Dok odborojavamo dane do odlaska na more, čekanje prekraćujemo filmovima koji miris velike slane vode uverljivo prenose čak i do ovih kontinentalnih delova.
Plein Soleil (1960), r. René Clément
Prepoznat kao originalna adaptacija romana Patriše Hajsmit Talentovani gospodin Ripli, film Purple Noon (fr. Plein Soleil) sa Alanom Delonom (fr. Alain Delon) u ulozi Toma Riplija pruža sličnu priču kao kasnija (i u mejnstrimu zastupljenija) ekranizacija, ali sa vlastitim jedinstvenim šarmom. Delonov Ripli je elegantan i hladnokrvan, što savršeno odražava atmosferu neizbežne tragedije. Film je sniman na prelepim lokacijama italijanske obale, sa posebnim naglaskom na sunčane pejzaže koji kriju mračne tajne. Režija Renea Klemena majstorski koristi svetlo i senku kako bi stvorila napetost, dok se Riplijevi planovi postepeno urušavaju. Purple Noon je prava poslastica za ljubitelje klasičnog trilera i sofisticiranih filmskih priča.
The Talented Mr. Ripley (1999), r. Anthony Minghella
Novija adaptacija romana Hajsmitove uvodi nas u zavodljivi svet 1950-ih, sa prelepim italijanskim obalama kao pozadinom. Met Dejmon (eng. Matt Damon) zamenio je Delona kao Toma Riplija, mladog čoveka opsednutog bogatstvom i statusom. Njegova prilika dolazi kada bogati brodovlasnik zatraži od njega da vrati svog sina, Dikija Grinlifa, u maestralnoj izvedbi Džuda Loa (eng. Jude Law), iz Italije. Tomova opsesija Dikijevim životom ubrzo prelazi u mračnu igru prevare i ubistva. Vizuelno, film impresionira scenama sa obale Amalfija i idiličnim mediteranskim gradovima, stvarajući atmosferu u kojoj se luksuz i opasnost međusobno isprepliću. Muzika Gabrijela Jarda (eng. Gabriel Yared) dodatno doprinosi melanholičnom tonu filma, dok nas priča vodi kroz spletke i moralne dileme glavnog junaka.
Le Rayon Vert (1986), r. Eric Rohmer
Za filmsko putovanje do mora, Erik Romer (fr. Eric Rohmer) može ponuditi čitav opus. Njegov najpoznatiji rad The Green Ray (fr. Le Rayon Vert) donosi intimnu i dirljivu priču smeštenu na francuske obale tokom leta. Film prati Delfinu, mladu ženu koja se suočava sa usamljenošću i potragu za smislom u svom životu. Nakon što joj se planovi za letovanje raspadnu, Delfine odlučuje da putuje sama, istražujući obale Francuske u potrazi za nečim što ni sama ne može jasno definisati. Romer majstorski beleži suptilne trenutke svakodnevnog života, ispunjavajući film toplinom i emotivnom iskrenošću. The Green Ray je film o pronalaženju sebe i lepote u jednostavnim stvarima, a more pruža utočište i inspiraciju. Film kulminira čarobnim trenutkom kada Delfine konačno doživi zeleni zrak – retku optičku pojavu koja simbolizuje nadu i nove početke.
Aftersun (2022), r. Charlotte Wells
Aftersun je emotivna drama koja se bavi krhkim odnosom između oca i ćerke tokom njihovog letnjeg odmora na turskoj obali. Film prati Kaluma (Pol Meskal, eng. Paul Mescal) i njegovu 11-godišnju ćerku Sofi (Frenki Korio, eng. Frankie Corio) dok provode vreme zajedno, istražujući njihove emotivne dinamike kroz prizmu sećanja i nostalgije. Šarlot Vels stvara suptilnu i dirljivu priču koristeći minimalistički pristup i intimne trenutke između likova, dok pejzaži turskog more pružaju predivnu pozadinu njihovom putovanju. Aftersun je film o ljubavi, gubitku i nepostojanosti sećanja, prikazan kroz oči deteta koje se priseća svog oca sa mešavinom topline i tuge.
Foto: IMDb