Ono što su za mnoge bili Barbie i Oppenheimer, za nas je film Poor Things. Autor Yorgos Lanthimos zahvaljujući svom novom ostvarenju upravo je otišao iz Venecije sa Zlatnim lavom u ruci, a mi nestrpljivo iščekujemo premijeru u domaćim bioskopima – koja bi trebalo da bude 8. februara naredne godine.
Do tada, prisećamo se omiljenih ostvarenja grčkog reditelja, a ujedno nudimo i vodič za upoznavanje sa njegovim opusom, ukoliko do sada niste imali prilike da ogledate neki od njegovih naslova.
The Favourite (2019)
Ovaj filmski maraton zapravo ćemo započeti Yorgosovim poslednjim dugometražnim ostvarenjem, s obzirom na to da je on verovatno i najprijemčiviji u njegovoj radnoj biografiji. Smešten na engleski dvor 18. veka, The Favourite se ističe oštroumnim dijalozima koje su izvanredno iznele Olivia Colman, Emma Stone i Rachel Weisz. Dinamiku njihovog odnosa, načine na koji pojme prijateljstvo, ljubav i seksualnost, te strahovi koje ovo izaziva u svakoj od tri junakinje, Yorgos istražuje saosećajno i nenametljivo. Kroz vizuelno upečatljive kadrove, scene bremenite metaforama, sa odvažnom dozom humora, grčki reditelj nudi emotivno dvočasovno putovanje.
The Lobster (2015)
Alegorični prikazi domen su u kojem se Yorgos Lanthimos, to slobodno možemo reći, posebno ističe spram drugih savremenih autora. Njegove su metafore promišljene, u njih su utakna slojevita značenja koja, ipak, ne ostaju nedokučiva, te na posletku nude skoro pa katarzično filmsko iskustvo. Upravo takav je The Lobster, kroz čiji su distopijski scenario prožeti brojni simboli, a njihovo otkrivanje otvara prostor za mnoga važna pitanja. Istražujući otuđenost i usamljenost savremenog čoveka, te društvene norme koje diktiraju (ne)poželjne oblike ponašanja filmom The Lobster grčki reditelj ih preisputuje, stavlja na test racionalnosti i, konačno, prepušta gledaocu da dođe do odgovora.
Dogtooth (2009)
Daljim sezanjem u opus Yorgosa Lanthimosa, dolazimo do rodne mu Grčke i jednog od poslednjih filmova koje je snimio na svom maternjem jeziku. U njemu, ponovo kroz veoma alegorične predstave, autor promišlja tradicionalne okvire – i okove, te institucionalni aspekt porodičnog sistema. Tako je nastao Dogtooth, drama koja zalazi duboko u psihološke i kulturološke domene jedne – neke – sredine, a koja može biti bilo gde.
Foto: IMDb