Journal intervju w / Bojana Cvejić: Uvek se nalazimo u raskoraku u odnosu na potencijal koji nosimo kao ljudi

Journal intervju w / Bojana Cvejić: Uvek se nalazimo u raskoraku u odnosu na potencijal koji nosimo kao ljudi

Bojana Cvejić je jedna od najpoznatijih svetskih teoretičarki savremene igre. U kratkom predahu na konferenciji Body of Dance u Zagrebu, bila je sagovornica Journala. Njeni komadi igraju se po celom svetu a njena biografija uključuje saradnje sa legendama savremene igre kao što su Mette
Ingvartsen, Eszter Salamon ili Xavier Le Roy.

Od 2000. živi u Belgiji a predaje na Nacionalnoj akademiji u Oslu, P.A.R.T.S. u Briselu i Univerzitetu za studije teatra Utrecht. Po obrazovanju muzikološkinja i teoretičarka, u Beogradu je postavila Mocartovog Don Giovannija kao mobilnu arhitekturu i ples, dok je u Tate Modern izvela Spatial Confessions istražujući društvenu koreografiju kao metod.

Odlazak iz Beograda doneo je neke nove vidike i jedinstvenu perskpektivu o kojoj smo želeli da razgovaramo. Sa Bojanom Cvejić, osvrnuli smo se na paralele između Beograda i Brisela, perspektive savremenog plesa, nove oblike kolektivizma… I izvođenje u digitalnom prostoru.

+++ Šta prvo pomislite kada čujete ili kada kažete Beograd.?

Setim se dugih razgovora dok tumaramo po ulicama u kasnim noćnim satima u ranu jesen, kada se vraćam sa predstave ili zabave sa prijateljima; miris mokrog lišća preko kog koračam. Ali onda se podsetim da se moj grad toliko promenio da ga ne prepoznajem, da od automobila nema mesta za korake na pločniku, i da je osećaj potencijala i otvorenosti za promene iz 2000. godine, koji vezujem za Beograd, danas iščileo.

+++ Kako je tekao vaš život od odlaska iz Srbije i promene od muzikologije ka dramaturgiji, ka savremenom plesu?

BC: Devedesete su bile formativne godine za mene. Dok sam studirala muzikologiju na FMU, počela sam da se bavim eksperimentalnom produkcijom opere. Predstave sam režirala u Cinema Rex, u saradnji sa prijateljima s kojima sam studirala tada.

U isto vreme, bila sam aktivna, kao i mnogi moji vršnjaci, u studentskim i građanskim protestima. Od učešća u Centru za antiratnu akciju početkom devedesetih do danonoćnog bdenja u zimu 1996. godine. Mi smo zaista verovali u političku volju na ulici, da možemo da utičemo na promenu vlasti i odbranu autonomije univerziteta.

Od 2000. god sam počela da sarađujem sa holandskim rediteljem Jan Ritsemom. Ubrzo nakon toga preselila sam se u Brisel. Tada je nastao i urednički kolektiv Teorija koja Hoda, u kom su Miško Šuvaković i Ana Vujanović okupili nas nekoliko studenata na Akademijama umetnosti u Beogradu. Sa njima sam sarađivala iz Brisela i povremeno i u Beogradu te Parizu. Na početku projekta bili smo posvećeni samoedukaciji. Ona je zasnovana na premisi da je kritička teorija performativna alatka u političkoj i kulturnoj borbi i umetničkom istraživanju. Kroz časopis TkH, performanse i razne istraživačke i samoedukativne programe učestvovali smo na izgradnji nezavisne scene.

bojana cvejić
knowh2ow - Jan Ritsema, Bojana Cvejic, Mette Ingvartsen & Sandy Williams, foto: kaaitheater.be
bojana cvejić
knowh2ow - Jan Ritsema, Bojana Cvejic, Mette Ingvartsen & Sandy Williams, foto: kaaitheater.be

+++ Kako je izgledao tada Brisel, Evropa? 

