s onima koji su često marginalizovani u društvu.
Svojim delima, Agnes Varda hrabro je isticala složenost ženskog iskustva i izazove s kojima se suočavaju žene širom sveta. Kroz svoje filmove, nije samo osnaživala žene da progovore, već je dala glas onima čiji su glasovi često bili zanemareni ili potisnuti.
Foto: Instagram, IMDb