Journal intervju: Dragana Krtinić otkriva kako je nastao plakat za Festival autorskog filma koji se referiše na kultno ostvarenje „Horoskop“
Journal intervju: Dragana Krtinić otkriva kako je nastao plakat za Festival autorskog filma koji se referiše na kultno ostvarenje „Horoskop“

Journal intervju: Dragana Krtinić otkriva kako je nastao plakat za Festival autorskog filma koji se referiše na kultno ostvarenje „Horoskop“

Festival autorskog filma održava se od 24. novembra do 4. decembra. U susret festivalu koji će pred publiku doneti neka od najznačajnijih ostvarenja domaće i svetske kinematografije koja smo za vas izdvojili, iskoristili smo priliku da razgovaramo sa Draganom Krtinić, autorkom vizuelnog rešenja ovogodišnjeg FAF-a. Da je osmišljavanje vizuelnog identiteta festivala značajno, kao i da se iza toga krije studiozan rad, posvedočila je i naša sagovornica. Dragana Krtinić za Journal otkriva kako je detaljima, odabirom boja i samom kompozicijom elemenata na plakatu odala počast filmskom opusu Bore Draškovića, te nas podsetila na njegov kultni film Horoskop koji je davne 1969. godine okupilo sjajnu glumačku ekipu predvođenu Draganom Nikolićem i Milenom Dravić.

FAF Dragana Krtinić intevju
Plakat 29. Festivala autorskog filma
FAF Dragana Krtinić
Dragana Krtinić/ Foto Danka Mirković

Rešenje ovogodišnjeg izdanja Festivala autorskog filma referiše se na film Horoskop Bore Draškovića. Recite nam malo više o samom idejnom konceptu.

Dopalo mi se što Festival autorskog filma svoj vizuelni identitet gradi od postera. Prvo se dizajnira plakat, pa iz toga krene sve ostalo. To mi je bilo tako osvežavajuće. Dopusti ti da se razigraš i izmaštaš, pa tek onda da to uokviriš u potrebne formate.

Odabirom fontova, boja i tretiranjem fotografije sam htela da se vratim u to vreme kada je film i nastao. Kako je jedna od tema bila vršnjačko nasilje i naša nespremnost na isto, tražila sam u filmu neke elemente koji su tek početak nečega što može da preraste u nešto mnogo gore. Oni momenti, akcije koje često propustimo jer se čine bezazlenim.

Što se tiče propratnih vizuala za društvene mreže poigrala sam se sa idejom kioska K- 67. Kako je film iz 1969. i u njemu Milena radi na kiosku pomislila sam kako je to tako prikladan spoj. Otud ti, kultni, crveni, zaobljeni okviri.

Crno-bela osnova, kakav je i sam film, razbijena je crvenom bojom. Na plakatu su uočljivi još neki detalji koji nas povezuju sa radnjom ovog kultnog ostvarenja. Na koji način ste birali detalje i šta je ono što ste želeli da odmah bude jasno i čitljivo pri prvom pogledu na plakat?

Ekipa FAF-a i ja smo pričali o tome koliko je ovaj film neverovatan, te smo se odlučili da idemo sa nekim kadrom iz filma.

Izabrala sam susret Dragana Nikolića i kornjače, koji su zapravo crtežom smešteni na šine nadolazećeg voza. U drugoj izabranoj sceni na koju se plakat referiše momci odbrojavaju koliko dana je preostalo da jedan od njih zavede devojku, a ovaj prizor prizvan je suptilnom simbolikom – kroz prekrižene brojeve.

Lik devojke postaje samo igra, a igra postaje okrutna. Kontrasti pomenutin situacija i alarmantna boja upozoravaju na nasilje i na drske načine na koje ono postaje naša realnost, te na našu nespremnost na njega.

FAF Dragana Krtinić
Screenshot/Film Horoskop - Boro Drašković

Kako biste vi opisali stvaralaštvo Bore Draškovića?

Ja nekako Bori Draškoviću sve verujem. Srećna sam da imamo jednog takvog snažnog autora koji je na neverovatan način doprineo našem filmu, pozorištu, televiziji, akademiji. A uz to ostao tako skroman, produhovljen.