U Briselu sam nastavila da pravim eksperimentalne predstave. Pisala sam tekstove i izvodila sa Ritsemom i drugim glumcima i plesačima (na primer, TODAYulysses or Pipelines, a construction). Istovremeno, polje plesa i istraživanje u radu sa telom i pokretom u koreografiji otvorili su mi novi horizont promatranja izvedbe.

Od 2002 predajem teoriju plesa i performansa i kritičku teoriju na školi P.A.R.T.S.. U tom trenutku plesu je nedostajalo kritičko razmatranje discipline. Kritička teorija je bila jedan od resursa imaginacije i tu je odjednom bilo puno posla i radosti u otkrivanju dramaturgije. Vremenom je savremeni ples postao platforma za promišljanje političkih i društvenih problema u kontekstu neoliberalnog kapitalizma u Evropi.

Ples je bilo mesto na kojem sam se susrela sa BADco trupom iz Zagreba, sa Janezom Janšom, Bojanom Kunst, Sergejem i Nikolinom Pristaš i mnogim drugim kolegama u Ljubljani i Zagrebu, naročito kroz časopise i skupove Maska i Frakcije, te i knjige koje smo objavili (na primer, Parallel Slalom, A Lexicon of Non-Aligned Poetics)…

+++ Vi ste radili sa nekim od najvećih koreografa, igrača ili kompozitora koji su redefinisali ono što smatramo savremenim plesom. Proširili ste polje savremenog plesa, odnosno opere, tako da uključi i teoriju. Kako vi komentarišete tokove savremene umetnosti, plesa, koji su važni za kritičko promišljanje društva?

Konceptualni ples u kojem sam odrastala dvehiljaditih izveo je kritiku spektakla i buržoaskog gledateljstva koje se ogleda u figurama na sceni. Predstave koje sam radila sa Mette Ingvartsen, Eszter Salamon te Xavier Le Royom, proširile su shvatanje i zamisao plesnog pokreta i ljudskog tela, iskustvo opažanja vremena i misli koja nastaje u odsustvu prepoznatljive slike ili figure u evropskom kontekstu.

No, danas se savremeni ples bavi drugim gorućim pitanjima i problemima. Promišlja se pitanje čija tela i čije političke istorije imaju pravo na savremeni ples, zatim odnos kolektivnog i individualnog uspostavljanja sopstva na sceni, ili kako materijalni uslovi i odnosi u radu proizvode društvene odnose izvan plesa ili pak, kako koreografska poetika isprobava na spekulativan način viziju društva i političkih principa koje želimo da živimo.

Govorim o društvenoj koreografiji kao bitnoj perspektivi kroz koji propitujemo kako se estetski oblikuje i izvodi– na primer, individualizam danas – ili kako se društvo transformiše, kroz koje faze prolazi tokom krize koje prete da se uruši i koja može da se završi progresivnim preokretom ili da se nastavi propadanje.

Mislim da se trenutno u Srbiji suočavamo sa periodom pobuna i protesta jer se celo društvo urušilo u gangsterskom režimu autoritarnog populizma. Dolazi sa samog vrha vlasti pa naniže do svih nivoa uprave koju je ta ista vlast uzurpirala i kontroliše. To je dovelo do dugogodišnjeg propadanja infrastruktura i institucija usled političke i ekonomske korupcije. Većinu poslova u javnom ili poludržavnom-polujavnom sektoru vodi nestručni kadar.

Na konferenciji Bodies of Dance u Zagrebu smo imali prilike da slušamo Marijanu Cvetković, koja je vrlo potresno govorila o situaciji za savremeni ples u Srbiji gde ne postoji kulturna politika. Nezavisna scena istrajava uprkos dugogodišnjem odsustvu bilo kakvog interesa i podrške. Svi konkursi za projekte su ili namešteni ili ukinuti. Samo oni koji su bliski vlasti će ostvariti svoje poslove, mada nisu ni stručni niti rade transparentno niti ulažu u rast lokalne scene.

Prioritet umetnika i kulturnih radnika postaje borba za pravedno društvo, u kojem su umetnost. Ali i sve drugo na šta polažemo osnovna društvena prava za dostojanstveniji život, zajedničko dobro, koje država podstiče i pomaže.

