Izložba „Od/Do UŽIVANJA“ poslala jasnu kritiku o poimanju uživanja u savremenom društvu
Izložba „Od/Do UŽIVANJA“ poslala jasnu kritiku o poimanju uživanja u savremenom društvu

Izložba „Od/Do UŽIVANJA“ poslala jasnu kritiku o poimanju uživanja u savremenom društvu

Izložba pod nazivom Od/Do UŽIVANJA prvi put je predstavljena 26. januara, da bi sinoć po drugi put bio organizovan prateći program za posetioce Kulturnog centa Beograda. Izložba je deo ciklusa Kritičari su izabrali, koji se tradicionalno organizuje još od 1967. godine.

Ove godine izložbu je imala priliku da priredi dobitnica nagrade Lazar Trifunović za 2018. godinu, Maja Stanković.

Izlagači na ovogodišnjoj izložbi su: VKS (Vokalno-kustoski sindrom), Dragana Žarevac, Neša Paripović, Milija Pavićević, Emilija Terzić, Predrag Terzić, Jovan Čekić i Zorica Čolić.

Tokom trajanja sinoćne izložbe u Beogradu ulogu kustoskinje imala je sama Maja Stanković, a izlagači koji su takođe imali prilike da govore o svojim delima jesu Predrag Terzić, Emilija Terzić i VKS koji čine Vladimir Bjeličić i Senka Latinović.

Od/Do UŽIVANJA – jasna kritika društva i povlaka koja je prisutna u realnom životu

U samoj uvodnoj reči Maja Stanković je istakla kako se rodila potreba za kreiranjem ovakvog koncepta izlaganja. Iako svesna da postoje mnogo bitnije teme u društvu kao što su socijalna, ekonomska i politička pitanja, shvatila je da su uživanja ono o čemu takođe treba razgovarati kada je reč o pitanjima ključnim za opstanak.

Nakon što je 2018. godine dobila nagradu Lazar Trifunović koja joj je i omogućila kreiranje ove izložbe, počelo je da se nameće pitanje o temi koja se kasnije sama iskristalisala 2020. godine za vreme pandemije Covid-19.

Tokom trajanja karantina i sama je shvatila da su nas sitna uživanja koja smo mogli da priuštimo spasila u trenucima velikog straha. Tada je ujedno potvrdila koliko je bitno baviti se temom koja možda na prvi pogled zvuči banalno, a koja zapravo ima veliki značaj u životu svih nas.

Uživanje je podelila na više ključnih pojmova kao što su ljubav, sex, pornografija, narkotici i drugi. Tokom uvoda u izložbu, Maja se dotakla i pojmova konzumerizma, ekonomije uživanja i pažnje, plasiranja svog ličnog bića kao robe, pojavu anestezirane pokretačke energije, kao i mnoge druge aktuelne teme u društvu koje direktno definišu i utiču na današnje poimanje uživanja i time poslala jasnu kritiku vremena kom svedočimo.

Imala sam ideju da predstavim mnogostrukost uživanja, ono što je nečije uživanje ne mora nužno da bude moje i obrnuto. Sama ta ideja o različitosti uživanja navela me je na to da naziv izložbe sibolično nosi naziv Od/Do UŽIVANJA. Takođe, čini se da smo uvek u situaciji da nas nešto deli od uživanja bilo koje vrste zbog čega povlaka koju koristim u naslovu treba vizuelno da sugeriše izmicanje i ideju u kojoj mi taj razmak konstantno pokušavamo da predvladamo.

Objasnila je Maja Stanković u pitanju koje značenje ima povlaka koja stoji u samom nazivu ove izložbe.

Maja je u uvodnoj reči pokrenula i pitanja koja su usko vezana za pornifikaciju društva, nametnut i demodifikovan način uživanja, kao i pitanje koliko smo danas zaista iscrpljeni i demotivisani te nam se uživanje svodi na stvari i iskustva koje imaju samo upotrebnu vrednost.

Takođe, nametnuo se još jedan bitan aspekt današnjeg poimanja uživanja kom nedostaje pokretačke energije koja nas vodi ka nečem nepoznatom, a samim tim i ka novim iskustvima. Ta energija, po njenom mišljenju, kao da je anestezirana, što nas dovodi do sveukupnog manjka uživanja u životu.

