Luksuz na veštačkom disanju
Premium segment, koji se neko vreme ‘ladio od post-pandemijskih vrhunaca prodaje, sada je doživeo ozbiljan pad.
Tržište luksuzne robe opstalo je stotinama godina, a mnogi brendovi su preživeli kroz geopolitičke potrese i ekonomske krize.
Ako poverenje platežnih potrošača u ove brendove opada i oni su manje skloni potrošnji, to može značiti da ekonomska nesigurnost koja je prisutna poslednje dve godine konačno sustiže i najsolventnije među nama. Veliki skok cena od 2019. — kako odgovor na rastuće troškove, tako i oportunistički potez za povećanje marži — pogoršao je situaciju za kupce koje inflacija već pritiska. Time navodeći mnoge da se distanciraju od luksuznih brendova. Drugi su postali alergični na opadajući kvalitet.
Izveštaji o iskrivljenim šavovima, jeftinijem okovu i lošim uslovima u fabrikama postali su viralni na društvenim mrežama, šteteći percepciji brenda. Današnje cene luksuza su u proseku 54 posto više nego pre Covid-a, prema podacima HSBC-a. Dok su cene ključnih modela još više skočile. Cena CHANEL-ove 2.55 torbe porasla je za 91 posto, dok je cena Louis Vuitton-ove Speedy torbe udvostručena. Potrošači nisu naivni… Prisutan je element arogancije, takozvana greedflacija, rekao je Rambourg.
Jedino đavo nije odneo Pradu.
Prada Grupa nastavlja da prkosi padu u sektoru luksuza, prijavljujući neto prihode za devet meseci sa porastom od 18 procenata u odnosu na prethodnu godinu. Rast je predvodio Miu Miu, čija je neobična, ali nosiva kolekcija, sa porukom osnaženja, podstakla maloprodajne prihode koji su se više nego udvostručili u trećem kvartalu. Sa porastom od 105 procenata u odnosu na prošlu godinu. Ovo impresivno širenje je još značajnije kada se uzme u obzir prošlogodišnji rast od 58 procenata. Naglasak grupe na inovativnim proizvodima i marketinškim aktivnostima koje održavaju njen širi kulturološki uticaj pomogao je grupi da nastavi da dominira čak i usporenim tržišrem. I uticaj na trendove koji Prada grupa ima dosežu mnogo dalje od lukrativnog rivajvla baletanki iz 2016. Ili štancovanih kopija one plisirane mikro-mini suknje koja je verovatno odavno i Miucciji dosadila.
Analitičari veruju da će najuspešniji brendovi verovatno biti oni koji stvaraju nove pristupne tačke kako bi ponovo privukli kupce da tu ostavljaju svoj teško zarađeni evro, dolar ili jen.Potencijalni problem je u tome što privesci za tašne od najlonskog mornaričkog konopca koji savršeno subverzivno stoje na Miu Miu bowling torbi sledećeg puta neće delovati kao revolucija.
U međuvremenu, u Beogradu iz kola u pokretu dopire neki balkanski trep. U kom se imena italijanskih modnih marki ređaju u nizu. Dok skrolujem po Instagramu, reels za reels-om koristi ono New Bottega, Prada-da Azaelie Banks. Ili gotovo frenetičan krik na kraju kad Raye kaže I want Christian, I want Fendi, I want Prada Ooh-ooh. Broj lažnog Diora po glavi stanovnika je obrnuto proporcionalan minimalcu. Tek ga sustiže Miu Miu (koji je, btw, takođe skoro završio u trep rimi).
Luksuz je svuda u pop kulturi, ali ostaje pitanje li će se zadržati u našim rukama, kao kod onog gospodina sa macolom sa početka priče?
Foto: Launchmetrics Spotlight; Instagram: @chanelofficial