Bojana Cvejić crtež: Iselin Shumba

Ljudi koji čine savremeni ples u Srbiji su među najvrednijim kulturnim radnicima i
umetnicima u polju plesa. Znamo to jer su oni prepoznati u inostranstvu kad god im se pruži prilika. Mnogi su otišli, vlada odliv mozgova i tela. 

Uočila sam koliko je bolno saznanje da smo se sastajali u Zagrebu i Beogradu pre petnaest godina. Tada smo bili u sličnim situacijama. Tada smo mogli da uporedimo naše brige, delili smo političke ciljeve i strategije borbe. Trenutno se nalazimo prilično daleko jedni od drugih. Nezavisna cena u Hrvatskoj uživa sva priznanja, i može da se osloni na solidne finansije. U Srbiji mreža sjajnih samoorganizovanih kolektiva i inicijativa ne može da računa na sredstava niti iko hoće da čuje da ona ima prava na njih.

Dramatično je što se ovo osiromašenje kulture i društva u Srbiji dešava u okviru demokratije. Evropa to podržava dogod može da izmuze Srbiju, kao koloniju na rubu Evrope, za jeftine sirovine. Ovo posmatram iz Brisela, zgađena licemerstvom i saučesništvom između srpske vlasti i evropske komisije. Nijednu od njih ne zanimaju posledice koje će eksploatacija litijuma imati na račun zdravlja i životne sredine. Korupcija je i umetnosti teg koji vuče postocijalističke zemlje, ne samo Srbiju, na dole.

+++ Kako vidite budućnost, razrešenje?

Volela bih da se za dve godine nađemo na još jednoj konvenciji, i da pozicije u regionu nekadašnje Jugoslavije budu malo bliže jedno drugoj. Da se promeni priča iz Beograda, da, konkretno, nezavisna scena izvođačkih umetnosti i u njoj savremeni ples, steknu uslove za produkciju i održavanje umetničke istraživačke prakse, da se uspostavi transparentna i pravedna raspodela budžeta, da stručnost bude kriterij koji se meri i proverava u regionalnoj i internacionalnoj saradnji.

+++ Umetnici iz Jugoslavije donose u zemlje u kojima sistem funkcioniše neposredno telesno iskustvo kolektivizma, novo promišljanje kolektivizma koji ne bi mogao da se svrsta u totalitarni kolektivizam. Da li postoje neke nove tendencije promišljanja iskustva Jugoslavije?

Koncept samoupravljanja u okviru jugoslovenskog liberalnog socijalizma inspirativan je za razne inicijative samoorganizacije u umetnosti i kulturi. Documenta 15, koju je kurirala Ruangrupa iz Indonezije, je najbolje posvedočila o perspektivi sveta umetnosti sastavljenog od kolektiva, grupa i organizacija, od translokalnih saradnji na širokoj osnovi učešća umetnosti u društvu, umesto ekskluzivne parade individualnih umetnika-genija i umetničkih dela. Pošto neki od učesnika nose istoriju nesvrstanih, onda se za njih pojmovi zajednišvo i zajedničko dobro imaju posebno značenje.

Zajedništvo i zajedničko dobro ostvaruju tako što se svi pojedinci pitaju i uključuju u samoorganizovanje infrastrukture i svi moraju da preuzmu odgovornost za situaciju u kojoj dele uslove i sredstva. Kolektiv se ne uspostavlja na ideološkom jedinstvu koje guši pojedinca u svojoj različitosti, niti je zajednička osnova unapred definisana drugim parametrima (strukovno ili etnički, na primer).

Iskustvo fašističkih zajednica je kompromitovalo ideološki rezon kolektiviteta nažalost; time je na zapadu kolektivnost odbačena pod pretpostavkom da uvek vodi ka paranoidnoj zatvorenosti totalizujuće hijerarhijske strukture sa harizmatičnim vođom. U mom poimanju kolektiva, reč je pre o prepoznavanju nekakvog društvenog zaloga ili osnove zajedničkog nasleđa koje istovremeno prethodi i nadilazi pojedinca, i utoliko nas sve povezuje, jer svako samo aktuelizuje i modifikuje zajedničku osnovu na jedinstven način.

