Journal #trendspotting: Treći život grešnog Galliana
Journal #trendspotting: Treći život grešnog Galliana

Journal #trendspotting: Treći
život grešnog Galliana

Nijedno modno nagađanje o budućem nameštenju dizajnera u prestižnim kućama nije izazvalo takvu pometnju, niti našlo uporište u samo jednom kriptičnom gestu. 

Reč je naravno o izbrisanim postovima na Instagram nalogu Johna Galliana. Naime, mnogi su ih interpretirali kao namig u pravcu novog couture poslodavca. Novinarka i biograf ovog kreatora, Dana Thomas, čula je da ga Kering mami za Balenciagu. Ili će to ipak biti Dior? Newsletter Miss Tweed je među prvima sugerisao tako nešto, navodeći kako Galliano nije obnovio svoj ugovor za Margielu (ističe u oktobru). Insajderi kažu da je viđen više puta u sedištu LVMH-a, matične kompanije Diora u kome je radio četrnaest godina pre nego što je sramotno otpušten nakon svog antisemitističkog ispada pod uticajem droga i alkohola u pariskom baru. Kakva bi to bila priča o iskupljenju ako bi se vratio! Epski trenutak, pun krug! Ili ipak ne?

Journal #trendspotting: Treći život grešnog Galliana
Dior S11

Retrospektiva koja se (nije) desila u Metropolitenu

Kada je britanski Elle pre nekoliko meseci objavio tekst naslovljen Da li je 2024. godina Johna Galliana? uveliko se govorkalo o tome da je Andrew Bolton prvobitno nameravao da ovogodišnja velika izložba kostimskog odeljenja Metropolitena bude retrospektiva Johnovog rada ali da je takav potez ipak ocenjen kao previše kontroverzan u uzavreloj geopolitičkoj klimi. Na kraju se decidan omaž nije ni pokazao kao neophodan. Crveni tepih na Met Gali ionako je pripadao skoro samo njemu. Galliano možda nije pozirao sa gomilom poznatih na ikoničnim stepenicama Meta. Ali je definitivno ostavio svoj lucidan potpis na basnoslovnom itisonu visoke pretenzije te večeri. Neki su čak spremni da tvrde kako su njegove kreacije na Zendayi i Kim dobile više pažnje nego čak i partner događaja Loewe sa kreativnim direktorom Jonathanom Andersonom koji je obukao sedamnaest gostiju.

Journal #trendspotting: Treći život grešnog Galliana
Profimedia

Pazite šta želite Gallianu, možda nam se dogodi.

Met Gala možda označava vrhunac dosadašnje Gallianove neformalne povratničke turneje ali bi reimenovanje u jednoj od velikih kuća –  ne nužno važnijoj ili interesantnijoj od Margiele, ali većoj po obimu i nivou prepoznavanja u masovnoj kulturi – bilo jedan potpuno nivo prihvatanja grešnog Galliana. No, nameće se pitanje: da li je on psihički spreman za to? Ukoliko onu salvu uvreda iz pariskog bistroa (sipanu od strane Galliana u više navrata pre onog koji je snimljen, svedoče vlasnici i stalni gosti) posmatramo kao danak zavisnosti i stresu – bio je u burnout-u i pod emocionalnim stresom zbog smrti svog asistenta i prijatelja Stevena Robinsona, ali i duboko potresen kada je Alexander McQueen oduzeo sebi život – može li mu se verovati da će se snaći u centrifugi dizajnerskog tempa današnjice. U Margieli, njegova vrsta magije barem dobija potrebno vreme i prostor za eksperimentisanje.

PROFIMEDIA

Dior je sada mnogo veći tržišni takmac nego kada je Galliano bio njegov kreativni direktor.

Sada prikazuju šest velikih revija ženske mode godišnje, dve od njih u dalekim zemljama. Pritisci uključeni u tako naporan raspored su upravo pritisci koji su doveli do njegovog prvobitnog pada. Zašto bi bilo koja strana želela da to ponovo proživi – čak i uzimajući u obzir šta god da je postigao u međuvremenu ili kakva podrška je dostupna – teško je razumeti. Takođe, zar ne bi bila bolja poruka da LVMH ostane veran sjajnoj dizajnerki koju već ima u Dioru, jednoj od retkih žena na tako uvaženoj poziciji?

Journal #trendspotting: Treći život grešnog Galliana
Profimedia
Journal #trendspotting: Treći život grešnog Galliana
Profimedia

Kakva je po(r)uka instant iskupljenja?

Danas možda ne deluje tako – ali koliko god Gallianov pad sa modnog Olimpa bio strmoglav, njegov povratak je bio spor, postupan i neprimetan. I dobro je da je tako, pre svega za njega samog. Klinci sa TikToka očarani njegovom februarskom revijom upriličenom ispod mosta Pont Alexandre III verovatno ni ne znaju da je jedina osoba iz modnog sveta koja mu je pružila ruku nakon anti-semitskih ispada bila Kate Moss sa željom da joj baš on dizajnira venčanicu. Ona me je izazvala da budem ponovo John Galliano. Nisam mogao ni olovku da podignem pre toga… iskreno je govorio kreator o tom periodu 2011. godine, bila je to moja kreativna rehabilitacija. Njegov neizmerni talenat pokazao se kao najveći saveznik dugoročnog iskupljenja. 

Ali da li je industrija sada spremna da rizikuje potpuni povratak Galliana? U zavisnosti od sopstvenog poimanja (ne)dopustivog možete pranje njegove reputacije posmatrati kao tužni pokazatelj sumnjivog morala modne industrije. Ili preko potrebni trijumf umetnosti nad cancel kulturom.

MAISON Margiela PO HC S24
MAISON Margiela PO HC S24

Mene, lično, najviše zbunjuje zašto bismo svi želeli da se vratimo na ono što smo već videli?

Bilo je snova od revija tokom njegovog staža u kući koja nosi Christianovo prezime, ali i grandioznih promašaja – još uvek me posebno trigeruje Rasta inspiracija u njegovoj Dior kolekciji iz 2004. iako je prošlo tačno dve decenije (i aproprijacija tad nije bila toliko često rabljena reč). Ali zato, možda je sad vreme da mu neko od magnata luksuznog tržišta vrati kreativno vlasništvo nad brendom John Galliano. Koji bi time dobio salonsku orjentaciju od najfinijeg od najsubverzivnijeg. Brend Galliano je dovoljno mali da može biti tretiran kao modna laboratorija neumetene mašte, poligon uzvišene improvizacije, igre sa tkaninama i tehnikama, bez potrebe za proizvodnjom neprekidnog toka must-have komada. Bila bi to poetska pravda, ali i više od toga.

To bi zaista bio happy end.

JOHN Galliano S11
JOHN GALLIANO S11

Foto: Profimedia / Launchmetrics/spotlight

Učitati još
Zatvori