Jednom je izjavio kako on samo radi kako oseća i mislim da je to najlepši, najjednostavniji opis toga kako je uspeo da stvara filmove istine. Kada sam pogledala Horoskop prvi put pomislila sam kako je to dosta drzak a opet samo istinit film, na momente apstraktan a tako blizak, jakog kontrasta. U svom stvaralaštvu se dosta bavio idejom nasilja/sukoba na prilično hrabar način.

Toliko toga bi se moglo reći o Bori kao režiseru, piscu, putniku, profesoru koji je menjao Akademiju, neverovatnom čoveku koji je sarađivao sa neverovatnim ljudima da bih možda bolje odgovorila na ovo pitanje nekim dizajnom plakata nego se izrazila rečima.

Vizuelni identitet je svakako važan segment imidža jednog festivala. Šta je u tom smislu najveći izazov pri kreiranju njegovog rešenja?

Svašta bih mogla da navedem u funkcionalnom smislu ali za mene lično je najbitnije, ujedno i najveći izazov, stvoriti emociju i time želju ljudi da budu deo nečega. Ne samo preneti osnovnu informaciju nego stvoriti iskustvo i uspomenu. Vratiti u neko drugo vreme ili transportovati u neki novi svet. Da poster nije samo datum, vreme i slika nego malo umetničko delo koje bi želeo da uramiš posle i držiš u dnevnoj sobi.

Publika 29.FAF-a imaće priliku da pogleda još jedno kultno delo – restaurisanu verziju Nostalgije. Kada biste osmišljavali plakat i za ovaj film iza čije režije stoji Andrei Tarkovsky, čime biste se vodili?

Jako zanimljiv izazov! Volela bih kada bih uspela da prenesem osećanje tog filma, jer je zaista posebno, neopipljivo, neopisivo a toliko prisutno. Film već sam po sebi ima tako atmosferične melanholične vizuale koji pričaju priču za sebe. Bilo bi mi interesantno podeliti plakat bojama kao što i film deli uspomene, snove i realnost. Polovina bi mogla biti crno bela a druga polovina u boji ali suptilno spojeni poput ruskog sela i italijanske katedrale u poslednjem kadru.

FAF Dragana Krtinić
Screenshot/Film Nostalgija - Andrei Tarkovsky
FAF Dragana Krtinić
Screenshot/Film Nostalgija - Andrei Tarkovsky

Nešto što sam ja posebno primetila je prisustvo vode, pa bih možda primenila neku teksturu vode na elemente plakata.

Jedan od omiljenih kadrova mi je onaj sa posmatračima na stepenicama. Ljudi tako deluju odsutno i izmešteno, a ujedno i povezani nekom nevidljivom niti. I glavni lik, kao i ostali, tokom filma deluju da su sami sa sobom unutar svojih glava više nego u realnosti. To mi je pojačalo onaj pravi osećaj nostalgije. Kada si neki odsutni posmatrač dok u tebi vrve uspomene. Tako da bio bi to verovatno poster sa razbacanim likovima koji su ipak deo iste priče, sa vodom ili efektom vode preko celog postera bojama podeljen na segmente koji su realni i manje realni.

Dragana Krtinić/ Foto Katarina Šikuljak

Koje filmove, prema vašem mišljenju, ne bi trebalo propustiti na ovogodišnjem FAF-u?

Oh teško pitanje, ništa ne propuštajte. Sigurno pogledajte Horoskop i Nostalgiju ukoliko niste. Mnogo se radujem da vidim film Srce Gvozdena Ilića, dugo čekam da pogledam Lost Country sa sjajnom glumačkom ekipom, Jadna stvorenja i Ne očekujte previše od kraja sveta koji me je već i nazivom privukao.

Foto: Danka Mirković/ Katarina Šikulja/ FAF promo/ Screenshot – Film Horoskop/ Screenshot – Film Nostalgija/ Instagram @auteurfilmfest

Učitati još
Zatvori