Journal picks: Najbolje drame svih vremena
Journal picks: Najbolje drame svih vremena

Journal picks: Najbolje drame svih vremena

Reći da je nešto najbolje – a posebno kada govorimo o umetnosti – je teško. Ipak, postoje određena dela umetnosti, u ovom slučaju filmovi, koji su imali uticaj – ne samo na svoju branšu, već i na svet i društvo u globalu.

Ako se vodimo tim merilima, onda ovaj tekst, koji izdvaja najbolje drame svih vremena – glasi ovako. Saznajte kojih je to deset filmova u žanru drame koje Journal izdvaja kao najbolje svih vremena. Recimo – part one. 

Najbolje drame svih vremena


Casablanca (1942)

Casablanca. Dovoljno je samo čuti tu reč i odmah pomisliti na jedan od najčuvenijih filmova svih vremena – bez obzira na žanr.

Cinični Amerikanac, njegova bivša ljubavnica i njen suprug koji beži od Nacista. Premisa filma glasi tako – a rezultat je jedan od najboljih filmova u žanru drame, ali i romanse. Here’s looking at you, kid.

A Streetcar Named Desire (1951)

Film koji je od Marlona Brandoa kreirao zvezdu koju teško da je neko ikad nadmašio. Film koji je emotivan, snažan. Film koji gotovo definiše žanr drame.

A Streetcar Named Desire, ostvarenje iz 1951. prati priču Blanche DuBois (Vivien Leigh), emotivno fragilne ličnosti koja dolazi kod sestre Stelle u New Orleans da započne novi život. Ipak, kada se pojavi brat sestrinog muža, Stanley (Marlon Brando), njena realnost i emotivno stanje se urušavaju.

12 Angry Men (1957)

Smešten u jednu prostoriju, film 12 Angry Men primer je drame koju morate pogledati.

Premisa je jednostavna – porota na suđenju ubici u Njujorku stavljena je pred izazov zbog jednog člana koji odbija da se sa kolegama usaglasi. Ova drama fantastična je studija o ljudskom karakteru, uverenjima, pravim i pogrešnim odlukama.

The Godfather (1972)

Nemoguće je govoriti o najboljim filmovima svih vremena, a ne spomenuti The Godfather. O ovom filmu teško da možemo reći nešto što već nije rečeno.

Film je manje priča o kriminalu i mafiji, koliko je u srži porodična drama puna ikoničnih scena koje je mogao kreirati samo Francis Ford Coppola. The Godfather 1, 2, pa i 3 – filmovi koje uvek možemo da gledamo.

Kramer Vs. Kramer (1979)

Ponekad, najbolje drame svih vremena jesu filmovi koji imaju najjednostavniju premisu. Kramer Vs. Kramer upravo je takvo ostvarenje – obeleženo emotivnom pričom i neverovatnim glumačkim izvedbama. U glavnim ulogama gledamo Meryl Streep i Dustina Hoffmana. Za Meryl, ovo je jedna od prvih uloga u karijeri – i ona koja ju je lansirala na vrh holivudske A-liste (sa koje ne silazi). Snimajući ovaj film, žalila je za momkom, glumcem Johnom Cazaleom.

Za Dustina, ovo je film o razvodu koji je snimio baš tokom procesa razvoda u privatnom životu. Rezultat – emotivni performans koji teško da će biti ponovljen na velikim ekranima.

Thelma & Louise (1991)

Kada govorimo o filmovima koji definišu žensko prijateljstvo, Thelma & Louise na samom je vrhu te liste. Priča prati dve prijateljice, Thelmu (Geena Davis) i Louise (Susan Sarandon) koje odlučuju da svakodnevnu, dosadnu rutinu razbiju odlaskom na kraći izlet. Međutim, nakon incidenta na parkingu ispred kafića koji se završava ubistvom zločinca koji je povredio Thelmu, Thelma i Louise postaju begunci.

