Journal #trendspotting: Da li je „method dressing” (još jedna) holivudska zavera protiv žena?
Mnogo se pisalo o talasu takozvanog method dressing-a u poslednje vreme.
Za one koji nisu upućeni u modni žargon pop kulture, ovaj izraz se odnosi na prilike kada određena slavna glumica promoviše svoj novi (obično visokobudžetni) projekat i odeva se u skladu sa estetikom tog filma. Kao i method acting (ali sa manje pretencioznosti), method dressing podrazumeva da se ulazi u karakter kroz kostime. Samo što ovaj pristup ide daleko van granica snimanja. Štaviše, proteže se na čitavu marketinšku turneju.
Postao je prioritet broj jedan za filmske kompanije koje žele da pojačaju viralni potencijal svojih novih naslova. Method dressing je zaista postao mainstream sa Margot Robbie i fenomenom kakav je prošle godine bio Barbie. Margot i njen stilista Andrew Mukamal osmislili su pregršt outfit-a inspirisanih Barbie fantazmagorijom. Mnogi su bili direktne rekreacije outfit-a koje su Barbie lutke nosile kroz godine, sarađujući sa kućama kao što su Balmain, Bottega Veneta, Schiaparelli i CHANEL. Robbie je tu kampanju terala sve do Zlatnih globusa, gde je kulminacija došla u vidu kultne Versace haljine u jarkoroze boji sa til rukavima. Pravi omaž Superstar Barbie iz 1977. godine. Turneja je bila toliko uspešna, sveprisutna, da je čak dobila i svoj coffee-table tom koja dokumentuje sve stajlinge. U pitanju je Barbie: The World Tour u izdanju kuće Rizzoli.
Zendaya i njen stilista (pardon, image architect) Law Roach često se pominju kao najzaslužniji za popularizaciju method dressing-a. Još od 2017. godine kada je nosila outfit inspirisan cirkusom za promociju filma The Greatest Showman, pa sve do maestralnih interpretacija dve krajnje zahtevne (i potpuno različite) teme Dune i Challengers ovog proleća.
Svi koji misle da je method dressing plod ovog intenzivno vizuelnog vremena u kome živimo možda će se začuditi kada čuju da to zapravo uopšte nije nova pojava.
Trend seže još od 1992. godine. Tada je Geena Davis nosila haljinu prošivenu poput bejzbol loptice na premijeri filma A League of Their Own. Madonnina priprema za ulogu Evite, koja joj je bila osporavana sa svih strana, uključivala je skoro neprobojan modni štit u vidu mukotrpno utegnutog struka Gallianove interpretacije Diorovog New Look-a. U filmu će pevati Christian Dior me, from my head to my toes, a za prijem povodom premijere će propisati strog white tie dress code koji će sama prekršiti vatreno crvenom haljinom. Nekoliko decenija kasnije, Angelina Jolie je odabrala crnu kožnu haljinu i bodljikave narukvice za svetsku premijeru Disney-jevog filma Maleficent.
Ponekad želite da proslavite lik, osećaj, ili opštu estetiku filma, kaže poznata stilistkinja Leith Clark, koja sarađuje sa glumicama kao što su Keira Knightley, Rosamund Pike i Lucy Boynton. Ali, to dolazi više iz mesta slavljenja i inspiracije, nego imitacije.
Sve se više zvezda, poput Anye Taylor-Joy i Daisy Edgar-Jones, zanima za ovu priču. Daisy je pronašla inspiraciju u prirodnim elementima. Stoga je odabrala vrlo posebnu Vivienne Westwood haljinu za evropsku premijeru filma Twisters. Korsetirana kreacija u zemljanim tonovima smeđe i crne boje imala je puno providnih, lepršavih materijala koji su se vijorili oko nje na vetru. Daisy je zaista želela da stilski uhvati elemente zemlje iz filma – a drapiranje ove Westwood haljine bila je savršen omaž premijeru, objasnila je njena stilistkinja Dani Michelle.
S obzirom na to da je method dressing deo folklora na press turnejama, bilo bi neizbežno da će istim putem sartorijalne semantike poći i Jenna Ortega, te doneti dozu mračnog glamura u promociju filma Beetlejuice.
