Filmski maraton: Alain Delon
Filmski maraton: Alain Delon

Filmski maraton: Alain Delon

Francuski glumac Alain Delon svojim likom i delom obeležio je ono što mnogi smatraju zlatnim dobom francuske kinematografije. U danima kada je novi talas pomerao granice filmskog stvaralaštva, prominentni reditelji su tada uz glumce poput Delona, Jean-Louisa Trintignanta, Jean-Paula Belmondoa, Catherine Deneuve i Brigitte Bardot stvarali maestralni legat evropskog filmskog stvaralaštva. Ovog puta, a povodom 88. rođendana francuskog glumca, podsećamo se ostvarenja zahvaljujući kojima je Alain Delon postao prominentna filmska figura 60-ih godina prošlog veka.

Purple Noon (fr. Plein soleil, 1960), r. René Clément

Među prvim zapaženim ulogama Alaina Delona jeste ona u francusko-italijanskoj adaptaciji čuvenog romana Patriše Hajsmit, Talentovani gospodin Ripli. Francuski glumac tada je preuzeo ulogu glavnog junaka, decenijama pre nego što će to učiniti Matt Damon u holivudskoj verziji. René Clément kreirao je uzbudljivu filmsku ekranizaciju, unoseći elemente trilera i kriminalističke drame. Fenomenalnom izvedbom, Delon oživljava mladog i harizmatičnog, ali i moralno korupiranog junaka koji zapada u mrežu zavera, manipulacija. Ipak, nijedna francuska filmska drama 60-ih ne bi bila potpuna bez romantičnog zapleta, pa tako i ovde Ripleyja more ljubavne muke kada se zaljubi u zauzetu Marge Duval (Marie Laforêt), što ga dodatno nagoni na pogrešne odluke.

Film Plein soleil je još početkom 60-ih, kada je prvi put prikazan, zavredio pohvale kritike, a i danas važi za jedno od uspešnijih primera iz bogate francuske kinematografije.

L’eclisse (1962), r. Michelangelo Antonioni

Nakon uspeha koji je doživeo filmom Plein soleil, Alain Delon nastavio je da afirmiše status jednog od najtraženijih francuskih glumaca 60-ih godina. Da je takvu reputaciju dobio zasluženo, potvrdio je saradnjom sa virtuozom evropske kinematografije, rediteljem Michelangelom Antonionijem. Zajedno su radili na filmu L’eclisse koji, uz filmove L’avventura iz 1960. i La notte iz 1961. godine, predstavlja neprikosnovenu kinematografsku trilogiju Italijana. U trećem nastavku, Alain Delon i nenadmašna Monica Vitti tumače intrigantne likove koji započinju dinamičnu ljubavnu priču u posleratnom Rimu. Tako je Antonioni kroz odnos dvoje likova kreirao upečatljivu i subverzivnu studiju egzistencijalizma u post-modernom dobu, ali i individualnog otuđenja i raskola sa tradicionalim vrednostima.

Le Samouraï (1967), r. Jean-Pierre Melville

U kriminalističkom klasiku francuske kinematografije, Alain Delon tumači Jefa Costella, engimatičnog plaćenika koji postupa isključivo prema kodeksu nalik na onom kojeg su se pridržavali samuraji. Iako jednostavne premise, dramski zaplet ovog filma dovodi do kompleksnih preispitivanja teme identiteta, lojanosti, ali i usamljenosti. Po premijeri, Le Samouraï je ubrzo priznat kao minimalističko, nenametljivo remek-delo koje se pre svega ističe detaljima i dimenzionalnosti u građenju glavnog junaka – a Delonova izvedba samo je dodano utemeljila epitet klasika.

La Piscine (1969), r. Jacques Deray

Pred kraj veoma uspešne dekade u karijeri Alaina Delona desio se film La Piscine, koji mu je zagarantovao status kultne ličnosti ne samo tadašnje filmske umetnosti, već i za decenije koje predstoje. Zajedno sa Jane Birkin i Delonovom bivšom suprugom Romy Schneider – koja ovde ipak igra njegovu izabranicu, Jacques Deray kreirao je dinamičnu letnju dramu, smeštenu kraj bazena gde se, pod vrelim suncem rivijere, odvija uzbudljiva i intenzivna romantična avantura između glavnih junaka. Vizuelno upečatljiv kako zbog scenografskih, tako i zbog modnih prizora, ali i psihološki intrigantnih likova, La Piscine je postao još jedan klasik francuskog filma, ali i Delonove karijere.

Foto: IMDb

Učitati još
Zatvori