Njihova avantura puna je urnebesnih, dirljivih i uzbudljivih priča – a moramo napomenuti da je upravo u ovom ostvarenju debitovao Brad Pitt. U režiji Ridleya Scotta, ovo je film koji na neverovatan način prikazuje snagu ženskog prijateljstva – a o završnici filma i danas se priča.

Good Will Hunting (1997)

Najbolje drame svih vremena ne mogu proći bez filma Good Will Hunting. Ovo ostvarenje iz 1997. kultno je iz mnogo razloga. Priča prati Willa Huntinga (Matt Damon), mladića iz Bostona koji ima poseban talenat za matematiku, ali koji radi kao domar na prestižnom fakultetu. Kada profesor matematike, Lambeau (Stellan Skarsgård) primeti da je neko u hodniku fakulteta (uspešno) rešio izuzetno težak matematički zadatak, on želi da sazna o kome je reč – budući da niko od njegovih studenata to nije uspeo.

U međuvremenu, Will upada u nevolje – i da bi izbegao zatvor, baš u momentu kada Lambeau sazna ko je rešio zadatak – postaje učenik, i kreće na psihoterapiju. Njegov terapeut biće Sean (Robin Williams). Sa njim, Will će spoznati brojne tajne života, ljubavi, i odnosa prema sebi i drugima.

Lost in Translation (2003)

Francis Ford Coppola nije jedini čiji film spada u najbolje drame svih vremena. To je i Sofia Coppola, čiji je film Lost in Translation nešto zaista posebno na filmskom pejzažu.

Sa Scarlett Johansson i Billom Murrayem u glavnim ulogama, film Lost in Translation drugi je rediteljski poduhvat Sofie. Nakon The Virgin Suicides, koji je takođe zavredio pohvale kritičara, Lost in Translation zacementirao je njeno ime kao ono to watch out for.

Film prati Boba (Bill Murray), glumca čija popularnost opada – i koji odlazi u Tokio da snimi reklamu za viski. U hotelu upoznaje Charlotte (Scarlett Johansson), usamljenu, udatu ženu. Njihova (platonska) veza obeležiće ovo putovanje, gde je veoma lako izgubiti se u prevodu.

Little Women (2019)

Roman Little Women kroz vizuru filmske rediteljke Grete Gerwig nešto je zaista magično. Ova drama prati priču četiri sestre March i njihovog odrastanja. Jo, Meg, Beth i Amy sestre su koje su potpuno različite, ali njihov odnos je pun ljubavi i poštovanja.

Zajedno (ali i veoma skriveno) nose se sa izazovima koje donose ljubavni problemi, samospoznaja i gubitak kompasa u ranoj mladosti. Emotivno i moćno – reči su kojima bismo opisali ovo ostvarenje iz 2019. godine.

Aftersun (2022)

Najbolje drame svih vremena često su ona ostvarenja koja govore o problemima mentalnog zdravlja. To je slučaj i sa filmom Aftersun, rediteljskim debijem Charlotte Wells.

Paul Mescal tumači Caluma, mladog oca koji sa ćerkom Sophie (Frankie Corio) odlazi na letovanje.

Suptilno, intimno, a opet prirodno i opušteno, Mescal je uspeo da dočara lik mladog oca koji živi sa maničnom depresijom. Debi film rediteljke uspešan je i zbog toga što je rediteljka isti napisala inspirisana sopstvenim životom – tako je Sophie – ona. Upravo iz njene perspektive, odnosno iz perspektive Sophie, posmatramo njenog oca i njihov odnos na zajedničkom letovanju. Idilične lokacije i lepo vreme samo su dovoljno toliko lepe – na momente, Calum deluje kao da uopšte nije tu. Dok njegova ćerka pokušava da dokuči njegov um, gledaoci podjednako empatije pružaju i ćerki i ocu. Ova emotivna porodična drama je i prva nominacija Mescala za Oskara.

Učitati još
Zatvori