Švedska kinematografija jedna je od najkvalitetnijih – a ovo su filmovi koje posebno volimo
Švedska kinematografija jedna je od najkvalitetnijih – a ovo su filmovi koje posebno volimo

Švedska kinematografija jedna je od najkvalitetnijih – a ovo su filmovi koje posebno volimo

Švedska kinematografija jedna je od najkvalitetnijih na svetu – i filmovi koji dolaze iz ove države poznati su kao filmovi originalnih scenarija, odlične glume i podjednako odlične i kvalitetne režije. Brojni švedski filmovi imali su veliki svetski uspeh, bilo da govorimo o nagradama Akademije (Oskarima), Kanskom ili Berlinskom filmskom festivalu. Nakon što smo izdvojili danske i norveške filmove koje volimo, red je da omaž damo i Šveđanima – čijim se filmovima uvek posebno radujemo.

Švedski filmovi koje volimo


Fanny and Alexander (1982)

Jedno švedsko ime koje gotovo svako zna jeste Ingmar Bergman. Čuveni reditelj poznat je po filmovima Wild Strawberries, The Seventh Seal i Cries & Whispers. Ipak, o filmu iz 1982, Fanny and Alexander, možda se i najviše govori. Priča prati adolescente Fanny i Alexandera, koji odrastaju u Švedskoj ranog 20. veka, odnosno 19oo-ih godina. Njihovo detinjstvo bezbrižno je i veselo, sve dok majka Emilie ne odluči da se uda za strogog muškarca, nakon smrti njihovog oca. Odnos sa očuhom Fanny i Alexandera je od samog početka loš, a ne pomaže ni činjenica da je isti sa sobom doveo još novih članova u nekad harmoničan dom.

Iako je prvobitno osmišljen kao mini televizijska serija, Fanny and Alexander na kraju je postao film u trajanju od nešto više od tri sata. U velikoj meri autobiografski, ovaj film osvojio je čak četiri Oskara. Za Najbolji strani film, Fotografiju, Scenografiju i Kostim.

Force Majeure (2014)

Film Rubena Östlunda iz 2014. godine fantastična je komedija/drama o porodičnim odnosima, egu i tome šta se desi kada, vođeni sopstvenim instinktima, razočaramo nama najbliže. Film prati porodicu koja odlazi na idilični skijaški odmor na francuske Alpe. U trenutku ručka na planini, iznenada se dešava force majeure, viša sila koja dovodi do lavine snega. Kada muž i otac Tomas u trenutku lavine pobegne, bez da pokuša da spasi ženu i dvoje dece, nakon što se situacija smiri, vraća se za sto i ledeni pogled supruge. Ona mu, razumljivo, zamera na ovom sebičnom činu.

Film pokušava da pokaže šta to znači biti heroj i kako običan čovek može da šokira ljude koje voli, ali i samog sebe. Film se na komičan način bavi ovom temom i brojnim sitnicama koje nas čine takvima kakvi jesmo. Da li čovek greši ako se vodi primalnim instinktom i na koji način može da izgladi škakljivu situaciju? Ovaj film odgonetnuće upravo to.

A Man Called Ove (2015)

Film nastao po planetarno popularnoj knjizi Čovek zvani Uve jeste delo švedske kinematografije, koje je posle interpretirao i Holivud, sa Tomom Hanksom u glavnoj ulozi – u filmu A Man Called Otto.

Uve je namćorasti čovek u penziji koji živi u svom malom svetu u švedskom gradiću. Nakon smrti supruge, on postaje nezainteresovan za svet oko sebe i retko šta može da mu izmami osmeh. On živi po pravilima i istima uči sve ljude oko sebe, koje, neiznenađujuće, smatra nesposobnima i nemarnima. U više navrata, Uve će pokušati sebi da oduzme život. Ipak, u tome će ga uvek sprečiti komšije iz Irana koje su nedavno emigrirale u Švedsku. Sticajem izvrsnih okolnosti, Uve i komšinica Parvaneh izgradiće divno prijateljstvo koje će Uveu povratiti prekopotrebni osmeh. Ova dirljiva priča oduševiće vas kako u književnoj, tako i u filmskoj interpretaciji.

The Square (2017)

Još jedan Östlundov film, na listi zvanoj švedski filmovi koje volimo jeste The Square iz 2017. godine. Ovaj film analiza je ne samo moderne umetnosti i ono što ista danas predstavlja, već i kritika društva i više klase.

Ova crna komedija nagrađena je prestižnom Palme d’Or na Kanskom filmskom festivalu, a film je nominovan i za Oskara, u kategoriji za Najbolji strani. Maestralna gluma Claesa Banga dočarava život otuđenog čoveka koji živi za posao (i predstojeću izložbu). Vodeću žensku rolu u filmu ima Elizabeth Moss, koja tumači američku novinarku nekonvencionalnog životnog stila. Spajanjem priče o izgubljenom telefonu, modernoj umetnosti, privilegovanim ljudima i onim manje srećnim, Ostlund je kreirao savršeni miks kritike društva i (kritike) umetnosti.

Foto: IMDb

Učitati još
Zatvori