Kako brojimo sitno do kraja godine, tako trendseteri i trendspoteri kreću da iščekuju fashion month
Ovih dana objavljuju se, više ili manje konačni, kalendari muških Nedelja mode u Londonu, Milanu i Parizu. I jedan značajan izostanak privlači pažnju: Jonathan Anderson. U narednom ciklusu muških revija, naime, neće biti JW Anderson ni Loewe revija. Odsustvo oba brenda objašnjeno je odlukom da se predstave kolekcije u zajedničkom formatu tokom ženskih nedelja mode. Ipak, prema mišljenju mnogih, iza ove odluke krije se nešto više.
Naravno, spajanje muških i ženskih kolekcija u jedinstvene revije postalo je učestalo ove godine među brendovima, uglavnom iz ekonomskih razloga. Iza poetičnih obrazloženja krije se praktična računica: koncentrisanje resursa u jedan medijski događaj i izbegavanje udvostručavanja već ionako ogromnih troškova. I dok ovo obrazloženje može važiti za nezavisniji i manji brend kao što je JW Anderson, teško je zamisliti da Loewe pokušava da uštedi novac.
Za mnoge, ovaj izostanak predstavlja trag koji podržava teoriju, koju su već izneli insajderi Puck i Miss Tweed: Jonathan Anderson se sprema za novu kreativnu ulogu i planira da napusti Loewe. Kao krucijalni dokaz služi im to što je od 2011. do danas JW Anderson odlučio da predstavi zajedničke revije svega četiri puta, dok su Loewe revije vazda bile odvojene.
A kakva je situacija u Milanu? Siva kao nebo nad Duomom u decembru!
Gucci takođe neće učestvovati na sledećem muškom Fashion Week-u. Pomenuti brend će se vratiti sa uniseks revijom u februaru (ili kako to Sabato i ekipa vole da zovu, unified prezentacijom). Moschino je već predstavio svoju mušku kolekciju za jesen 2025. zajedno sa ženskom pre-fall kolekcijom ranije ovog meseca.
Profit (i njegov evidentan izostanak) kroji dinamiku nedelje mode.
Prilikom objavljivanja rasporeda muške nedelje mode, predsednik Camera Nazionale della Moda Italiana, Carlo Capasa, naglasio je potrebu za otpornosti u izazovnim vremenima. Izneo je ažurirane ekonomske projekcije koje predviđaju pad prodaje modne i srodnih industrija (uključujući tekstil, odeću, kožnu galanteriju, obuću, nakit, naočare i kozmetiku) od 5,3 procenta u 2024. godini, na 96 milijardi evra u poređenju sa 2023.
Ranije projekcije iz septembra predviđale su pad prodaje od oko 3,5 procenta. Ali je Capasa primetio da je negativan treći kvartal, uz slabiju domaću potražnju, usporavanje kupovine kineskih potrošača i ukupnu geopolitičku nestabilnost, dodatno pogoršao ionako opreznu prognozu zabeleženu u prvoj polovini godine.
Pariz je rezilijentniji prema promenama, ili barem ponosni Francuzi žele da ostave takav utisak.
U ponedeljak ujutro, Fédération de la Haute Couture et de la Mode objavila je za sad najzvaničniji kalendar za Nedelju muške mode u Parizu. Ista počinje 21. januara. U prvoj nedelji, 68 brendova predstaviće svoje kolekcije za jesen/zimu 2025. godine. Zatim slede haute couture prezentacije od 27. januara, sa 28 različitih kuća. Pored uobičajenih revija Pharrella za Louis Vuitton, Kim Jonesa za Dior Homme, Junya Watanabea i Comme des Garçons, novi dodatci uključuju debi Willyja Chavarrije u Parizu i povratak Jacquemusa u rodni grad. Raspored muških revija otvoriće prezentacija japanskog brenda Auralee 21. januara u 16:30 časova. Dok će ga 26. januara završiti debi Petera Coppinga kao kreativnog direktora u Lanvinu.
A šta ćemo, u svetlu svega ovoga, videti na muškim revijama?
Ako ova, aktuelna sezona u domenu muške mode, prolazi u znaku znalačkog miksa klasike, luksuza i futurizma – a prolećni trendovski raport obećava namig lagodnoj sofisticiranosti, utemeljenoj u funkcionalnosti i ekološkoj svesti digitalne ere koju živimo – onda ćemo na revijama za narednu jesen videti malo više nostalgije. Tako obično biva kada je tržište u krizi. Međutim, ova nostalgija možda po prvi put u poslednjoj deceniji neće biti ona koja slavi ton na ton postulate posleratne elegancije ili široka ramena dekade pohlepe osamdesetih, već gotovo dečački žal za nasleđenim odevnim predmetima. Poetično izbledeli flaneli, folklorni motivi preslikani od kućnih tekstila sa kojima smo odrastali, čak i teksas raskošne patine… Baš kao comfort food o praznicima, modi (i onima koje rade u njoj) očajnički treba da neko potapše po ramenu i kaže: Sve će biti u redu!
Foto: Launchmetrics/spotlight / Instagram / @jw_anderson /