Journal #trendspotting: Da li je Demna u Gucciju tempirana bomba poput Toma Forda u YSL-u?
Journal #trendspotting: Da li je Demna u Gucciju tempirana bomba poput Toma Forda u YSL-u?

Journal #trendspotting: Da li je Demna u Gucciju tempirana bomba poput Toma Forda u YSL-u?

Moda voli narativ više čak i od male crne haljine.

Bilo da je u pitanju mučenički genije, enfant terrible ili trijumfalni kambek, industrija se odvajkada oslanja na živopisne likove koji ne prodaju samo odeću, već i zaokruženu viziju života po meri šika (a nekad i šoka). A trenutno ne postoji priča sa više naboja i očekivanja od one o novom početku Demne u kući Gucci. Prvoklasni provokator u brendu koji je sinonim sinonimnoj za glossy senzualnost? Gde smo to već videli? Ah, da – Tom Ford u Yves Saint Laurentu.

Fordovo vreme tamo, od 1999. do 2004. često se opisuje kao demontaža mitologije kontinuiranog uspeha koji je postigao u Gucciju. Period tenzija između njegovog teksaškog estetskog ekcesa i pariske kuće duboko ukorenjene u slojevitosti nasleđa osnivača. A ipak, ako pogledamo širu sliku, to je bio jedan od najfabuloznijih modnih nesporazuma – era u kojoj se Fordova uglađena, hiperseksualizovana estetika svom snagom sudarila sa buržoaskom melanholijom Saint Laurenta. Podario nam je sjajnu odeću tokom tog perioda, ali ga verni sledbenici Yvesa nikada nisu potpuno prihvatili. Za njih, on je bio trgovac, a ne pripovedač.

Nakon što je posrnulu italijansku kuću kože pretvorio je u najerotičniji brend na planeti, ambiciozno je zauzeo busiju u svetoj francuskoj instituciji i pretvorio je, pa… u vrlo dobro odeven bojni front. Uzvišena je ironija to što su i Gucci i Yves Saint Laurent, dve kuće natopljene istorijom, dobile istog čoveka, ali dve potpuno različite verzije njega.

U Gucciju, Ford je bio mađioničar.

Prizvao je svet senzualnosti visokog napona, gde su plišana odela, duboki dekoltei i sve sa horsebit šnalom učinili da poverujemo kako neumerenost u pravim rukama može postati umetnost. Njegov Gucci bio je ultimativna modna fantazija—hedonistička, beskompromisna i okupana tačno onom količinom znoja sa plesnog podijuma Studija 54 koja je delovala kao statusni simbol. Nije bilo samo u pitanju seksipil; radilo se o moći. Nositi Fordov Gucci značilo je da pripadaš klubu—čak i ako si morao da popeglaš kreditnu karticu da bi ušao.

YSL, ah, bio je sasvim druga zver.

Kada je Ford preuzeo kuću, to nije bio samo još jedan dizajnerski transfer; to je bio ideološki rat. Sam Yves Saint Laurent još je bio živ, posmatrao iz senke i, blago rečeno, nije bio impresioniran Fordovim viđenjem njegovog nasleđa. Dok mu je Gucci pružio slobodu da stvori sopstveni svet, YSL je dolazio sa teretom – dekadama pariske elegancije, ukorenjenim intelektualizmom i osnivačem koji je modu doživljavao kao kulturnu revoluciju, a ne marketinški trik.

Njegov odnos sa preminulim osnivačem kuće, Yves Saint Laurentom, bio je ozloglašeno težak. Blago rečeno, Saint Laurent nije bio oduševljen pravcem u kojem je Ford odveo njegov brend (a, prema nekim spekulacijama, činjenica da je Ford privukao toliku pažnju time nije pomogla). Jadnik radi najbolje što može, rekao je Saint Laurent novinarima, neposredno pre nego što je počeo da piše pisma novom dizajneru, izražavajući svoje ogorčenje. Prema memoaru Andréa Leona Talleyja, The Chiffon Trenches, jedno od tih pisama navodno je sadržalo rečenicu: Za 13 minuta uspeo si da uništiš četiri decenije mog rada.

Bilo kako bilo, Tom Ford će nakon toga u modnu istoriju ostati upisan kao neko ko je više dizajnirao želju nego odeću.

Yves i njegov partner Pierre Bergé bili su toliko teški, toliko zli, i moj život su učinili pravom noćnom morom, prisetio se Ford godinama kasnije, nakon što je napustio Gucci Group, usled preuzimanja kompanije koja je kasnije postala deo luksuznog konglomerata Kering. Čak se i ne sećam mnogo svog vremena u Yves Saint Laurentu, dodao je Ford, iako mislim da su neke od mojih najboljih kolekcija nastale upravo tamo.

Fordov YSL bio je, nesumnjivo, prelep. Njegove prve kolekcije modernizovale su Le Smoking, izoštrile siluete i donele neke od najglamuroznijih haljina na osvitu novog milenijuma. Ali uvek je postojao osećaj da nešto ne štima. Fordova suština bila je u sjaju, kontroli, zavodničkom samopouzdanju—dok je Saint Laurentovo nasleđe bilo prožeto poetskom pobunom. Kada je Ford pojačao seksipil (njegova ozloglašena kampanja iz 2002. sa potpuno nagom Sophie Dahl odmah pada na pamet), delovalo je kao još jedno poglavlje Guccijevske copy-paste strategije, a ne kao autentična evolucija YSL duha.

