Journal #trendspotting: Alexandre Vauthier – ime na vratima više ništa ne znači?
Journal #trendspotting: Alexandre Vauthier – ime na vratima više ništa ne znači?

Journal #trendspotting: Alexandre Vauthier – ime na vratima više ništa ne znači?

U najnovijem preokretu modne industrije koja sve više podseća na neprekidnu igru sumanutih muzičkih stolica, izvesno je da je i Alexandre Vauthier neceremonijalno izbačen iz ateljea na čijim vratima i dalje stoji njegovo ime. Prema dobro obaveštenim insajderskim izvorima koje prenosi uvažena industrijska publikacija WWD, Alexandre Vauthier proteran je iz kuće koju je pokrenuo pre šesnaest godina. Američki maloprodajni gigant Revolve, koji je u junu otkupio brend iz stečaja, odbio je da komentariše. 

Navikli smo na odlaske dizajnera u poslednje vreme — neki najavljeni uz korporativnu uljudnost, drugi prošaptani iza teških vrata od orahovine — ali ovakva vrsta odlaska deluje posebno gorko. Industrija, izgleda, više ne mari za poreklo. Nasleđe je postalo teret kada su u pitanju prihodi.
Journal #trendspotting: Alexandre Vauthier
Profimedia

Alexandre Vauthier je dugo bio elegantan outsider.

Diplomac škole ESMOD, osnovao je svoju couture kuću 2009. godine, a 2014. je dobio prestižnu oznaku haute couture. Majstor maksimalizma s uzdržanošću vrhunskog krojača, njegova karijera je dokaz da glamur, kada se koristi promišljeno, može biti i eksplozivan i verodostojan. Zamislite ga kao modni ekvivalent koktela French 75 – jak, penušav i uvek s dozom nečeg neočekivanog. Pre nego što je 2009. osnovao brend koji nosi njegovo ime, Vauthier je usavršavao svoj zanat pod teatralnim krilima Jean-Paula Gaultiera i perverznom preciznošći Thierryja Muglera. Od Muglera je nasledio oko za telo kao arhitektonski prostor, a od Gaultiera duhovitost i drskost koje čak i najozbiljnijoj haljini daju šarmantnu dozu ironije. Ovo nije bio dizajner koji je slučajno zalutao u modu — on je bio indoktriniran u njenim najrafiniranijim odajama.

Žena koja nosi Vauthier — ah, ta žena — nije neko ko stoji po strani.

Ona ulazi u prostoriju kao da je već njena, a verovatno zna i kako će napraviti spektakularan izlaz. Obučena u šljokice – da. Ali nikad na račun konstrukcije. Vauthierove siluete su oštre kao žilet, krojene s milimetarskom pragmatičnošću, oblikovane tako da uzdižu žensko telo, ali bez imalo podilaženja. Njegov rad oličava onaj pariski paradoks. Raskošan ali hladnokrvan, otkrivajući ali dostojanstven, traži pažnju ali nikad ne moli. Nije ni čudo što je osvojio armiju slavnih koje razumeju snagu izgleda — među kojima su Beyoncé, Rihanna i prva dama Francuske Brigitte Macron. Čak i ako je zbog finansijskih teškoća propustio svoj slot u rasporedu pariskih revija prošle godine, na letnjem spektaklu Vogue World koji je organizovao Condé Nast na Place Vendôme nosile su ga FKA Twigs (na pisti) na Place Vendôme i Katy Perry (na after-party-ju u Maxim’s). Njegove kreacije ne samo da se dobro fotografišu – one se pojavljuju kao intro. Nose ih žene kojima ne treba predstavljanje, već samo reflektor.

Međutim, uprkos listi klijentkinja sa A-liste, brend se pridružio sve dužem spisku manjih nezavisnih kuća koje su pogođene kašnjenjima u plaćanju od strane maloprodajnih partnera, političkom i ekonomskom nestabilnošću, kao i posledicama pandemije COVID-19. Nakon što nije ispunio obaveze u novembru 2023, brend je u februaru 2024. zatražio sudsku zaštitu pred pariskim trgovačkim sudom. A kasnije tog meseca ušao i u stečajni postupak, tražeći kupce. Prema dokumentima francuskog suda, zajedničku ponudu su dali kineski biznismen Zhong Sun i američki e-tailer, dugogodišnji distributer ovog francuskog brenda. Nakon što se Zhong povukao iz procesa, Revolve je u junu preuzeo kompaniju i obećao ulaganje od ukupno šest miliona evra za ponovno lansiranje brenda. Vauthieru je, prema odluci suda, bilo dozvoljeno da zadrži do 20% udela u vlasništvu.

Moda je oduvek volela reinvenciju, ali ono čemu danas svedočimo više liči na brisanje.

