Bliži se decembar i kraj godine – a to znači i da su izašli pozorišni repertoari za poslednji mesec 2024. godine. Isti brojna pozorišta završavaju u stilu – bez odmora. U novembru smo u Jugoslovenskom dramskom pozorištu gledali gostojuću predstavu Veštice iz Salema Nacionalnog teatra San Žoao iz Portugala. Takođe, gledali smo predstavu Mali bračni zločini Narodnog pozorišta u Beogradu, kao i uvek-rasprodatu Mama u Ateljeu 212. Sada, u decembru, ispratićemo dve premijere – i 50. izvođenje jedne od najomiljenih predstava u Beogradu. Saznajte koje su to – u nastavku teksta.
Pozorište, Beograd, decembar
Čarli Čaplin – Svetla velegrada, Beogradsko dramsko pozorište
Jedna od najiščekivanijih predstava ove godine svakako je Čarli Čaplin – Svetla velegrada koja će biti postavljena u Beogradskom dramskom pozorištu, premijerno od 1. decembra, a u sklopu RUTA festivala. U režiji Amalije Benet i Nikite Milivojevića, a u saradnji sa Nacionalnim teatrom iz Atine, ova predstava stiže u Beograd. Produkcija ove predstave napravljena je u obliku neobičnog mjuzikla, u kome se udružuju živa muzika, pesme, akcija i energija stvaralaca kako bi odali počast nadarenom tužnom klovnu, herojstvu običnih ljudi i arhetipskim vrednostima života.
U ostalim ulogama gledamo Stefana Radonjića, Milorada Damjanovića, Minu Nenadović, Vesnu Čipčić. Takođe, u predstavi Čarli Čaplin – Svetla velegrada igraju i Vukašin Jovanović, Stanislava Nikolić, Ivan Zablaćanski i Miloš Lazarov. Svaki glumac tumači više likova. To čini i ostatak glumačke ekipe – Dejan Karlečik, Tamara Šustić, Stefan Starčević, te Amar Ćorović / Arsenije Arsić.
Preobražaj, Jugoslovensko dramsko pozorište
Još jedna premijera očekuje nas 15. decembra i to u Jugoslovenskom dramskom pozorištu. To je predstava Preobražaj, inspirisana novelom Franca Kafke. Ista se bavi složenim porodičnim odnosima u trenucima krize i nastaje na osnovu ličnih iskustava, pre svega reditelja, a zatim i glumaca. U ulogama gledamo Ivu Manojlović, Hristinu Tatić, Stojšu Oljačić, Saru Pavlović i Marka Pavlovskog. Režiju potpisuje Marko Torlaković. Irina Somborac je scenografkinja i kostimografkinja, dok je Ljiljana Mrkić Popović zadužena za scenski govor.
Čista kuća, Atelje 212
Jedna predstava koju beogradska publika voli svakako je Čista kuća rediteljke Andree Pjević. Ova predstava nastala je po drami Sare Rul koja je 2004. godine osvojila nagradu Susan Smith Blackburn, a koja je 2005. godine ušla u finale Pulicerove nagrade za dramu. Kvalitet drame prenet je i na pozorišne daske, te se tako 15. decembra obeležava njeno 50. izvođenje na Sceni Petar Kralja Ateljea 212.
Ova drama apsurda u dva čina na dovitljiv način ruši stereotipe baveći se upravo istima. Kroz (ne)čišćenje, u svim svojim oblicima, pojavama i značenjima, kao i kroz junake koji se, iz nesposobnosti da se suoče sa svojim životom bave tuđom smrću, spisateljica preisputuje pitanja mentalnog zdravlja, ejdžizma, materijalnog dobra, rasizma, klasne, kao i rodne ravnopravnosti. Uloge tumače Radmila Tomović, Hana Selimović, Tamara Pjević, Natalija Stepanović, Vladislav Mihailović i Vladislava Milosavljević. Decembar, pozorište, Beograd – be there.
Foto: Privatna arhiva / Boško Đorđević / Atelje 212 / Dragana Udovičić / Beogradsko dramsko pozorište / Instagram (@atelje212)