Ovogodišnji dobitnik Zlatnog medveda domaću premijeru imaće na predstojećem Beldocs-u: Evo koja ostvarenja nas sve očekuju
Sedamnaesti Beldocs festival, koji će se održati od 22. do 29. maja 2024. godine u Beogradu i drugim gradovima u Srbiji, predstaviće publici brojne dokumentarne filmove nagrađivane na najvećim svetskim festivalima. Nakon što smo saznali koje domaće ostvarenje će otvoriti festival, znamo i koja nagrađivana ostvarenja sa brojnih svetskih festivala su se našla u ovogodišnjoj selekcij. Tako će se na programu 17. Beldocsa pronaći pobednički filmovi sa Kanskog festivala, Sandensa, Berlinalea, CPH:DOX festivala u Kopenhagenu, Cinema du reel festivala u Parizu i drugih svetskih smotri kinematografije. Među njima izdvaja se i ovogodišnji dobitnik Zlatnog medveda, film Dahomej (Dahomey), autorke Mati Diop koji će domaću premijeru imati upravo na Beldocs-u. U nastavku, donosimo detalje.
Izuzetno nam je drago što ćemo prikazati ovaj izvanredni, poetski dokumentarac koji otvara jedno jako značajno pitanje današnjice, ali i budućnosti. Posebna je čast prikazati najbolji film Berlinalea, jednog od tri najveća svetska festivala, gde već drugu godinu zaredom glavnu nagradu uzima dokumentarni film. Ovo sve govori o snazi dokumentarnog filma koja se sve više prepoznaje , izjavila je direktorka Beldocsa, Mara Prohaska Marković povodom domaće premijerne projekcije filma Dahomej.
Dahomej
Ovo dokumentarno ostvarenje prati proces restitucije nasleđa oduzetog tokom osvajanja kraljevine Dahomej, današnje države Benin, od strane francuske kolonijalne sile. Godine 2021. odobreno je i organizovano vraćanje 26 artefakta iz francuskog muzeja Beninu. Ova selekcija predmeta predstavlja samo jedan mali deo afričke baštine koja je oduzeta tokom evropskih imperijalističkih pohoda. Procedura vraćanja ovih materijalnih dobara pokreće debatu među studentima na Univerzitetu Abomej-Kalavi u Beninu, emitovanu na univerzitetskom radiju. Nove generacije pokušavaju da odgonetnu pravi način odnošenja prema povratku ukradenog dela istorije. Kroz dinamičan debatni format, Dahomej ima za cilj da postavi mlade ljude u prve rovove bitke za oslobođenje i redefinisanje afričke kulture po njihovim pravilima.
„Pitanje vraćanja afričkih kulturnih artefakta otetih tokom kolonijalnog perioda francuske istorije pre svega se tiče mladih u Africi, čija mišljenja na ovu temu još uvek nisu stigla do javnosti. Umesto toga, oni su nadjačani u političkom miljeu ili zarobljeni u akademskim krugovima“, rekla je rediteljka Diop, koja naglašava da tema restitucije i povratka odjekuje u njenom celokupnom dosadašnjem radu.
Majka svih laži
Majka svih laži (The Mother of All Lies), u Kanu ovenčan nagradama Cinema Eye za najbolji dokumentarni filma i nagradom za najbolju režiju u programu Un certain regard, predstavlja putovanje mlade marokanske rediteljke Asmae El Moudir kroz prošlost njene porodice i njene zemlje. Pitajući se zašto ima samo jednu fotografiju iz detinjstva i zašto je sigurna da devojčica na fotografiji nije ona, rediteljka odlučuje da istraži misterioznu prošlost. Ona gradi minijaturnu verziju Kazablanke i komšiluka u kom je odrasla. U toj nadrealnoj atmosferi, njen otac, majka i baka kreću da pričaju. Autorka raspliće slojeve obmane i zaborava koji su oblikovali njihove živote. Nakon projekcija u Kanu, Sandensu, Atini i brojnim drugim festivalima, na Beldocs stiže ovo zapanjujuće delo u kom sećanja i istorija bivaju svedeni na igračke kako bi najzad progovorili.
