Pogledali smo novi film Francisa Forda Coppole „Megalopolis“ – ovo su naši utisci
Pogledali smo novi film Francisa Forda Coppole „Megalopolis“ – ovo su naši utisci

Pogledali smo novi film Francisa Forda Coppole „Megalopolis“ – ovo su naši utisci

Film o kom se u poslednje vreme neprestano govori jeste Megalopolis. Nakon skoro tri decenije, film je ugledao svetlost dana, a sudeći po recenzijama filmskih kritičara, kao i ocenama publike na relevantnim sajtovima – nije bio za svačije oči. Međutim, u moru negativnih utisaka mogu se iznedriti i oni koji to nisu. I ova recenzija će biti upravo takva. Film Megalopolis koji potpisuje Francis Ford Coppola predstavlja povratak kultnog reditelja s projektom koji je dugo bio u pripremi. Reč je o filmu koji balansira između velike vizije i intimne ljudske priče, smešten u futuristički Njujork. Priča prati obnovu grada nakon katastrofe, ali umesto klasičnog apokaliptičnog narativa, film se fokusira na sukob dve ideje o budućnosti – jedna koja teži utopiji, i druga koja brani tradicionalne vrednosti.

Radnja filma Megalopolis

Novi Rim je zamenio Njujork, dok su glavni glumci preuzeli uloge rimskih imperatora. Nekoliko sasvim očiglednih metafora oblikovalo je film od njegovog početka, međutim, ukoliko ste pažljiv gledalac (i strastven filmofil) shvatili biste da se ne nalazite pred klasičnom filmskom formom. I da se pred vama odigrala cela predstava. Zato ćemo proste metafore odmah ukloniti s puta i posvetiti se dubljem tumačenju ovog dela.

Glavna narativna nit filma podrazumeva sukob između Cesara (Adam Driver), genijalnog umetnika koji teži skoku u utopijsku, idealističku budućnost, i njegovog protivnika, gradonačelnika Franklyna Cicera  (Giancarlo Esposito), koji ostaje veran regresivnom statusu quo, perpetuirajući pohlepu, specijalne interese i stranačke sukobe.

Prvo što će vas privući filmu jeste njegova glumačka postavka i kvalitet iste. Neke od glavnih uloga tumače Adam Driver, Giancarlo Esposito, Nathalie Emmanuel, Aubrey Plaza i Shia LaBeouf.

Film se oslanja na likove iz Katilinarne zavere iz 63. godine pre nove ere, uključujući Katilinu i Cicerona, kao i Cezara.

Istorija snimanja

Razvoj filma trajao je decenijama, a Coppola je želeo da stvori delo koje povlači paralele između pada Rima i budućnosti Sjedinjenih Američkih Država. Smeštajući događaje Katilinarne zavere u moderni Njujork.

Ideju za film zamislio je 1977. godine, a aktivno je počeo da je razvija 1983. sakupljajući beleške za budući scenario. Pripreme za snimanje filma zasnovanog na njegovoj početnoj koncepciji počele su 1989. godine, sa planom da se snima u Rimu. Međutim, projekat je odložen kada je Coppola prioritet dao drugim projektima kako bi otplatio dugove prema Holivudu nakon niza komercijalnih neuspeha.

Godine 2001. Coppola je ponovo pokrenuo projekat, organizujući čitanja sa istaknutim glumcima u Njujorku. Nakon terorističkih napada 11. septembra, događaja koji je podsećao na radnju i teme filma, Megalopolis je ponovo odložen. Nakon razočaranja radom u sistemu studija, Coppola je ubrzo izrazio nameru da sam finansira projekat ako ikada dođe do realizacije.

Art project at its finest 

Coppola je 2019. godine najavio svoj povratak ovom filmu. Dve godine kasnije prodao je deo svoje vinarije u Kaliforniji kako bi uložio 120 miliona dolara svojih sredstava u produkciju. Nakon kašnjenja uzrokovanog pandemijom COVID-19, kasting je započet 2021. godine.

Film je okupio Coppolu s nekim od svojih prethodnih saradnika, uključujući glumce Espositoa, Fishburna, Remara, kao i rumuskog direktora fotografije Mihaia Mălaimarea Jr. i kompozitora Osvaldoa Golijova. Glavno snimanje trajalo je od novembra 2022. do marta 2023. godine.

Coppola je usvojio eksperimentalni stil koji je omogućio improvizaciju tokom snimanja, dopuštajući glumcima da pišu scene i menjaju scenario u trenutku. Ove metode su izazvale podeljene reakcije, što je dovelo do ostavki u umetničkom odeljenju i timu za vizuelne efekte, među ostalima, i podigle su poređenja sa Coppolinom istorijom izazovnih produkcija. Snimanje je navodno završeno pre roka.

Koja je glavna ideja filma?

Na ovo pitanje se ne može dati jednostavan odgovor. Reći da je ideja filma utopistička vizija praštanja, suživota i gledanja u budućnost bilo bi površno. Posmatrajući sve komponente filma – prikaz ljudske pohlepe, besa i zla koje ne razlikuje vreme u kom se nalazi – možemo se zapitati – da li novi, utopistički svet može opstati na temelju starog, moralno uprljanog sveta? Možda je isto pitanje postavio i Coppola, uzimajući u obzir da utopiju Megalopolis u filmu retko kad možemo videti bez tračka starog, buntovnog i nepravednog sveta. Možda je u balansu i ključ, ukoliko pomirenje smatramo kompromisima.

Čemu negativna kritika?

Kao što smo već u uvodu i naveli – film nije za svačije oči. Ukoliko ste ostrašćeni filmofil i želite da provedete malo više od dva sata uživajući u spektakularnim prikazima futurističkog sveta – film Megalopolis je stvoren za vas. Ukoliko, pak, niste raspoloženi za dublje promišljanje u bioskopskoj sali, film vam, verovatno, neće biti previše zabavan.

Foto: IMDb, YouTube; Instagram: @mettieostrowski, @filmlinc

Učitati još
Zatvori