

Kako godina odmiče, pojavljuju se nove predstave koje vredi pogledati, ali i izdvojiti vreme za gledanje nekih koje još uvek nismo. April u pozorištima Beograda oslikava kvalitetan repertoar – i jedan festival. Mi smo izdvojili tri predstave koje vredi pogledati – a otkrivamo i koje su u nastavku teksta.
April u pozorištima Beograda
Maldonne, Atelje 212
U okviru Beogradskog festivala igre imaćemo priliku da pogledamo predstavu Maldonne, koja je 2023. godine premijerno odigrana na Nacionalnoj sceni u Kavajonu. Pet igračica nastupa u četrdeset različitih haljina – večernjim haljinama, venčanicama, spavaćicama, ležernim haljinama i balskim haljinama. Optočene šljokicama, duge, puf, vezene ili komotne. Haljine koje lete, taj sjaj, taj prasak, taj okret, taj trag na zemlji ili pad. Maldonne je evokativno delo koje istražuje krhkosti, pobunu i višestruke identitete koji koegzistiraju unutar ženstvenosti.
Nakon međunarodnog uspeha i brojnih nagrada koje je dobila za svoje komade Može biti, Ti si taj koga obožavamo i Ulepšajte se, Lejla Ka je stvorila Maldonne, ansambl delo prožeto istim naponom besa. Nominovan za Međunarodnu nagradu za umetničku igru londonskog Sadlers Velsa, to je komad koji prikazuje pet žena, 40 haljina i goruću želju za slobodom. Ulazeći kroz vrata urbane igre, mlada autorka nije deo neke škole. Ona trasira putanju van utabanih staza akademizma. Nakon što je bila deo mitskog komada May B čuvene Magi Maren, Lejla Ka je počela da kreira sopstvene radove pothranjene različitim urbanim i savremenim uticajima. Danas je pridružena umetnica Senkuatra u Parizu – nacionalne scene Kavajona i Dijepa. Predstava će se odigrati 3. aprila na sceni Mira Trailović u Ateljeu 212.
Alisa u zemlji strahova, Jugoslovensko dramsko pozorište
Dramski tekst Alisa u zemlji strahova je inspirisan epizodama iz knjige Alisa u zemlji čuda Luisa Kerola. Kada je bila mala, Alisa je verovala da se još pre doručka može desiti šest nemogućih stvari. Sada je odrasla devojka u tridesetim godinama. Trebalo bi da ima karijeru, porodicu. Trebalo bi da bude ispunjena, stabilna, odrasla. Ono što ima je novi psihoterapeut sa kojim putuje po svojoj glavi. Kada je bila devojčica, tamo su je čekala čuda, gusenice sa nargilom, karte koje govore, nasmejane mačke, kolači i čaj, histerične ptice. To je bio svet gde je svaki korak bio novo uzbuđenje, svet mogućnosti za beskrajna čuda. Sada je tamo samo zemlja ispunjena sumnjama i strahovima. Ipak, i dalje postoji mogućnost da se desi čudo…
Ova predstava je premijerno izvedena u februaru 2022. godine i jedna je od omiljenih beogradske publike. Uloge tumače Milena Radulović, Nebojša Ljubišić, Sloboda Mićalović, Radovan Vujović, Milan Marić, Jovana Belović, Iva Manojlović, Tamara Šustić i Denis Murić. Režiju potpisuje Aleksandar Popovski. Alisu u zemlji strahova gledamo 10. aprila.
Sve dobre barbike, Heartefact
Heartefact je pozorište koje je poznato po predstavama koje su društveno odgovorne i imerzivne. Njihove teme govore o traumama iz detinjstva, porodicama, ljubavi i psihologiji običnog čoveka. U aprilu, tačnije 16. i 22. aprila imamo priliku da pogledamo predstavu Sve dobre barbike koja je nastala po romanu Katarine Mitrović, objavljenom pre godinu dana. Predstava je premijerno izvedena u decembru 2024. godine, a uloge tumače Aleksandra Arizanović, Julija Petković i Nevena Kočović.
Šta se menja kada zakoračiš u tridesete? Da li tada postaješ svestan sopstvene prolaznosti, suočen s pitanjem: zašto uopšte postojimo ako ćemo da umremo? Glavna junakinja, Vanja, prolazi kroz vrtlog strahova, unutrašnjih dilema i surove stvarnosti. U tom haosu, ona pokušava da pronađe razloge za život, dok istovremeno oseća i spoznaje besmisao koji je okružuje. Ova predstava i pitanja koja Vanja postavlja rezonovaće sa svakom mladom osobom – pravi je glas jedne (izgubljene) generacije. Dramaturgiju potpisuje Isidora Milosavljević, a režiju Đorđe Nešović.
Foto: Nata Korenovskaia / Heartefact / Atelje 212 / Belgrade Dance Festival / Jugoslovensko dramsko pozorište / Nebojša Babić