Journal #trendspotting: Izumiru li muške Nedelje mode?
Journal #trendspotting: Izumiru li muške Nedelje mode?

Journal #trendspotting: Izumiru li
muške Nedelje mode?

Kako brojimo sitno do kraja godine, tako trendseteri i trendspoteri kreću da iščekuju fashion month

Ovih dana objavljuju se, više ili manje konačni, kalendari muških Nedelja mode u Londonu, Milanu i Parizu. I jedan značajan izostanak privlači pažnju: Jonathan Anderson. U narednom ciklusu muških revija, naime, neće biti JW Anderson ni Loewe revija. Odsustvo oba brenda objašnjeno je odlukom da se predstave kolekcije u zajedničkom formatu tokom ženskih nedelja mode. Ipak, prema mišljenju mnogih, iza ove odluke krije se nešto više.

Naravno, spajanje muških i ženskih kolekcija u jedinstvene revije postalo je učestalo ove godine među brendovima, uglavnom iz ekonomskih razloga. Iza poetičnih obrazloženja krije se praktična računica: koncentrisanje resursa u jedan medijski događaj i izbegavanje udvostručavanja već ionako ogromnih troškova. I dok ovo obrazloženje može važiti za nezavisniji i manji brend kao što je JW Anderson, teško je zamisliti da Loewe pokušava da uštedi novac.

Za mnoge, ovaj izostanak predstavlja trag koji podržava teoriju, koju su već izneli insajderi Puck i Miss Tweed: Jonathan Anderson se sprema za novu kreativnu ulogu i planira da napusti Loewe.  Kao krucijalni dokaz služi im to što je od 2011. do danas JW Anderson odlučio da predstavi zajedničke revije svega četiri puta, dok su Loewe revije vazda bile odvojene.

Journal #trendspotting: Izumiru li muške nedelje mode?
LOEWE F23
Iz ove perspektive, nije sasvim jasno kako će se ove promene odraziti na JW Anderson, istoimeni brend Jonathana Andersona, koji je nedavno sarađivao s brendom Harryja Stylesa istražujući svet lepote, kao i na kreiranju merch-a za novi film Luke Guadagnina, Queer. Budućnost brenda zaista ne bi trebalo da bude dovedena u pitanje. S obzirom na to da LVMH od 2013. godine drži manjinski udeo u kompaniji, koji je možda (ovo je spekulacija) ugovorno vezan za Andersonov rad s drugim megabrendovima iz grupacije. U svakom slučaju, JW Anderson spada u kategoriju pristupačnog luksuza. Što bi moglo biti prednost u trenutnoj krizi ultra-luksuznih brendova čije astronomske cene doživljavaju usporavanje.

A kakva je situacija u Milanu? Siva kao nebo nad Duomom u decembru!

Nakon što su datumi objavljeni ranije ove godine ukazali na kasniji početak sezone revija za jesen 2025, s tradicionalnom smotrom Pitti Uomo od 14. do 17. januara i Nedeljom muške mode u Milanu odmah nakon toga, od 17. do 21. januara, modni maraton muške odeće oblikuje se u opuštenijem ritmu, sudeći prema kalendaru koji je u sredu objavila italijanska modna komora.
Neki ključni brendovi izostali su sa rasporeda. Jer su svoje revije prebacili u februar kako bi obeležili jubileje ili iz strateških razloga. Kako je ranije objavljeno, Fendi će preskočiti svoju tradicionalnu mušku reviju. Brend će predstaviti uniseks pistu u februaru, čime će zvanično započeti proslavu stogodišnjice. Silvia Venturini Fendi, umetnička direktorka za aksesoare i muške kolekcije, trenutno vodi celokupan dizajnerski rad za muškarce i žene. Ovaj poziv usledio joj je nakon odlaska britanskog dizajnera Kim Jonesa, koji je napustio poziciju umetničkog direktora posle četiri godine.
Dsquared2 već nekoliko sezona praktikuje uniseks format. Poznata etiketa će ovoga puta izuzetno promeniti termin i preći sa muškog rasporeda na ženski, kako bi obeležila 30. godišnjicu.
Journal #trendspotting: Izumiru li muške nedelje mode?
FENDI S25
FENDI S25

Gucci takođe neće učestvovati na sledećem muškom Fashion Week-u. Pomenuti brend će se vratiti sa uniseks revijom u februaru (ili kako to Sabato i ekipa vole da zovu, unified prezentacijom). Moschino je već predstavio svoju mušku kolekciju za jesen 2025. zajedno sa ženskom pre-fall kolekcijom ranije ovog meseca.

