Kolaboracije više nisu gas, osim ako je Kate Moss u igri.
Vest da supermodel sarađuje sa Zarom na kapsula kolekciji jedino je uspela da na modnoj Rihterovoj skali nadmaši ona koja ju je sledila. Ti su komadi zapravo replike omiljenih joj odevnih predmeta iz izdašne lične odevne arhive. Jer, ko ne bi želeo da izgleda kao Kate Moss? Ne samo da je osvajala svaku važnu pistu kao ultimativna muza – i usput nebrojene naslovnice – već je možda i jedina slavna manekenka čija garderoba je legendarna kao i ona sama.
Već i vrapci (a i sve ostale modne ptičice) znaju taj famozni origin story.
Kate Moss je imala samo 14 godina kada je otkrivena na JFK aerodromu, saginjući se preko pulta za check-in nakon tri dana čekanja. Tako sam upravo rekla svom bratu – ‘ako nikada ne vidim drugu devojku, ne bi mi smetalo’ – rekla je 1994. godine Sarah Doukas, osnivačica Storm Model Managementa, koja je obilazila Ameriku tražeći buduće zvezde.
Međutim, prizor ove promene (sveža, lepa, sa ubitačnim crtama lica) ispostavio se kao sudbinski trenutak. Ne samo za Doukas, naravno, već i za kulturu u celini. U roku od dvanaest meseci, Mossova je napustila srednju školu da bi započela jednu od najuspešnijih karijera u svetu modelinga. Potpisala je ugovore sa šestocifrenim iznosima sa Calvin Kleinom i stvorila novi izgled koji će definisati preciznu atmosferu poslednje decenije dvadesetog veka.
Edgy Lolita u svetu glamazonki.
Kate Moss nikada nije bila savršena. Bila je ravnih grudi, krivih kolena i barem pet centimetara niža od svih ostalih. Pantalone su joj uvek bile predugačke (osim onih pripijenih skinny farmerki iz faze kad je bila sa Pete Dohertyjem, naravno), a haljine su naglašavale njene krive noge. Nije nosila korset kao Claudia Schiffer, niti je mogla da nosi vruće pantalonice kao Naomi Campbell. Pa je krenula da radi na svom stilu. Nosila je dizajnersku odeću, naravno. Ali se uvek oblačila sama.
Imidž je, naravno, bio sve.
I dok je mnogo toga rečeno o njenoj divljoj prirodi – ponekad i na krajnje nepovoljan način – ovo je tačka šire kulturološke relevacije koja nadmašuje samo fizički izgled. Njen lik oblikovan je u statuama od 18kt zlata za izložbu u Britanskom muzeju 2008. godine. Figurativni umetnik Lucien Freud odabrao ju je kao svoju muzu. Nikad nije bila stvar onome što bi nosila već zeitgeist koji je uspela da prizove kroz njih. Bila je – i do određenog stepena i dalje jeste – jedna od modnih rock zvezda. Champagne supernova što bi reki Oasis.
Možda je to razlog zbog kojeg Moss opstaje kao jedna od najzadivljujućih figura u modi, u svojim perfektnim pedesetim.
Od hedonističkih 90-ih i blatnjavih polja Glastonburija, do boemije Cotswoldsa u njenim 40-im – i dalje je podjednako očaravajuća kao i kada je prvi put otkrivena, čekajući let na stranom aerodromu. Sa samo 16 godina pokazala je svetu kako se nosi odelo. Kao dvadesetogodišnjakinja demonstrirala je sve načine na koje možete nositi slip haljinu. Tokom svojih tridesetih i četrdesetih, lobirala je da se blejzeri nose sa balskim haljinama.
Kako joj to polazi za rukom? Teško je reći.
Ali svakako ima veze sa tim što je oduvek bila autsajder u svetu savršenstva. I to ostala, kroz svaku kontroverzu i slavljenje. Na kraju, njeno društvo su uvek bile manekenke od 1.80m sa držanjem tradicionalnog modela, sa bradavicama koje mogu da izbiju oko i nogama poput Burj Khalife – Nadja Auermann, Cindy Crawford, Linda Evangelista. Svaka stvar na tim božanskim teloma deluje dobro. Ali na Kate, one izgledaju kao zaista dobra verzija nesavršene stvarnosti.
Ne mogu da se obuzdam kada je u pitanju oblačenje!
To uzvikuje Moss novinarki britanskog Vogue-a, dok zajedno u Four Seasons-u isprobavaju favorite iz kolekcije. Pravim stajlinge kao luda, trebalo bi da radim u butiku – smeje se, a zatim dodaje – pa ipak nisam ja dizajner.
Sažeta linija tipično Kate komada, koja se u Zarama širom sveta našla ovog vikenda (iako ne i na našem tržištu avaj), zaista je dobra. Fabulozna, ukoliko volite velike modne reči. Kampanja Merta i Marcusa, na kojoj Moss zavodljivo pozira u kristalnom brusu i pantalonama inspirisanim Anitom Pallenberg, uz prateći lookbook s novim licima (Ch’lita Collins, Georgia Palmer i Ella Dalton), čak to ni ne prikazuje dovoljno.
Za nekoga čiji je celokupan modni etos potpuna suprotnost trendovima (u saopštenju za medije povodom Zara kapsule navode se Charlotte Rampling, Lauren Hutton i Led Zeppelin kao inspiracije kolekcije), sve deluje sveže, neočekivano. I, što je najvažnije, kao da je sve to što nosi dostupno svima.
Da, Kate je sama pitch-ovala ideju.
Ne dešava se baš svaki dan da neki brend dobije detaljan plan od supermodela o tome kako će im doneti malu bogatstvo. Nikad, ali nikad nisam se nudila za neki posao – nikad u životu, otkriva Kate. Pored toga, dodaje da je pred lansiranje počela da oseća nervozu.
Možda zato što su reference na njen stil svuda. One su podjednako relevantne za TikTok ekipu kao i za nas koji se sećamo koliku je pometnju izazivala svaka njena nova Calvin Klein kampanja devedesetih. I jedni i drugi vapimo za otškrinutim vratima njenog garderobera.
Nisam mogla ni da pogledam kako treba, bilo je previše emotivno, priznaje Moss, koja je bila šokirana što je njena kombinacija za 20. rođendan – vintage qipao haljina i cipele Vivienne Westwood – i dalje tamo, netaknuta posle svih ovih godina. Kuriozitet je da je Twiggy bila ta koja je podstakla Kate Moss da počne da čuva svoje dragocene komade. U slučaju da jednog dana bude imala ćerku koja bi ih nosila, a Katy England je naterala Moss da predloži Zari kapsulnu kolekciju inspirisanu arhivom.
Naravno, trebalo je osmisliti nove verzije tih komada.
Poput bogatog plavog baršunastog kaputa iz tridesetih godina, jer su takvi iznošeni dragulji (originalni kaput jedva da ima baršuna na laktovima) skoro previše pohabani za nošenje. Održavanje vintage – pravog vintage-a – od iznimne je važnosti za Moss. Ona i dalje pretražuje pijace (Portobello, Camden) u potrazi za dragocenostima i nikada (osim retkog impulsivnog šopinga na 1stDibs) ne kupuje online. Vintage radnje su sada već pedatne, naplaćuju previše, i osećaš da to više nije stvarno vintage – to je kao 10 ili 20 godina staro, kaže ona, prava modna avanturistkinja i dodaje:
Za mene, vintage su tridesete, četrdesete ili pedesete. I mi to nismo zvali vintage, zvali smo ga second-hand.
Foto: Profimedia, Zara (Mert & Marcus), Instagram (@katemossagency)