Uživanje u sjaju i revolucija

Od mnogobrojnih radova na izložbi, dva su izazvala posebnu pažnju. Prvi je rad Predraga Terzića, Don’t play what’s there, play what’s not there, koji predstavlja instalaciju kreiranu specijalno za potrebe ove izložbe.

Rad se sastoji od košarkaške table pozajmljene iz beogradskog bloka na Novom Beogradu koja je vizuelno veoma izudarana sa jasnim znacima korišćenja. Sa druge strane, košarkaška tabla se direktno reflektuje u ogledalu koje je takođe dizajnirano tako da predstavlja košarkašku tablu ali u potpunom kontrastu od prve. Po rečima Terzića, većina ljudi pre zastane da se ogleda u ogledalu i posmatra ogledalo tablu koja zapravo govori o sjaju, međutim, ona predstavlja poslednje mesto drame. Svi zaboravljamo realnu, izudaranu refleksiju koja je prošla mnogo toga (pa i uživanja) i upravo je to ono što nas zaista predstavlja.

Sa druge strane, izudarana tabla deluje kao da je puna udaraca koji su svedoci uživanja od strane gomilu ljudi koji su davali koševe, borili se i uživali u igri. Ogledalo je samo sjajan odraz pravog uživanja, a opet zbog svog sjaja i uglačanosti izazva najviše pogleda.

Samim tim rad Predraga Terzića na izložbi otvorio je i u nama jedno bitno pitanje, zašto uvek težimo da gledamo najsjajnije delove iako svesni da su oni samo refleksija ali ne i suština?

Drugi odgovor na temu uživanja koji je privukao dosta pažnje predstavlja performans koji je po otvaranju izložbe bio i uživo izveden pred publikom, Zona komfora (Dve glave u tri čina), u izvođenju VKS (Vokalno-kustoski sindrom).

Reč je o dvoglavom entitetu koje ima jedno telo i dve glave dok ujedno peva komičnu pesmu specifičnog ritma.

Pesma je kritika digitalnog vremena i zone komfora u kojoj se nalazimo, a svaki čin predstavlja jednu konkretnu pojavu u društvu.

Tako je prvi čin predstavljao pitanje koliko nam je zapravo dozvoljeno da uživamo? Kako i samo delo poručuje, sebe dovodimo do tačke pucanja kako bismo na kraju uživali, međutim taj trenutak uživanja nam vremenom sve više i više odmiče.

Drugi i treći čin predstavljaju humorističnu zbirku opažanja i komentar na Majine dosadašnje poglede na temu uživanja, da bi se dvoglavi entitet na samom kraju zapitao da li postoji prostor za revoluciju i odupiranje zoni komfora?

Ako je suditi po komentarima prisutnih, zaključak je da društvena i lična revolucija moraju ići uzajamno. Međutim, istina je da još uvek živimo u konzervativnom društvu koje i dalje nema definisane slobode po pitanju uživanja i osećaj prava na isto.

Na samom kraju Maja Stanković je za Journal.rs prokomentarisala svoju izložbu i čitav proces nastanka.

Kada sam krenula da pripremam ovu izložbu koja problematizuje uživanje razmišljala sam o svom osećaju i onome što lično poznajem, na taj način sam i došla do umetnika koji mogu da odgovore na tu temu. Ono što mi je bilo bitno jeste da ne namećemo jedni drugima shvatanje o pojmu uživanja, zanimalo me je samo da imamo što više različitih viđenja. Na ovoj izložbi smo zaista kreirali mnogostrukost uživanja i svako je to učinio iz svog ličnog ugla.

Maja je redovna profesorka na Fakultetu za medije i komunikacije na Departmanu za digitalne umetnosti. Posebna polja interesovanja i njen rad fokusiraju se na savremenu umetnost i digitalnu humanistiku. Iza sebe ima knjige Fluidni kontekst, Kontekstualne prakse u savremenoj umetnosti i Umrežena slika.

Izložba će biti otvorena za posetioce do 5. marta u prostorijama Kulturnog centra Beograda.

Foto: Marina Stainer, privatna arhiva.

Učitati još
Zatvori