Direktna akcija
Direktna akcija (Direct Action) dobitnik je nagrade za najbolji film u selekciji Encounters festivala u Berlinu, kao i specijalnog priznanja za dokumentarni film na istom festivalu. Uz to, proglašen je za najbolji film jednog od najznačajnijih dokumentarnih smotri, festivala Cinema du reel u Parizu. Iza režije stoje Guillaume Cailleau i Ben Russell. Film portretiše jednu od najistaknutijih aktivističkih zajednica u Francuskoj. Reč je o ruralnom kolektivu koji se uspešno odupreo projektu proširenja međunarodnog aerodroma, stvorio novu autonomnu zonu, preživeo pokušaje nasilnog iseljenja od strane države i pokrenuo novi ekološki pokret. Preteći svakodnevnicu ovih aktivista – skvotera, anarhista, farmera i onih koje je vlada naziva „eko teroristima“, film postavlja pitanje da li uspeh radikalnog pokreta može ponuditi put kroz klimatsku krizu.
Neka nova divljina
Neka nova divljina (A New Kind of Wilderness) premijerno je prikazan na nedavno održanom Sandens festivalu. Tamo je osvojio nagradu za najbolji svetski dokumentarac. Ovaj film rediteljke Silje Evensmo Jacobsen predstavlja intiman susret sa porodicom koja se suočava sa novom stvarnošću. Šestočlana porodica je godinama živela divljim, slobodnim životom u šumi. Tragičan događaj primorao da se vrate u civilizaciju i prilagode modernom društvu. Prilazeći im veoma blizu kamera beleži njihovu sadašnjost, momente saosećanja i nežnosti, dok kućni video snimci pružaju uvid u prošlost. Neka nova divljina je bolno i radosno filmsko iskustvo, priča o prihvatanju tuge i promena.
Holivudgejt
Holivudgejt (Holywoodgate), nezapamćeno odvažni dokumentarac egipatskog reditelja Ibrahima Nash’ata, na Beldocs stiže posle zapaženih projekcija na festivalima kao što su Venecija i IDFA u Amsterdamu. Ibrahim je sa kamerom otputovao u Avganistan 2021. godine, samo nekoliko dana nakon što se američka vojska povukla iz ove zemlje. Talibani su ponovo preuzeli kontrolu nad razorenom zemljom i pronašli holivudgejt – američku bazu napunjenu oružjem. Reditelj u Avganistanu provodi godinu dana i prati transformaciju talibana iz gerilskog pokreta u teško naoružani vojni režim, pružajući neverovatan i direktan uvid u stanje stvari u Avganistanu danas.
Agent sreće
Agent sreće (Agent of Happiness), u režiji Arun Bhattarai i Dorottya Zurbó, dolazi nam kao dobitnik posebnog priznanja za svetski dokumentarac festivala Sandens. Ovaj film vodi nas u Kraljevinu Buton, zagonetnu zemlju u južnoj Aziji. Ona se smatra jednom od najsrećnijih država na svetu. Film prati Ambera, jednog od 75 državnih agenata koji putuju od vrata i vrata i razgovaraju sa najrazličitijim ljudima kako bi izmerili koeficijent nacionalne sreće. Pored priča brojnih sagovornika, film zadire i u život samog agenta, četrdesetogodišnjaka koji i dalje živi sa majkom. Ali i koji ne prestaje da sanja o romantičnoj ljubavi. Ovaj gorko – slatki dokumentarac premijerno prikazan na Sandensu. Progovara o vrednostima i osećanjima zajedničkim za sve kulture, podstičući nas da pogledamo lepotu i krhkost sopstvene sreće.
Pored pomenutih filmova, srpske premijere će na Beldocsu imati i već najavljeni filmovi Topli film Dragana Jovićevića, Menus-Plaisirs Les Troisgros Fredericka Wisemana i Okupirani grad (Occupied City) Steva McQueena.
Foto: Beldocs promo/ Dahomej -Henry Roy