Crni talas u crnilu: Zabranjeni jugoslovenski filmovi
Crni talas u crnilu: Zabranjeni jugoslovenski filmovi

Crni talas u crnilu: Zabranjeni
jugoslovenski filmovi

Ako mnoštvo jakih talasa nošenih snažnim vetrovima čine buru, onda je filmski prostor posleratne Evrope 20. veka bio uzburkano, stihijsko more koje se nije dalo smiriti. Vetrovi izazvani društveno-političkim prilikama manifestovali su se na površini kulturne scene, koja svoju evropsku povest određuje na pre i posle spram oluja koje su je zadesile nakon 1945. Francuski novi talas bio je prvi koji je uzburkao površinu umetničkog mora. Na njega su se nastavili i drugi, neki jači ili slabiji talasi, koji su oblikovali novo evropsko kopno. Jugoslovenski crni talas je bila značajna kinematografska struja, a filmovi nastali tokom 1960-ih i 1970-ih ostavili su neizbrisiv trag u svetskoj kinematografiji. Karakteristično za filmske talase toga doba, i ovaj je pokret bio poznat po svojoj političkoj i društvenoj kritici, koristeći film kao medijum za izražavanje neslaganja sa dominantnim ideološkim narativima.

Crno u crnom

Crni talas je bio rezultat slobodnijeg političkog okruženja u Jugoslaviji u poređenju s drugim zemljama Istočnog bloka. Umesto da se povinuju propagandnim pravilima socijalističkog realizma, autori crnog talasa su se fokusirali na mračne strane ljudske prirode, kontradiktornosti jugoslovenskog društva i često su se bavili tabu temama kao što su seksualnost, politička korupcija i moralni kompromisi. Filmovi nastali iz i tokom ovog pokreta često su bili predmet cenzure zbog svoje subverzivne prirode.

Rani radovi Želimira Žilnika, W.R.: Misterije organizma Dušana Makavejeva i Zaseda Živojina Pavlovića samo su tri u moru značajnih filmova koja simbolizuju kreativnu snagu i društvenu relevantnost crnog talasa. Oni su i danas aktuelni, pružajući uvid u kontradikcije jugoslovenskog društva i univerzalne teme ljudske prirode i političke borbe.

Rani radovi (1969), Želimir Žilnik

Film Rani radovi predstavlja prototip revolucionarne snage koju filmski medij može da nosi. Inspirisan događajima nakon studentskih protesta u Jugoslaviji 1968. godine, film Želimira Žilnika analizira ideale mladih levičara koji su zaslepljeni svojim idealizmom i nesposobni da sagledaju stvarno stanje radničke klase. Film se kritički osvrće na jaz između teorije i prakse, koristeći dela Karla Marksa i Fridriha Engelsa kao polaznu tačku. Rani radovi su dobili Zlatnog medveda na Berlinskom filmskom festivalu, čime je Žilnikovo ostvarenje postalo simbol razlike između političke retorike i društvene stvarnosti. Uprkos prestižnoj nagradi, film je bio cenzurisan u Jugoslaviji zbog svoje oštre kritike vlasti.

VR – Misterije organizma (1971), Dušan Makavejev

Dušan Makavejev je u filmu W.R.: Misterije orga(ni)zma predstavio satirični pogled na jugoslovensko društvo kroz prizmu seksualnosti i političke ideologije. Film koristi dokumentarne snimke sovjetske propagande i kombinuje ih sa narativom o politički angažovanoj Jugoslovenki koja zavodi sovjetskog klizača. Makavejev se osvrće na odnos između komunizma i seksualne slobode, kao i na rad austrijskog psihoanalitičara Vilhelma Rajha. Mada stilski nalikuje poznijim radovima Godara, Makavejev ipak ide korak dalje, eksperimentišući sa formom filmskog eseja i fikcije. Iako jedno od najvažnijih dela crnog talasa, zbog eksplicitnog sadržaja i kritike sistema, projekcije filma bile su zabranjene.

Zaseda (1969), Živojin Pavlović

Zaseda je post-ratna refleksija o obnovi društva koje se još nije oporavilo od posledica Drugog svetskog rata. Film prati idealističkog pristalicu Komunističke partije koji se suočava sa političkom korupcijom i gubi veru u plemenitu misiju partije. Živojin Pavlović kroz ovaj film kritikuje glorifikaciju lidera koji donose patnju običnim ljudima, umesto da se fokusira na herojske narative. Struktura filma je ambiciozna, a priča pokazuje tranziciju od entuzijazma ka razočaranju, oslikavajući širu društvenu promenu. Zaseda je bila cenjena među kritičarima zbog hrabrosti i umetničkog izraza, ali ne i kod predstavnika vlasti – pa je (i) ovaj film bio predmet cenzure zbog svog kritičkog tona prema državnom vrhu.

Foto: ZilnikZelimir.net, IMDb

Učitati još
Zatvori