Journal recenzija: Pogledali smo film “Među bogovima” – i evo utisaka (bez spoilera)

Među bogovima, film Vuka Ršumovića, prikazan je večeras 22. avgusta na svetskoj premijeri u okviru Takmičarskog programa Sarajevo Film Festivala. Journal donosi prvu recenziju odmah po izlasku iz bioskopa. Zanimljivo je da je film rađen prema istinitom događaju iz 2015. godine koji je zabeležio jedan od autora scenarija novinar

Film Među bogovima zatvara takmičarski program u koga je ove godine selektorka Elma Tataragić uvrstila 9 filmova. U konkurenciji za nagrade jedan film je imao svetsku (Među bogovima), jedan evropsku (Family Therapy), a 6 filmova regionalnu premijeru. Izvan konkurencije, kao gala projekcija, film Majka Mara Mirjane Karanović je protekle večeri 21. avgusta imao svetsku premijeru.

Žiri ovogodišnjeg takmičarskog programa vodi Paul Schrader, legendarni reditelj i scenarista iz SAD. Uz njega najbolji film biraju glumac Sebastian Cavazza, Una Gunjak, rediteljka, Juho Kuosmanen, reditelj i
Noomi Rapace, švedska glumica i producentkinja.

vuk ršumović, srce sarajeva, sff
plakat filma /IMDB/

Među bogovima – O filmu

Među bogovima prati priču mlade Avganistanke Fereshteh, koja nakon iscrpljujućeg putovanja do Evrope sa suprugom i troje dece stiže do Beograda. Tu saznaje da se njen mlađi brat Ali, koji je u Beograd stigao pre njih, utopio i da će uskoro biti sahranjen kao neidentifikovana osoba.

Fereshteh ne poseduje lične dokumente koji bi mogli potvrditi njen vlastiti identitet. Ipak ona odbija da napusti Beograd pre nego što svoga brata pokopa pod njegovim imenom. Pokreće komplikovanu proceduru kako bi potvrdila njegov identitet uz pomoć DNK uzorka njihovog oca koji je još uvek u Avganistanu. Nakon što konačno uspe u nameri i dobije dozvolu da preuzme telo svoga brata, Fareshteh saznaje da njen otac želi da sahrani svoga sina u Avganistanu. Fereshteh ovaj put odlučuje delovati na vlastitu ruku.

Uloge: Fereshteh Hosseini, Nikola Ristanovski, Reza Akhlaghirad, Vule Marković, Ivona Kustudić, Branka Katić

Među bogovima, vuk ršumović, srce sarajeva, sff
Fereshteh Hosseini je prema utiscima publike kandidatkinja za Srce Sarajeva za najbolju glumicu /festivalscope/

Među bogovima je nastao po istinitom događaju

Kako je Vuk Ršumović pred premijeru filma na SFF večeras izjavio: Radnja ovog filma događa se 2015. godine, ali, nažalost, ove priče ne prestaju. Zatim je podsetio na nedavni događaj potopljenog broda na Drini i ponovnih problema pri identifikaciji utopljenika, ovde i sada.

Kao stručni saradnici u filmu Među bogovima našli su se i eksperti koji zaista rade rešavajući probleme izbeglica u Srbiji. Pravnik Nikola Kovačević, nagrađen Nansenovom nagradom za rad u oblasti ljudskih prava izbeglica. Maša Vukčević Marković, psihološkinja koja radi psihološku pomoć za izbeglice što je i prikazano u filmu. Prisustvo eksperata iz oblasti ljudskih prava i psihologije sigurno je doprinelo verodostojnosti scena u kojima često ljudskost preovlada stručnost. Samo udružene ljudskost i stručnost mogu prevazići sistemske probleme koji se čine nerešivim.

deo sa snimanja /imdb/

Glavni utisci posle pogledanog filma Među bogovima

Film Među bogovima je veoma nepretenciozan film i bavi se pitanjima birokratije sa kojima svaki gledalac može da se saživi. Iako govori o problemima izbeglica iz Avganistana, ne samo da isti problemi pogađaju sve izbeglice već i sve građane. Kako na Balkanu tako i u takozvanim razvijenim delovima sveta. Problemi nisu rešivi lako, i film radije otvara pitanja nego što nudi odgovore.

