Film reditelja ukrajnsko-američkog porekla Vadima Perelmana koji je rađen po istoimenom romanu House of sand and fog, pisca Andrea Dubusa III, poznatog američkog noveliste, čini jedno od najpopularnijih ostvarenja iz 2003. godine kada je film i premijerno prikazan. Ove godine slavimo tačno dve decenije od prve premijere što smo iskoristili kao povod da se prisetimo radnje ovog ostvarenja.
Po žanru ovaj film spada u dramu sa elementima trilera i psihološkog, glavne uloge dodeljene su glumici Jennifer Connelly koja tumači Kathy, kao i Ben Kingsley koji igra Behranija, nekadašnjeg pukovnika iranskih vazduhoplovnih snaga.
Ovo je jedno od onih ostvarenja koje nas drže napetima od samog početka pa sve do poslednjeg minuta. Kako o3vaj film traje dva sata, pripremite se za ozbiljan poduhvat jer House of sand and fog, nije jedan od onih filmova koje ćete odgledati u miru.
Ostale uloge tumače: Ron Eldard kao Lester; Shohreh Aghdashloo kao Nadi i Jonathan Ahdout kao Esmail.
Dve strane medalje
Radnja filma počinje upoznavanjem sa likovima čiji će kasniji sukob činiti okosnicu radnje čitavog dela. Prvo se upoznajemo sa Kathy, devojkom koja se udaljava od svoje matične porodice nakon što ju je muž ostavio. Kasnije tokom filma saznajemo da je takođe imala problema sa alkoholom i da je relativno od skoro počela da se oporavlja od mnogobrojnih dešavanja. Zbog svog stanja koja su proizvela neodgovornost i otuđenost kod nje, Kathy ne čita poštu koju uporno dobija od poreske uprave za neplaćen porez na kuću koju je nasledila od pokojnog oca. Jednog jutra, gradski službenici u pratnji lokalne policije doćiće da je nasilno isele. Ona ostaje bez svog doma, u situaciji u kojoj ne želi da se osloni na svoju porodicu.
Sa druge strane, tu je lik Behranija, čoveka izbeglog iz Irana sa svojom porodicom. Kako su nekada uživali bogatstvo i lagodan život, Behrani u Americi mora da radi dva posla (kao kasir i kao fizički radnik na putevima) kako bi svojoj porodici mogao da obezbedi život na koji su navikli. Lik ovog nekadašnjeg pukovnika predstavljen je kao lik koji bismo mogli da okarakterišemo kao tvrd orah. Behrani ima čvrste vojničke stavove, zaštitnički je nastrojen prema svojoj porodici i potpuno melanholičan kada je reč o njihovoj zemlji i ugledu koji je uživao.
Kulminacija radnje počinje u momentu kada Behrani ugleda oglas u novinama koji je postavila poreska uprava koja prodaje Kathynu kuću ispod cene.
Ove dve strane počinju borbu oko najvećeg bogatstva za kojim njihova bića teže, a to je dom pun ljubavi i mira.
Priča u kojoj ne možete da odaberete stranu
Verovatno da ste i vi jedni od onih ljudi koji tokom gledanja nekog filma ili serije vole da odaberu stranu tj. stavove koje će zastupati. U ovom filmskom ostvarenju to se skoro pa graniči sa nemogućim. U jednom momentu pomislimo kako je Kathy bila neodgovorna što na vreme nije pregledala poštu i zauzela se za to da zaštiti svoje nasleđe koje joj neizmerno znači. Kako upoznajemo njen lik kroz film, misli nam kreću na suprotnu stranu te imamo utisak da bi Behrani trebalo da popusti i proda nazad kuću Kathy po kupljenoj ceni. Nakon toga, upoznajemo dublje stavove i želje za boljim sutra koje jasno iznosi Behrani i počinjemo da mislimo da pravedno rešenje ne postoji.
Iz toga na samom kraju i izvlačimo zaključak, dom se ne krije u materijalnim stvarima, nego u ljudima koje volimo. Upravo ti ljudi su naš dom, što su glavni akteri kasno shvatili na kraju filma.
Borba za ideale
Svako od nas se svakim danom bori za svoje ideale, neki od nas od njih odustanu kada uvidimo da su oni loši po nas. Oba lika u ovom filmu nisu odustajala od svojih ideala. U momentima kada je Kathy kao emotivno slabija karika odlučila da, uslovno rečeno, digne ruke od svega, porodica Behranija nije joj to dozvolila svojim gestovima i razumevanjem. Oba lika, već prethodno skrhkana ranijim dešavanjima u životu odlučili su da se bore za ono što im pripada.
Nakon što su oboje uvideli da bi trebalo da odustanu od ideala koje slede tokom čitave radnje filma, sporedni akteri preuzimaju stvar u svoje ruke i kreiraju tragičan kraj. Kao i kod svake drame, onaj ko je najmanje zaslužan za sukob snosi najviše posledica. I Kathy i Behrani su ostali bez onih koje najviše vole.
Kako biste se što bolje upoznali sa ovim delom, savetujemo vam da odgledate ovaj film i izvučete svoju pouku.
Sa odličnom karakterizacijom likova, verujemo da će obe strane uspeti da vam ponude po nešto sa čim ćete moći da se poistovetite. To je na kraju krajeva ono što ovaj film čini specifičnim i posebnim na velikom filmskom nebu.
Na sve to, obe ličnosti prate njihove ljubavne priče. Kathy upoznaje oženjenog lokalnog policajca koji ju je i iselio i sa njim započinje romantičnu vezu. Behrani iz sve snage pokušava da sačuva porodicu i omogući svojoj supruzi miran i lagodan život nakon svih nedaća kroz koje su morali da prođu kao izbeglice. Kao lica koja posmatraju čitavu situaciju uviđamo da obe strane zaslužuju srećan završetak. Međutim ni jedna od njih dve na kraju ne dobija to. Patnja koja ih je spokjila na samom kraju ih i razdvaja od svih njihovih težnji i ostavlja ih bez onoga što su imali, a to je ljubav.
Iz toga na samom kraju i izvalimo zaključak, dom se ne krije u materijalnim stvarima, nego u ljudima koje volimo. Upravo ti ljudi su naš dom, što su glavni akteri veoma kasno shvatili na kraju filma.
O filmu
Film je nominovan za 3 Oskara: najbolji glumac Ben Kingsley, sporedna glumica Shohreh Aghdashloo i originalna muzika. Kingsley je takođe dobio Zlatni globus za dramskog glumca. Tu je i priča o ideji za ovaj film koju je Vadima Perelmana dobio iz, u uvoda pomenutoj, noveli. Novelu je kupio na jednom od aerodroma u momentu u svom životu kada je poželeo da snimi ozbiljniji film. Nakon pročitane novele, toliko se poistovetio sa čitavom pričom da je odmah odlučio da otkupi autorska prava i krene u realizaciju.
Ovaj film je proslavio oba glavna glumca. Posebno se kod kritike istakla Jennifer Connelly koja je na delu pokazala do koje mere može da iznese jednu tešku emotivnu ulogu kao što je to bila uloga Kathy.
Posebno mesto u filmu ima i priča o izbeglištvu sa kojom se i sam režiser filma duboko poistovećuje, što ovom ostvarenju dodatno daje na težini.
Ukoliko još uvek niste odgledali film, savetujemo da oveležite simbolično tako što ćete mu pružiti šansu da vam uzburka emocije i navede vas na vama svojstvene zaključke i tumačenja.