Bilo da sada prolazite kroz njih ili su već za vama, složićete da su dvadesete period velikih promena, značajnih odluka i – stoga – egzistencijalnih kriza. Ipak, filmovi kao što su ovi u nastavku nama su pomogli da pronađemo odgovore ili, barem, prihvatimo da ih u datom trenutku nemamo – ali da ni to nije toliko strašno koliko smo mislile.
Frances Ha (2012), r. Noah Baumbach
Pre nego što se sama dohvatila režiserske palice, Greta Gerwig uglavnom se bavila glumom i scenarističkim radom, u paru sa suprugom i rediteljem ovog ostvarenja, Noahom Baumbachom. Frances Ha je jedinstven film, koji je Greta pisala, a u kojem takođe tumači naslovnu ulogu. Kroz lik Frances i dinamiku njenih odnosa sa drugim ljudima koje sreće u svojim pokušajima da pronađe svoje mestu u Njujorku, predstavljena su univerzalna iskustva mnogih mladih žena koje su bile u situaciji da grade život u novom gradu. Neizvesnost takvih situacija i nespretnost u suočavanju sa njima čine Francesine dogodovštine prepoznatljivim, što dozvoljava da se, na više načina, poistovetimo sa glavnom junakinjom.
Girlfriends (1978), r. Claudia Weill
Film Girlfriends nije jedno od poznatijih holivudskih naslova, što je nepravda kakva se teško može opravdati. Mlada fotografkinja Suzan (Melanie Mayron) pokušava da započne karijeru u Velikoj jabuci, a u tim pokušajima sreće ljude koji joj pomažu ne toliko profesionalno, koliko u (re)definisanju sopstvenog identiteta, a što je nezaobilazno iskustvo u dvadesetim. Neposrednost sa kojom je Suzanina priča predstavljena čini ovaj coming of age film prijemčivim, ali i zabavnim, pa ne samo da će ponuditi utočište od egzistencijalne krize, već će to učiniti na prijateljski, duhovit način.
Daisies (1966), r. Vera Chytilova
Klasik češkog filma, Daisies predstavlja višestruki presedan u evropskoj, ali i feminističkoj kinematografiji. Avangardna, eksperimentalna forma ovog ostvarenja u izvesnoj meri karakteristična je za ondašnje stvaralaštvo, a Vera Chytilova u svojim odlukama odlazi korak dalje. Njene su glavne junakinje slobodne, često naivno bezbrižne spram društvenih očekivanja, što je rediteljki donelo etiketu kontroverznog u tadašnjim kulturološkim okolnostima. Možda baš zato, Daisies je obavezna filmska – identitetska, ali i ideološka – lektira za sve mlade žene.
The Young Girls of Rochefort (1967), r. Jacques Demy
Za dvadesetogodišnjakinje koje uživaju u mjuziklima, The Young Girls of Rochefort je potcenjen klasik francuske kinematografije iz druge polovine 20. veka. Jacques Demy je vibrantnim likovima, ali i scenografijom, oslikao jedinstvene portrete dve žene, ali i društva u kojem one stasavaju. Možda ovaj film neće utoliti vaše egzistencijalne muke, ali će zasigurno ponuditi topli, raspevani zagrljaj koji će, barem na kratko, dozvoliti da o njima ne razmišljate.
Foto: IMDb