Danas je svetski dan knjige. I u rubrici u pozorištu bavićemo se fenomenom popularnosti adaptacija dela Florijana Zellera u domaćem teatru. Zašto je Florian Zeller tako magičan?
Na prvu mnogi se neće setiti ko je on – ali ako vas podsetimo na nedavni intervju Tamare Krcunović o predstavi Laž u režiji Nikole Ljuce koja je rasprodata do oktobra? Ili nedavnu premijeru komada Otac u Ateljeu 212 sa Vojom Brajovićem u glavnoj ulozi?
Kako još znamo za dela koja je napisao Florian Zeller?
Sigurno se sećate festa 2020. godine? Ili dodele Oskara 2021, kada je Otac dobio čak dva priznanje? Maestralni Etoni Hopkins u ulozi Oca kao najbolji glavni glumac i Florijan Zeller i Christopher Hampton koji su podelili nagradu za najbolji adaptirani scenario.
U premijernom izvođenju drame „Majka“ u Njujorku, igrali su Isabel Iper i Kriso Noto. Njegove drame se igraju u Velikoj Britaniji, Nemačkoj, Sjedinjenim Američkim državama…Nismo sami, ceo svet obožava dela koje piše Florian Zeller, pa hajde da saznamo nešto više.
OTAC
Atelje 212
Demencija je bolest o kojoj se priča u pola glasa. Nauka saznaje sve više i više – ali još uvek demencija ostaje teška bolest od koje gotovo jednako pate oni koji su bolesni i njihovi najbliži. U drami Otac – Florian Zeller je izveo gotovo nemoguće. Iskazao je svet demencije viđen očima ali i dušom čoveka koji ima demenciju.
Kao pisac, Florian Zeller obožava trilogije i Otac predstavlja deo trilogije porodice pored dramskih tekstova „Majka“ i „Sin“. I kao da proces starenja nije po sebi težak, demencija koju ima osamdesetogodišnji otac, deformiše odnose u porodici.
Zbrkana stvarnost demencije dovodi u pitanje postojanost kategorija istine i realnosti, ne samo na filozofskom već i na doslovnom planu. Pred rediteljem Paolom Mađelijem nije bio nimalo lak zadatak posle mnogostruko nagrađivanog filma i niza izvođenja širom sveta, kao i mnogostrukih uloga Florijana Zellera u svim tim procesima. Pored intrigantno minimalističke scenografije – jedno od najvažnijih obeležja ove predstave je muzika benda KOIKOI.
Uloge tumače: Voja Brajović, Hana Selimović, Ivan Mihailović, Dragana Varagić, Isidora Simijonović, Marko Grabež
Reditelj: Paolo Mađeli
Dramaturškinja: Željka Pleština Udovičić
Scenograf: Darko Nedeljković
Kostimograf: Leo Kulaš
Kompozitor: KOIKOI (Marko Grabež / Ivan Pavlović Gizmo /Emilija Đorđević / Ivana Miljković)
SIN
Atelje 212
Iako nastao pre komada „Otac“, koji je i najnagrađivaniji Zelerov dramski tekst, „Sin“ u režiji Ane Tomović otvorio je trilogiju po Zelleru. po kom je snimljen i film sa Entoni Hopkinsem i Oliviom Kolman u glavnim ulogama.
Predstava „Sin“ se bavi adolescentskom depresijom sina koji pati nakon razvoda svojih roditelja. Zeller ponovo u fokus stavlja porodične odnose deformisane mentalnim stanjem. Režija Ane Tomović je bila prvo izvođenje jedne od Zellerovih drama u našoj zemlji i stoga je važno podsetiti je se danas.
Uloge tumače: Luka Grbić, Svetozar Cvetković, Isidora Minić, Tamara Dragičević, Branislav Zeremski, Relja Janković
Rediteljka: Ana Tomović
Dramaturg: Dimitrije Kokanov
Prevela: Ivana Dimić
Kostimografkinja: Momirka Bailović
Scenografkinja: Jasmina Holbus
Scenski pokret: Damjan Kecojević
Izbor muzike: Ana Tomović
Psiholog, saradnica: Nina Umićević
Organizatori: Jelena Fatić / Arsenije Milenković
Asistentkinja kostimografkinje: Sonja Mrkobrada
Inspicijentkinja: Milica Bošković
Suflerka: Anka Milić
Premijera predstave rađena je u koprodukciji BeoArt produkcije.
LAŽ
Beogradsko dramsko pozorište
Za Laž se od početka rada na predstavi znalo da će biti hit. Ali ono što se nije znalo je da li će neki od najpoznatijih glumaca u Srbiji biti zamka. Uz veoma zahtevnu adaptaciju komada Florijana Zellera, Staša Bajac je ugradila autentični život Beograda u francuski tekst.
U dizajniranom beogradskom stanu nove srednje klase, dešava se mešavina savremenog bulevarskog pozorišta i sitkoma. Da bogati pate – nije nam novo. Ali kako se prema rečima autora glumci fizički i emotivno do kraja prepuštaju svojim strahovima, neurozama i igrama, drama prelazi u duboki psihološki realizam. Vračar Histerikal at its best!
„Koliko mi sebe i nama najbliže lažemo? Da li to radimo iz želje da zaštitimo voljenu osobu ili da bi sebe sačuvali. Ovako nabrojano to deluje poprilično prozaično iako nudi mogućnost za samodovoljnu refleksiju lake komedije. Namera mi je da sa pažljivo odabranim glumcima napravim predstavu koja živi u trenutku, koja zavede publiku da gleda jednu (samo) zabavnu i provokativnu komediju o savremenom životu. “ Nikola Ljuca
Uloge tumače: Miloš Biković, Tamara Krcunović, Miodrag Radonjić, Jelisaveta Teodosić
Režija: Nikola Ljuca
Dramatizacija i adaptacija: Staša BajacScenograf: Lazar Bodroža
Kostimografkinja: Ljiljana Petrović
Kompozitorka: Janja Lončar