Novembar, pozorište, Beograd. Šta nas očekuje? Od novembra nas deli samo nekoliko dana, a to znači i da su se u pozorištima pojavili i novi repertoari. Nakon što se završio 58. Bitef – i nakon što smo uživali u predstavama iz Francuske, Slovenije, Bolivije, Brazila i drugih država, spremni smo da i dalje uživamo u kvalitetnom pozorišnom sadržaju. Ipak, to ne znači da je gostovanjima kraj – upravo je takva jedna od tri predstave koje izdvajamo sa repertoara. Pored nje, gledamo i dve predstave domaće produkcije, a saznajte koje su to – u nastavku teksta.
Novembar, pozorište, Beograd
Veštice iz Salema, Jugoslovensko dramsko pozorište
U Jugoslovensko dramsko pozorište dolazi Nacionalni teatar San Žoao iz Portugala, sa predstavom Veštice iz Salema. Ovo delo dramaturga Artura Milera zasnovano je na istorijskim činjenicama. Godine 1692, u maloj američkoj zajednici Salemu, žene i muškarci su proganjani i bilo im je suđeno za veštičarenje. Glasine i laži bile su usijane i niko nije delovao bezbedno od optužbi ili osvete.
Komad je zamišljen kao paralela tami makartizma koji je korodirao srce Amerike obuzeto antikomunističkom groznicom, koja je takođe žrtvovala Milera. Iz njenog epicentra – iskonske fascinacije paranojom, koja žrtvuje pojedince u svom kolektivnom besu – odjekuju višestruki odjeci u današnjem društvu rastrzanom strahom, populizmom, kulturom poništavanja i sveprisutnošću dezinformacija. Predstava je novo polazište kojim reditelj Nuno Cardoso nastavlja istraživanje temelja života u zajednici, u drugom eseju o slepoći društvenog čoveka. Predstava će se na Velikoj sceni Ljuba Tadić u JDP-u odigrati u ponedeljak, 4. novembra, sa početkom u 19 časova.
Mali bračni zločini, Narodno pozorište u Beogradu
Predstava Mali bračni zločini interpretirana je od strane brojnih pozorišta. U Beogradu, njenu režiju potpisuje Filip Grinvald, a glavne uloge igraju Nela Mihailović i Boris Pingović. Predstava se bavi ljubavnim odnosima i postavlja dva suštinska pitanja, koja ostaju zauvek. Da li zaista želim da do sudnjega dana živim s ovim čovekom ili s ovom ženom? Da li bih mogao da živim bez nje ili bez njega? Osim odgovora, preostaju još i nesigurnosti oko pitanja ko je u stvari Drugi, nesigurnosti kojima smo obuzeti zbog njegovog prisustva, zbog njegovog bića, njegove netaknute lepote, zbog privrženosti koju on upravo time stvara.
Ako hoćemo da zažmurimo pred činjenicom da je odnos sa Drugim neobjašnjiv, ako želimo da taj odnos svedemo na odgovore koji nas ukalupljuju, sputavaju, onda smo svi gubitnici. Ljubav je prihvatanje – zar uz pomoć iluzije? – prihvatanje metafore na koju se redom nasuče svaka životna želja i svaka nada za sopstvenim iskupljenjem. I glavno pitanje: Hoćeš li me ti spasiti od mene samog, mene koji u tome sâm ne uspevam, zato što sam ja samo ja? Ako od metafore ljubavi oduzmemo ono što ona tako dobro skriva, onda ubijamo ljubav, onako kako to često čine vreme ili grabljivci koji žele silom da provale u bračni par. Oni su možda prave ubice u malim bračnim zločinima. Premijerno je u Narodnom pozorištu u Beogradu izvedena 16. aprila 2011. godine, a u novembru je na repertoaru gledamo 10. novembra na Sceni Raša Plaović sa početkom u 20:30 časova.
Mama, Atelje 212
Reditelj Nebojša Bradić postavlja komad Mama u Atelje 212, sa Tamarom Dragičević, Jelenom Stupljanin i Jasminom Avramović u ulogama. U komadu Mama, nagrađivana britanska autorka Morgan Lojd Malkolm, kao protagonistkinju postavlja nesavršenu i iznemoglu majku, koja usled sopstvene istrošenosti i nerazrešenih traumatskih događaja iz prošlosti, ne uspeva da prepozna i umiri potrebe svog deteta. Iznenadna praznina koja nastaje nakon što se Nina prvi put odvoji od svog tromesečnog sina otvara prostor za do tad neizgovorene strahove i pitanja – šta znači biti dobra majka? Da li je osećaj za brigu o detetu unapred predodređen? Da li uznemirena majka može smiriti uplakano dete?
Nakon neočekivanog poziva koji prekida Ninino slobodno veče, ovaj tekst oštro zaokreće u uzbudljivi psihološki triler, u kome se neispavanost jedne majke pretapa u košmarnu situaciju i vrtlog preispitivanja ispravnosti odluka i traženja krivca. Ovaj komad opisan je kao drzak, snažni i napet. Autorka analizira pojam majčinstva i pitanje potencijalne neadekvatnosti u ulozi za koju smo naučeni da treba da bude prirodna. Pozorište, Beograd, novembar – trio koji će biti uveličan sa više izvođenja ove predstave. Predstava će slaviti svoju godišnjicu 16. decembra – a kao pripremu za to mi je (ponovo) gledamo drugog, 15. i 30. novembra. Predstava počinje u 20:30 časova i igra se na Sceni Petar Kralj.
Foto: Boško Đorđević / Atelje 212 / TUNA / TNSJ / Jugoslovensko dramsko pozorište / Narodno pozorište u Beogradu