Journal #trendspotting: Izumiru li muške nedelje mode?
GUCCI S25
GUCCI S25

Profit (i njegov evidentan izostanak) kroji dinamiku nedelje mode. 

Prilikom objavljivanja rasporeda muške nedelje mode, predsednik Camera Nazionale della Moda Italiana, Carlo Capasa, naglasio je potrebu za otpornosti u izazovnim vremenima. Izneo je ažurirane ekonomske projekcije koje predviđaju pad prodaje modne i srodnih industrija (uključujući tekstil, odeću, kožnu galanteriju, obuću, nakit, naočare i kozmetiku) od 5,3 procenta u 2024. godini, na 96 milijardi evra u poređenju sa 2023.

Ranije projekcije iz septembra predviđale su pad prodaje od oko 3,5 procenta. Ali je Capasa primetio da je negativan treći kvartal, uz slabiju domaću potražnju, usporavanje kupovine kineskih potrošača i ukupnu geopolitičku nestabilnost, dodatno pogoršao ionako opreznu prognozu zabeleženu u prvoj polovini godine.

Ažurirana prognoza zasnovana je na rezultatima iz prvih osam meseci 2024, kada je izvoz porastao za samo 1,9 procenata u poređenju sa istim periodom 2023. Ovo je dodatno produbilo značajnu razliku između klastera sektora. Izvoz osnovnih kategorija — tekstila, odeće, kožne galanterije i obuće — smanjen je za 4,8 procenata. S druge strane, izvoz kompanija koje posluju u sektorima nakita, naočara i kozmetike porastao je za 20,6 procenata. Kao rezultat toga, po prvi put su nakit, naočare i kozmetika činili trećinu ukupnog izvoza italijanske modne industrije.
Journal #trendspotting: Izumiru li muške nedelje mode?
MILANO STREETSTYLE S25

Pariz je rezilijentniji prema promenama, ili barem ponosni Francuzi žele da ostave takav utisak.

U ponedeljak ujutro, Fédération de la Haute Couture et de la Mode objavila je za sad najzvaničniji kalendar za Nedelju muške mode u Parizu. Ista počinje 21. januara. U prvoj nedelji, 68 brendova predstaviće svoje kolekcije za jesen/zimu 2025. godine. Zatim slede haute couture prezentacije od 27. januara, sa 28 različitih kuća. Pored uobičajenih revija Pharrella za Louis Vuitton, Kim Jonesa za Dior Homme, Junya Watanabea i Comme des Garçons, novi dodatci uključuju debi Willyja Chavarrije u Parizu i povratak Jacquemusa u rodni grad. Raspored muških revija otvoriće prezentacija japanskog brenda Auralee 21. januara u 16:30 časova. Dok će ga 26. januara završiti debi Petera Coppinga kao kreativnog direktora u Lanvinu.

A šta ćemo, u svetlu svega ovoga, videti na muškim revijama?

Ako ova, aktuelna sezona u domenu muške mode, prolazi u znaku znalačkog miksa klasike, luksuza i futurizma – a prolećni trendovski raport obećava namig lagodnoj sofisticiranosti, utemeljenoj u funkcionalnosti i ekološkoj svesti digitalne ere koju živimo – onda ćemo na revijama za narednu jesen videti malo više nostalgije. Tako obično biva kada je tržište u krizi. Međutim, ova nostalgija možda po prvi put u poslednjoj deceniji neće biti ona koja slavi ton na ton postulate posleratne elegancije ili široka ramena dekade pohlepe osamdesetih, već gotovo dečački žal za nasleđenim odevnim predmetima. Poetično izbledeli flaneli, folklorni motivi preslikani od kućnih tekstila sa kojima smo odrastali, čak i teksas raskošne patine… Baš kao comfort food o praznicima, modi (i onima koje rade u njoj) očajnički treba da neko potapše po ramenu i kaže: Sve će biti u redu!

MILANO STREETSTYLE S25

Foto: Launchmetrics/spotlight / Instagram / @jw_anderson /

Učitati još
Zatvori