Ali, za razliku od tematskih stajlinga u žanru tenniscore za Zendayinu promociju Challengers-a, Ortegin tourdrobe za Beetlejuice nastavak takođe je odraz njenog ličnog stila. Upravo to svaku priliku za fotografisanje čini još fascinantnijom. Pred izlazak nastavka pod rediteljskom palicom Tima Bartona 6. septembra, glumica je već nosila blejzer i suknju sa prugama inspirisanu Beetlejuice-om od Dolce & Gabbane. Takođe, nosila je skulpturalnu kožnu haljinu po meri Lurline i korsetiranu crnu PVC haljinu od mrežastog materijala Vivienne Westwood. Dakle, sve aludira na temu filma. Ali, nije udaljeno od njenog opasno zavodljivog imidža.
Naravno, estetika se prenosi i na šminku i frizuru. Od krvavo crvenih noktiju do srebrnog smoky eye look-a na očima, tamnih usana i vamp uvijene crne kose. Čak su i njeni outfiti izvan promotivnih aktivnosti oko filma nastavili crno-belu estetiku filma. Zato se Ortega sakrivala od paparaca u monohromatskim kombinacijama i velikim naočarima za sunce. Možda je stvar u tome što ona i Melendez znaju kada treba obuzdati reference. Ali, s obzirom na to da je ovaj trend postao uobičajen – važno je da ne bude previše očigledno. Takođe, bitno je da ima izvesni faktor iznenađenja i da odlazi korak dalje u odnosu na ono što očekujemo od tog lika i te glumice.
Jonah Berger, profesor marketinga na Vorton univerzitetu, za magazin Fast Company rekao je da kada potrošači biraju proizvod, prvo se pitaju: Da li je ovo aktuelno?
Ova teorija se takođe primenjuje na kulturu. Kada zvezde nose garderobu čiji stil reflektuje filmove u kojima, to signalizira relevantnost posmatračima. A to rezultira većom pažnjom. Društvene mreže dodatno podstiču ovu pojavu, kaže Berger. One stvaraju dodatni prostor gde teme tih filmova mogu da žive. Sada, potencijalni gledaoci vide svoje omiljene glumce kako nose komade koji simbolizuju film na crvenom tepihu ili u intervjuima. Zatim, te stajlinge vide ponovo na TikTok feed-u. Kampanja se pravi sama. Zar ne?
Međutim, teško se može pobeći od pitanja: Da li je ovo samo još jedan vid pritiska na ženske zvezde u filmskoj industriji?
Kao da već samo po sebi nije naporno biti doteran za ama baš svaku aktivnost u okviru press turneje, već se nameće da u Holivudu nije dovoljno da (samo) budete lepa, vitka i uvek u večernjoj haljini. Naime, svaka kreacija mora da prati narativ koji vam čak nije ni blizak. To je iscrpljujuće i za njih, a bogami i za njihove stiliste. Gotovo da čini tu porciju vrhunske mode namenjene za naše digitalno konzumiranje još potrošnijom nego što se to inače čini.
Negde tokom neprekidnog bombardovanja Zendayinih tenisom nadahnutih kombinacija bilo je jasno da sport sa tako striktnom uniformom može da posluži kao referenca samo do određene granice, pre nego što sve počne da izgleda ubitačno isto. I kako će ovoliko presvlačenja nadmašiti za baš svaki sledeći film? Ozbiljno – kada je ultimativni glamur prestao da bude dovoljan za našu zabavu i klikove ka red carpet galeriji?
I gde su muškarci u svemu tome? Izuzev Ryana Goslinga – koji je posebno uživao u svojoj transformaciji ka živoj Ken lutki – nijedan od filmskih partnera navedenih glumica nije došao spreman na čas. Kao apsolutni vrhunac (ili dno, svejedno) možemo izvući bilo koju fotografiju sa kanske promocije filma Furiosa: A Mad Max saga gde Anya Taylor-Joy stoji u elaborativnom stajlingu naspram Chrisa Hemswortha koji na sebi ima krajnje neinspirativno sivo odelo.
Ima taj jedan slavan citat Toma Forda dok lamentira nad zahtevnim dress code-om Met Gale.
Jedina stvar za koju bih želeo da se nije desila je što se sve pretvorilo u maskenbal. Nekada su to bili samo šik ljudi koji nose prelepu odeću da bi videli izložbu o osamnaestom veku. Niste morali da izgledate kao da ste iz osamnaestog veka. Niste morali da se obučete kao hamburger, niti da dolazite kombijem u kome ste sve vreme stajali jer u tome što nosite ne možete da sednete, zato što izgledate kao luster. Nedostaju mi dani kada su ljudi samo nosili prelepu odeću.
Isto se može reći i za method dressing.
Foto: Profimedia