Journal #trendspotting: Choose your player – Murakami LV ili Margaux od The Row 
Journal #trendspotting: Choose your player – Murakami LV ili Margaux od The Row 

Journal #trendspotting: Choose your player – Murakami LV ili Margaux od The Row 

Nikada pre nismo živeli u vremenu kada je podjednako chic Cavalli iz 2004. i Loro Piana iz 2024. godine. Da li će u 2025. godini pobediti revival ili reducirani dizajn?

Godine 2003. retko koji trenutak u pop kulturi (a bilo ih je jer je to godina famoznog poljupca Madonne i Britney na VMAs, kao i izlaska nezaboravnog Love Actually između ostalog) bio je u toj meri seizmički kao kolaboracija kuće Louis Vuitton sa Takashijem Murakamijem. Prvi put predstavljene na pisti za SS03, torbe i tašne s monogramom u duginim bojama i motivima trešnjinog cveta japanskog umetnika ostale su zapamćene kao it torbe te ere. Paris Hilton posedovala je nekoliko njih, dok je ružičasta torbica sa mašnom i motivom cveta stalno bila na ruci kraljice nadobudnih tinejdžerki, Regine George, u filmu Mean Girls.

Ova saradnja, koja je prekinuta ubrzo nakon odlaska tadašnjeg kreativnog direktora Marc Jacobsa iz kuće 2013. godine, bila je jedna od najdugovečnijih i najuspešnijih za brend, navodno zaradivši više od trista miliona dolara samo u prvoj godini. Takođe je učvrstila status LV kao modnog giganta (a ne samo proizvođača luksuznog prtljaga). To je katapultiralo njihove aksesoare u kolektivnu svest mlađe generacije i uvelo saradnju s umetnicima kao ključni marketinški alat. Iako su Salvador Dalí i Jean Cocteau uneli svoj nadrealistički pečat u dizajne Else Schiaparelli još tridesetih godina, projekat s Murakamijem predstavljao je prvo monumentalno spajanje umetnosti i trgovine, kako je Jacobs izjavio 2008. godine. Ovaj projekat je otvorio put za buduće saradnje s umetnicima, poput Richarda Princea i Yayoi Kusame.

Sada, više od 20 godina kasnije, Louis Vuitton lansira kolekciju re-izdanja koja ponovo oživljava Murakamijev dizajn.

Tada nisam imao pojma šta Louis Vuitton zaista predstavlja i nisam razumeo uticaj promene klasične boje proizvoda u čisto belu, rekao je Murakami. On je zamenio smeđu LV insigniju svojom prepoznatljivom superflat estetikom u paleti od 33 živopisne nijanse. Od jarke roze do Kelly zelene. Globalna euforija, koja je dovela do lista čekanja od nekoliko hiljada ljudi i inspirisala dodatne kolekcije s antropomorfnim nasmejanim trešnjama (2005) i kamuflažom (2008), takođe je lansirala Murakamija na međunarodnu scenu. Naša saradnja počela je jer me Marc Jacobs primetio i tajming je za mene bio savršen, kaže Murakami. Na kraju krajeva, osećam da sam imao sreće.

Podeljena u tri poglavlja, prva faza, koja se lansira ovog meseca, uključuje Murakamijev monogram u jarkim bojama i floralne motive na popularnim stilovima. To uključuje cross-body torbu Dauphine Nicolasa Ghesquièrea, elegantnu torbu Alma s ručkom i OnTheGo tote, kao i na aksesoare poput novčanika, kaiševa, svilenih marama i naočara za sunce. Murakamijev motiv Pande takođe se vraća, pojavljujući se na putnim torbama, uključujući duffel torbu Keepall 45 i mini kvadratni trunk. Pri čemu nova tehnologija štampe omogućava da lik izgleda vibrantnije i preciznije nego ikada.

Ponovno izdanje poklapa se s aktuelnom nostalgijom za Y2K erom.

Onom koja je donela ponovno lansiranje torbe City iz 2001. brenda Balenciaga. Kao i povratak torbice Baguette Carrie Bradshaw iz Sex and the City. Štaviše, dolazi u ključnom trenutku za luksuzni sektor, dok ekonomska nesigurnost, udružena s rastućim cenama, rezultira usporenom potražnjom, posebno na donedavno rastućem kineskom tržištu. Iako matična kompanija LVMH ne objavljuje prodaju za pojedinačne brendove, njen odsek za modu i kožnu galanteriju — koji uključuje Louis Vuitton, Dior, Loewe i Celine — zabeležio je pad prodaje od pet procenata u trećem kvartalu, na 9,15 milijardi evra. Sa druge strane, ukupna prodaja grupe je pala za tri procenta. S obzirom na to da originalni stilovi i dalje postižu vrtoglave cene na sekundarnom tržištu (multikolor monogram trunk trenutno stoji 85.113 funti na sajtu Farfetch), Murakamijeva magija bi trebalo da vrati kupce u prodavnice.

