Pratite instrukcije – i ne zaboravite na neželjene efekte: Pogledali smo film „The Substance“ – ovo su naši utisci

Iako je film The Substance tek danas stigao u domaće bioskope – o njemu se već dugo govori. On se smatra velikim comeback ostvarenjem Demi Moore. Slavna glumica je, čini se, već neko vreme čekala kvalitetnu (filmsku) ulogu. Nakon što smo je gledali u drugoj sezoni serije Feud, koja govori o Trumanu Capoteu i njegovim labudicama, znali smo da se u potpunosti vratila (dobrim ulogama).

Ovo je, pre svega, film koji je oduševio žiri na Kanskom filmskom festivalu. Dobitnik je nagrade za Najbolji scenario na prestižnom festivalu. Isti (i režiju) potpisuje Coralie Fargeat.

Reč je o body horor žanru i osvrtu na tekuću opsesiju sveta ka stalnom podmlađivanju i željom za opstankom u surovom svetu smenjivanja i zaboravljanja. Mi smo pogledali film The Substance – ovo je naša (spoiler-free) recenzija.

The Substance

Kada Elisabeth Sparkle (Demi Moore) bude prepoznata kao odgovarajuća prilika za novi proizvod koji je osmislila misteriozna laboratorija, glas sa reklame koju iznenada dobija na usb-u, sa sigurnošću je ubeđuje: Da li ste ikada sanjali o boljoj verziji sebe? Morate isprobati ovaj novi proizvod. Zove se Supstanca. Promenila je moj život!

Neverovatna Demi Moore se potpuno posvećeno našla u ulozi zvezde aerobik emisije koja na svoj 50. rođendan dobija (suptilni) otkaz. Nakon šoka koji je usledio, za Sparkle stiže neočekivana ponuda. U njoj se predlaže supstanca koja, kroz replikaciju ćelija čini da Elisabeth postane mlađa i bolja verzija sebe.

Pored Demi Moore glavne uloge tumače i Margaret Qualley (koju smo nedavno gledali u filmu Kinds of Kindness) i Dennis Quaid. Margaret tumači Sue. Sue je paun televizijskih producenata koji su spremni da od nje naprave novu zvezdu / zamenu za Elizabeth. Sa druge strane, Dennis je u ulozi opsednutog producenta Harveya. On je spreman da otpusti sredovečnu televizijsku fitnes zvezdu Elisabeth Sparkle, kako bi našao mlađu zamenu. U igri dobitaka – da li ima pobednika?

Da li smo ikada spremni?

Film počinje intenzivno – i intenzitet traje. Zapravo, samo se povećava kako radnja odmiče. Na sve što smo mislili da smo spremni – nismo bili. Na sve što smo mogli očekivati – dobili smo više. Ono što smo ustanovili kao radnju filma – opravdalo je očekivanja, a potom ih i nadmašilo. Ovaj film je, pre svega, satira. On drsko i odvažno upire prst. Da li Holivud prst upire u samog sebe? Da li ga upire u nas, ogolivši sve strahove i strepnje koje imamo? Možemo reći – oba slučaja su istinita.

Gde je Holivud, ako ne u kadrovima dugih hodnika, opsednutih duhovima naših strahova – i nas samih – prikazanih kao iz vizure Stanleya Kubricka? Gde je naš strah, ako ne u našem prezanju da gledamo u ekran kada vidimo ostarelo telo, bore, vene, grbe? The Substance je film koji neće učiniti da vam bude prijatno. Naprotiv – učiniće, potrudiće se, da vam bude neprijatno – do samih ivica trpljenja.

Kamera je sve vreme tu – zumirani, krupni kadrovi, neće sakriti nijednu emociju. Isto to evociraće i kod publike. U krupnim kadrovima naći će se sve ono što ne želimo – a treba da – vidimo. Sve ono što su Demi i Margaret tako maestralno odgirale.

the substance / profimedia

Remember, you are one.

Film počinje krupnim kadrom zvezde Elisabeth Sparkle na čuvenom Hollywood Walk of Fame. Vremenom, njena zvezda bledi – ako se menadžer Harvey (Quaid) pita, ona je već ugašena. Zato, traži joj zamenu. Lepšu, atraktivniju – mlađu. Kada Elisabeth sazna za njegove planove i slučajno čuje za supstancu koja obećava upravo ono što njoj nedostaje – mladost – upušta se u avanturu koja eskalira sa svakim sledećim kadrom.

Šta god da odluči tokom uzimanja supstance, Elisabeth mora upamtiti jedno. Ona – i njena mlađa verzija – jedno su. Simbiozno i apsolutno osuđene na propast. Kako i odoleti nečemu toliko atraktivnom kao uspehu? Vitkom telu, simpatijama svih ljudi? Upravo ova premisa ismeva brojne aktuelne trendove u Holivudu. Ozempic, kao lako rešenje za vitak stas. Prime time emisije, kao dokaz da ste relevantni, bitni.

Već nakon prvih pola sata filma možemo zaključiti jednu stvar. Yorgos Lanthimos više nije jedina faca u Holivudu koja može da na ekran postavi nešto šokantno, groteskno, komično i tragično istovremeno. Odabir Demi Moore kao glavne glumice izrazito je značajan – ukoliko ste pročitali njenu autobiografiju, znate o čemu govorimo.

Forever young?

Na momente, tokom filma, u sebi mislimo samo jedno – nema šanse da će se ovo sada desiti. Naravno, baš to se i desi. Ovo ostvarenje je hrabro, grozno. Savršeno satirično i poučno – sve u jednom. Na momente, gledaćete u ekran kroz prste. Pa kako onda da nam se film svidi? Kako da nam se dopadne, ako je sve sa čime izlazimo iz sale upravo preispitivanje sopstvenog viđenja mladosti, lepote, uspeha? Da li smo gledali Kubrickov The Shining? Da li body horror iz 2024. godine? Ni sami nismo sigurni. Smeh, neprijatnost, suze? Da, sve je tu.

Film The Substance i naša recenzija mogli su da glase samo ovako – ovo je nešto što nam je svima potrebno. Ovo je ogledalo u svet, u sopstveni odraz, u sopstvenu smrtnost. Da li ćemo izgubiti sebe sami da bi drugima ostali poželjni? Da li smo lepi kad smo mladi, ako tek kad smo stariji spoznamo šta smo nekad imali? Da li je lepota uopšte stvarna ako je samo fizička? Spremite se da iz sale izađete puni odgovora – ali i pitanja na koja nećete imati odgovore – sve dok, možda, i sami ne dobijete priliku da probate supstancu.