Kome je film namenjen?

Ovo je možda i pitanje na koje je najteže odgovoriti jer recepcija filma definitivno zavisi od konteksta. U slučaju sarajevske premijere – neminovne su asocijacije na migrantsku krizu koja traje. Ali i na ratove devedesetih jer su večeras u publici bili mnogi koji su godinama pokušavali da izađu na kraj sa birokratijom. Volela bih da mislim da su se u publici našli i donosioci odluka. Oni nerazrešive životne i filmske probleme mogu da reše uz nekoliko pravih odluka ali svedoci smo da se to ne dešava. Ni u filmu a ni u stvarnosti.

Među bogovima – predviđanja

Glumci su definitivno najveći dragulj ovog filma koji se sporo odvija. Ovaj tempo dopušta nam da u porodično-birokratsku dramu uronimo do kraja. Glumica iz Irana Fereshteh Hosseini je kazala da je u film Među bogovima unela i svoje izbegličko iskustvo. Publika je prepoznala njen talenat i po onome što se u Sarajevu govori najveća je favoritkinja za Srce Sarajeva.

Njen doprinos filmu je nemerljiv i transformacija istoimene junakinje Fereshteh nosi najveću težinu od svih priča kojih se film dotiče. Fereshteh je žena i majka u stranoj zemlji čiji jezik ne zna, ali ona kroz birokratski pakao navigira doživljavajući ličnu transformaciju. Njen lik je razrađen tako da postavlja i pitanja savremenog sestrinstva, roditeljstva, otpora stereotipima ali i ženskom oslobađanju. Herojstvo Fereshteh je vrlo diskretno i puno malih uspeha i ogromnih neuspeha što ovaj lik čini kompleksnim.

Nikola Ristanovski koga znamo iz serije Poseta ali i iz ostvarenja Ivana Marinovića (Živi i zdravi, Igla ispod praga) briljirao je glumom na Farsiju koji je naučio za samo mesec dana. Po sopstvenom priznanju izgleda da ima smisla za jezike, a mi mislimo da je preskroman. Njegov lik je baziran na liku prevodioca Momira Turudića koji je priču i napisao.

Vule Marković je siguran u ulozi branioca ljudskih prava, uloge koju u stvarnosti tumače Nikola Kovačević i njegove kolege. Isto tako, Ivona Kustudić je prema rečima ekipe pomoć u kreiranju lika psihološkinje Jovane imala u Maši Vukčević Marković koja zaista pruža pomoć izbeglicama.

Branka Katić ima manju ulogu u filmu ali je kada je ugledamo – automatski prepoznamo jer je već godinama uključena u kampanje UNHCR za bolji položaj izbeglica. Njen razgovor sa Nikolom Kovačevićem možete pogledati u nastavku.

vuk ršumović, srce sarajeva, sff
/festivalscope/
/festivalscope/
/festivalscope/

Umesto zaključka

Utisci o filmu se još uvek nisu slegli ali ono što možemo da kažemo jeste da je publika vidno oduševljena filmom i da je svetska premijera izazvala burne emocije. Film je počeo minutom ćutanja za žrtve nedavne nesreće na Drini, a suze su bile nezaobilazne i stoga možete očekivati emotivni tornado kada film bude na redovnom repertoaru.

Najvažniji domet ovog filma biće ako gledatelji iskoriste slobodno vreme da posle gledanja filma u pretraživač ukucaju sve pojmove i imena koja su čuli i bliže se informišu o životima ljudi koji žive u Srbiji ali i Bosni i drugim zemljama na putu izbeglica sa Bliskog istoka. Ratovi ne samo da traju nego ih od vremena nastanka ove priče ima mnogo više.