Istovremeno, jednom artefaktu tihog luksuza kao da nije potreban ikakav boost.

Reč je o Margaux torbi brenda The Row. Skoro nemoguće je doći do nje, a njena vrednost na tržištu preprodaje se udvostručila. Nije ni čudo što je nazivaju novom Birkinkom. To svakako nije prvi The Row komad koji je dostigao instantno kult status. Tu su Ginza kožne papuče, Fisherman sandale i torba Half Moon. Ipak, Margaux je u zasebnoj ligi zbog načina na koji dominira luksuznim sajtovima za preprodaju i beleži rast vrednosti. Torba Margaux prvi put je lansirana 2018. godine. Od tada se svake sezone ponovo izdaje u nešto drugačijim nijansama. Masivan po veličini, ali izuzetno elegantan u silueti, ovaj model profitirao je od modne opsesije tote torbama, pri čemu kupci sve češće biraju praktične komade s dugovečnošću. Naročito usled rasta cena luksuznih proizvoda. Dolazi u četiri veličine i različitim neutralnim tonovima kože i antilopa i ima zaobljenu siluetu i gornju ručku. Dovoljno je prostrana da u nju stanu sve dnevne potrepštine, uključujući laptop i opremu za pilates.
Kao i svaki The Row dizajn, minimalistička je i nije posebno trendovski nastrojena, pa samo oni koji su u toku mogu prepoznati njen brend. Upravo iz tog razloga kupci su verovatno spremni da investiraju u ovaj model, znajući da neće brzo dosaditi. I investirali su. Margaux je obično potpuno rasprodata kod raznih prodavaca koji je imaju u ponudi. Sa druge strane, na sajtovima za preprodaju poput Vestiaire Collective i 1stDibs prodaje se za gotovo duplo višu cenu od redovne. Nije iznenađenje što ju je TikTok prozvao novom Birkin, a modni pretraživač Lyst nedavno identifikovao kao najtraženiji proizvod u ovom trenutku.
Journal #trendspotting Murakami LV The Row
Elle Fanning / Profimedia

Razlike između ova dva pristupa oslikavaju šire kulturne i ekonomske promene.

Murakamijeve Louis Vuitton torbe pojavile su se u doba ekonomske optimističnosti i slavljenja individualnosti. To je bilo vreme kada je status cvetao kroz visibilty, a ništa nije glasnije govorilo status od monograma u duginim bojama. Luksuz je tada bio u tome da budete viđeni, a njegov uspeh bio je vezan za sposobnost da osvoji maštu mlađe, trendovski orijentisane publike. S druge strane, The Row je došao u prvi plan u eri obeleženoj ekonomskom nesigurnošću i promenom vrednosti. Današnji potrošači suočavaju se s inflacijom, izazovima održivosti i rastućim nezadovoljstvom prema brzoj, trendovskoj modi. U tom kontekstu, torba Margaux predstavlja povratak osnovama. Praktičnosti, kvalitetu i nenametljivoj eleganciji. Ironija situacije je što su upravo Zara, Mango i H&M brzinom svetlosti ponudili bezbroj verzija na oko identičnog dizajna. Međutim, mora se priznati da je većina njih napravljena od prave antilop kože, a ne one veštačke, pa je barem po tom kriterijumu bliska ideologiji originala.

Uprkos razlikama, i Murakamijev Louis Vuitton i Margaux brenda The Row dele ključnu zajedničku osobinu. Ona jeste sposobnost da prevaziđu pukotinu između funkcionalnosti i statusnog simbola i postanu kulturni fenomeni. Obe strategije oslanjaju se na oskudicu i želju kako bi pojačale privlačnost, bilo kroz smelu umetničku saradnju ili diskretni dizajn. Obe se obraćaju publici koja traži identitet i pripadnost, mada kroz veoma različite forme. U svojoj suštini, ova dva pristupa oslikavaju dualnost samog luksuza. Tenziju između želje da se izdvojite i potrebe da se uklopite, između smelosti izražavanja i tihe samouverenosti.

Možda pravo pitanje nije koji će pristup prevladati, već kako će ova dva filozofska pravca koegzistirati.

Na kraju krajeva, zar nije pravi luksuz imati sve – pod sopstvenim uslovima?

Stavovi i mišljenja autora izneseni u autorskim kolumnama ne odražavaju stav i mišljenje cele Journal redakcije.

Foto: Profimedia; IMDb; Instagram: @louisvuitton, @takashipom, @therow

Učitati još
Zatvori