Jedan po jedan, dizajneri koji su lansirali brendove iz sopstvenih vizija bivaju zamenjeni svežim perspektivama koje uglavnom dolaze s PowerPoint prezentacijom i timom za analitiku. Sada više čak ni oni čija imena nose same kuće nisu pošteđeni. U ovom pejzažu, osnovati modnu kuću počinje da liči na gradnju zamka od peska: složeno, mukotrpno, i uvek ranjivo pred sledećim talasom. Razlozi, naravno, uvek zvuče strateški. Kuća želi da istraži nove kreativne pravce, ili da se uskladi sa promenljivim zahtevima tržišta. U prevodu: prodaja je pala, TikTok nije odreagovao, a bord direktora nema strpljenja. Arhivski kodovi? Verna klijentela? Hvala, ali ne. I zaboravite na potpis u kaligrafiji na zidu salona. Ali šta se dešava kada ljudi koji su brendu udahnuli dušu više nisu deo njegovog tela?

U februaru ove godine Vauthier je održao reviju koja je trebalo da predstavlja njegov povratak u centar zbivanja. Odabrao je intimnu prezentaciju na spratu u zdanju La Monnaie de Paris, s pogledom na Senu. Fokusirala se na dnevnu garderobu – ili bolje rečeno, na pseudo-dnevne komade koji su zapravo večernji, s pokojom elaborativno ukrašenom kreacijom. Ideja, kako je dizajner objasnio u bekstejdžu pre revije, nije bila da odmah poleti punom brzinom. Nakon 15 godina kao nezavistan dizajner, bilo je vreme da pronađem investitora koji razume kuću i želi da ostane usidren u realnosti i dugovečnosti, rekao je. To je kao kada gradite porodicu. Razvoj mora biti promišljen. 

Ovo nije bio Vauthier koji je neumorno pržio sa ultra-seksi izgledima kao omaž Le Palaceu u njegovim zlatnim danima ili sadašnjem Courchevelu.

Osim razigrane jakne od roze perja u nijansi bombone ili modela od organdina maherski uvijenog u perca—komada na kojem je pet specijalizovanih zanatlija radilo preko 2.000 sati—nova kolekcija delovala je znatno umirenije. Imam osećaj da je svet na prekretnici, a i ja sa njim, rekao je Vauthier. Primećujem da se pažnja vraća kroju, pa sam želeo da stvorim nešto izuzetno elegantno i zaista posebno. Ne mislim da međunarodni kontekst trenutno pogoduje grandioznim revijama. Za mene, odeća mora biti ciljano dizajnirana, diskretna i ultraelegantna — i pariška. Hteo je da poverujemo da je pronašao ono što mu je najviše trebalo — stabilnog partnera s ambicijom i razumevanjem. Ali moda, kao i život, retko to nudi u savršenom trenutku.

Ako, u poetskom obrtu dostojnom skice na koktel-salveti iz Caviar Kaspije, taj čovek iza vizije više nije poželjan u kući koja nosi njegovo ime, reč je o modnoj ironiji koja zaslužuje sopstveno finale sezone.

Jer, Vauthierova karijera odoleva uprošćavanju. On nije samo još jedna žrtva modne industrije u fazi restrukturiranja. On je deo loze — Galliano, Alaïa, Gaultier — dizajnera koji su oblačenje pretvorili u čin drame, a ne samo potrošnje. Vauthierova vizija žene — senzualno razotkrivena, samouverena do te mere da bi zapalila i propisno leden martini — nije nastala iz trend forecasta. Nastala je iz njega. Iz njegovog pogleda. Njegove intuicije. Njegove istorije u ateljeima slavnih prethodnika. I ako su se zavesa i spustile nad ovim poglavljem, kladimo se da već piše sledeće. Verovatno negde u polumraku, iza zatvorenih vrata, i sa savršeno naglašenim ramenima.

Nama ostalima, ostaje dalje da nagađamo.

U industriji izgrađenoj na imenima, šta se dešava kada ta imena prestanu da znače bilo šta? Jer kako razdvojiti arhitektu od zdanja, dirigenta od melodije? Kada je vizija potčinjena viralnosti, a dizajneri zamenjivi delovi u mašineriji koja ne usporava zbog sentimenta? Posao će, naravno, ići dalje. Uvek ide. Ali ako nas navodni odlazak Alexandrea Vauthiera išta uči, onda je to sledeće – u današnjem modnom svetu, jedina stvar prolaznija od trenda jeste sigurnost karijere u modi. Čak i za one koji su sve sami počeli. Jedino što ostaje iza njih je pitanje – ako iz imena izvučeš čoveka, da li još uvek znaš čiji je to potpis?

Foto: Profimedia / Instagram / @alexandrevauthier

Učitati još
Zatvori