Umetnost inspirisana umetnošću najčistija je forma izražavanja, a ovu ideologiju prihvatili su i svetski videografi koji stoje iza nekih od najpopularnijih muzičkih spotova. Naime, najfinije iz sveta muzike ne gradi svoj uticaj isključivo na melodijskoj virtuoznosti ili pak liričkim genijalnostima već na celokupnom (vizuelnom) identitetu koji uključuje osmišljavanje muzičkih spotova čija vizija prevazila granice estetike i zalazi u kategoriju filozofske diskusuje. Rihannin spot za pesmu Rude Boy inspirisan je radom umetnika Ketiha Haringa dok je Nicki Minaj još 2012. (mnogo pre Louisa Vuittona) uočila značaj koji Yayoi Kusama ima u savremenom društvu, te su se prepoznatljive tačke nalazile upravo u spotu The Boys. U nastavku teksta donosimo nešto suženiji fokus i predstavljamo pet svetskih muzičkih videa koji referentnu tačku pronalaze u nekim od najčuvenijih dela istaknutih (likovnih) umetnika.
Spotovi inspirisani umetničkim delima
Kendrick Lamar, Humble – Leonardo Da Vinci, The Last Supper
Nagrađivani rep izvođač koji je osvojio čak i Pulicerovu nagradu za najbolji album, u spotu za pesmu Humble referisao se upravo na jednu od najprepoznatljivih slika savremenog društva, a reč je o delu Leonarda Da Vincia The Last Supper. Brojne analize kažu da, s obzirom na to da sam Kendrick zauzima središnju figuru za stolom, predstavlja Isusa Hrista. Preciznije, Isusa Hrista u domenu hip hopa. Time poručuje da je njegova dominacija ovim žanrom neprikosnovena.
Rosalía, Di mi nombre – Goya, The Clothed Maja
Uveliko je poznata činjenica da je Rosalía izgradila jedinstven muzički, pa i vizuelni identitet koji je lansirao na sam vrh najuticajnijih muzičarki današnjice. Spot sa pesmu Di mi nombre koja se nalazi na njenom drugom studijskom albumu snimljen je u jednom tejku. Kažu da ovaj spot predstavlja izbezubmljenu fantaiju španske pevačice, a kolor paleta podseća na osvetljenje koje smo mogli da uočimo u italijanskim horor filmovima iz sedamdesetih. Sam početak referisao se na delo The Clothed Maja španskog slikara iz perioda romantizma.
Beyoncé, Mine – Michelangelo, Pietà
Pomalo zaboravljena pesma Mine sa albuma Beyonce iz 2013. jedan je od onih projekata koji su načinili korak dalje kada je reč o poimanju savremenih ideologija muzičkih spotova. Ovaj video referiše se čak na dva značajna istorijaska dela. Na samom početku spota Beyonce nosi belu haljinu i veo dok joj jedna od igračica, prekrivena belom bojom, naslanja glavu na kril9. Upravo ovaj kadar referentnu tačku pronalazi u Michelangelovoj skulpturi Pietà. Drugo delo koje je inspirisalo režisera jeste slika Renéa Magrittea The Lovers, a u videu je prikazan poljubac para obavijenog belom tknaninom.
Drake, Hotline Bling – James Turrell, Breathing Light
Pesma Hotline Bling poznata je i onima koji nisu večiti fanovi kanadskog repera, a da li znate kojim umetničkim delom je inspirisan spot? Pre svega klipom Seana Paula Gimme The Light, a zatim i delom američkog umetnika Jamesa Turrela pod nazivom Breathing Light. Reditelj spota je neretko naglašavao da je ovim videom želeo da motiviše muškarce da više igraju, a mi bismo svakako rekli da je uspeo u tome s obzirom da pokrete iz spota Hotline Bling i dan-danas rekreiraju ljubitelji ovog žanra.
Madonna, Bedtime Story – Remedios Varo, The Lovers
Kraljica pop muzike od svojih početaka muzičkim spotovima slala je glasne poruke društvu. Pesma Bedtime Story nalazi se na njenom šestom studijskom albumu koji je objavljen 1994. Madonna je u jednom intervjuu objasnila da je spot za pesmu omaž nadrealističkim slikarkama Leonori Carrington i Remediosi Varo. Kadar koji smo odlučili da prikažemo referentnu tačku pronalazi upravo u delu slikarke Varo pod nazivom The Lovers.
„There’s a little bit of Frida Kahlo in there, too“, dodala je.
Foto: Youtube Screenshot, Profiemdia, Instagram (@petrus.malus, @lacma)