Ana Vujanović i ja smo propitivale kolektivitet kao proces transindividuacije gde ono što nas vezuje kao razne pojedince je u sferi naših sposobnosti i istorijski nasleđenih mogućnosti, a prenosi se kroz odnose u kojima se uzajamno menjamo, ali i kroz istoriju i znanje pohranjeno u artifaktima kao što su umetnička dela i u tehnikama, veštinama i alatkama (Toward a Transindividual Self, 2022).

Zajedno sa Ritsemom sam 2005 godine osnovala Performing Arts Forum, pa-f.net. Pretvorili smo ogromnu školu i samostan, izgrađen 1840. godine, u prostor velikih kapaciteta koji omogućava bilo kome da ga koristi za potrebe produkcije, istraživanja ili učenja.

PAF se samo-održava kroz minimalnu nadoknadu svih korisnika, ali i kroz veliki nevidljivi rad svih dobrovoljaca. Oko 900 ljudi prođe kroz PAF svake godine. PAF se ekosistemski menja i samoreguliše na poverenju u minimalna pravila saradnje. S druge strane, javni programi koje kolektivno pravimo oblikuju političku zajednicu.

bojana cvejić
TALES OF THE BODILESS Eszter Salamon, foto: Alain Roux
bojana cvejić
TALES OF THE BODILESS Eszter Salamon, foto: Alain Roux

+++ Gde je mesto performansa i mesto umetničkog promišljanja performansa unutar društva? Šta umetnost može da donese svetu van umetnosti?

Izvedba i performans su oruđe i mediji za izvođenje i vežbanje ili probanje ideja o društvenom poretku. U aktivizmu, izvođenje se smatra oblikom prefiguracije jer se isprobavaju strukture, modeli i oblici saradnje i zajedničog života koji nisu još zaživeli. Oni se na taj način onda ne projektuju u daleku budućnost nego se vežbaju sa svim greškama i neuspesima u sadašnjosti. Otud su mnogi umetnici i kulturni radnici napustili metropole poput Londona, Pariza ili Stockholma i žive u zajednicama koje propituju.

Pod izvođenjem podrazumevam svaki čin koji se izvodi sa svešću o pravilima i uslovima koji ga omogućavaju; uvek u odnosu na druge, u javnom dijalogu na javnoj sceni. Sve što radimo su činovi koji uglavnom i najčešće potvrđuju pravila, tojest praksu koju sprovede. Povremeno čin može da se pretvori u akciju koja krši pravila da bi sprovela u delo društvenu promenu.

Kada učenik ustane na času protiv profesora koji maltretira studente, kada žena koja preživi sistemsko silovanje odluči da suđenje postane javno… Kada grupa protestanata zaustavi izvoz oružja u Izrael, to su činovi ili prestupi koji imaju šansu da pokrenu promene…

+++ Kako tumačite današnji svet u kontekstu svih mnogostrukih digitalnih identiteta i performansa u digitalnom prostoru?

Izvođenje u digitalnom prostoru je paralelno realnosti u javnom prostoru. To je scena gde se izvode željeni identiteti, neki od njih koji nisu mogući na ulici, jer osobe rizikuju život. To je takođe mesto trgovine sopstvom kao robom kojoj pojedinci kao preduzetnici raspolažu u odnosu na želju i kapital. Utoliko društvene mreže odvlače pažnju, jer nas pozivaju da se poistovetimo sa sobom iako je to nemoguće.

Uvek se nalazimo u raskoraku u odnosu na potencijal koji nosimo kao ljudi i na koje samo delimično možemo da sami utičemo.

Poziv da se aktivno bavimo slikom koju odajemo o sebi odvraća nas od drugih aktivnosti. Na primer, kako da se organizujemo, da delujemo, ili napravimo nešto zajedno. A opet, s druge strane, društvene mreže su efikasno glasilo koje mobiliše otvorena mnoštva u protest…

Hvala Bojana na razgovoru!

 

 

Photo: ljubaznošću Bojane Cvejić

Učitati još
Zatvori