I dok je Fordov Gucci bio revolucija koja je svima trebala, njegov YSL bio je besprekoran, ali nelagodan kompromis.

Bio je na vrhuncu kada je mogao da gradi svet oko svoje vizije. Borio se kada je morao da se uklopi u tuđu. Ipak, čak i u svojim najkontroverznijim trenucima, njegov YSL bio je uzbudljiviji od čitavih karijera većine dizajnera. Ironija? Fordov YSL, nekada kritikovan kao pogrešan spoj, danas bi verovatno bio obožavan. U eri u kojoj moda živi od šok efekta, u kojoj se nasledni brendovi preokreću naglavačke iz sezone u sezonu, i gde se luksuz meri Instagram momenatima više nego pomno proučenim referencama, Fordov uglađeni, beskompromisno komercijalni YSL možda bi bio savršen recept današnjice. U vreme kad je Demnina Balenciaga nepovratno promenila način na koji se svi oblačimo—sviđalo nam se to ili ne.

Od kada je 2015. preuzeo kormilo Balenciage, gruzijski dizajner transformisao je tu kuću u globalnu silu, ne samo u luksuznoj modi već i u svakodnevnom odevanju. Čak i ako nikada niste kupili nijedan komad Balenciage, velike su šanse da je Demna već uticao na vaš stil.

Sećate se kada su prevelike siluete odjednom postale norma? To je Demna.

Kada su ćaletove patike – one glomazne, gotovo ortopedske – postale sveti gral? Takođe Demna. A kada su ironična, logotipima prekrivena, namerno ružna odeća i aksesoari zavladali ulicama, društvenim mrežama i čak crvenim tepihom? Pogodili ste. Pre nego što je Balenciaga postala njegovo igralište, Demna je već brusio svoj zanat u Vetementsu. Tamo je usavršio svoju mešavinu modnog trolovanja i post-sovjetske estetike.

Ali u Balenciagi nije samo pomerio granice – on ih je potpuno obrisao.

Uzeo je kuću poznatu po haute couture eleganciji i pretvorio je u epicentar kulturne promene. Njegova tajna? Spoj ironije i luksuza na način koji je podjednako privukao klince opsednute streetwearom i staru gardu sa dubokim džepovima. Čak i oni koji tvrde da ga ne vole, zapravo učestvuju. Ako ste nedavno nosili oversized blejzer, glomazne patike ili čak duksericu s logotipom prenaduvanim do nivoa mimova – čestitam, postali ste žrtva Demninog uticaja.

demna / profimedia

Naravno, nisu sve revolucije bez kontroverzi.

Nedavni skandali stavili su Balenciagu u neprijatnu poziciju, a mnogi su počeli da se pitaju da li se Demnina ironija već istrošila. Ali čak i da sutra nestane iz mode, njegov uticaj bi ostao. Modna industrija – i, samim tim, način na koji se svi oblačimo—nepovratno su promenjeni. Na bolje ili na gore, Demna nas je naterao da preispitamo luksuz. Naterao nas je da se zapitamo šta je uopšte dobar ukus. I, možda najvažnije, vratio je modi ono što joj je odavno falilo – zabavu. Ali samo ako ste razumeli foru. I to je svojevrstan zatvoren klub odabranih, baš kao i Fordov Gucci.

Ako iko zna kako da preotme modno nasleđe i učini ga svojim, to je on. Ali Gucci nije prazno platno; to je brend čiju je skoriju istoriju obeležila maksimalistička romantika Alessandra Michelea i brzo izduvana pompa Sabatovog mandata, obe na svoj način usidrene u ideji nežnosti i nostalgije. Baš kao što je Ford u YSL-u imao nemoguću misiju da proda oštru modernost kući izgrađenoj na buržoaskoj lakoći, tako će se i Demna suočiti sa publikom kuće koju još uvek dovoljno dobro ne poznaje.

Pa, hoće li uspeti?

Oduvek sam želeo da budem normalac, najiskrenije, reći će Demna okupljenim novinarima nakon Balenciaga revije za koju tada nismo ni sanjali da mu može biti poslednja u toj kući.

Ako nas prošlost nečemu uči, Demna će Gucci učiniti svojim, sviđalo se to puristima ili ne. Pravo pitanje nije da li će uspeti, već da li će ostati dovoljno zainteresovan za to. Ford u YSL-u je uvek delovao kao prokleta ljubavna afera, nešto što je bilo suđeno da se završi. Za Demnu, izazov će biti da dokaže da njegov stil (ne)poštovanja pravila može da traje. U suprotnom, ovo bi mogla biti još jedna modna avantura, gotova pre nego što stignemo da lupimo srce na najnoviji meme o tome.

Balenciaga S/S 2022 / profimedia

Foto: Profimedia / Instagram (@gucci / @tomfordforgucci / @meganoelizabeth / @bellissimacdm)

Učitati još
Zatvori