Gde žene vladaju i vode šou.
Pod tom krilaticom, provokativni brend donjeg rublja Victoria’s Secret sinoć se vratio svojoj instituciji modne revije. U praksi to je podrazumevalo da pista bude strateški postavljena u nivou poda (kako bi se izbegao efekat pogleda sa visine). Legendarnom urednicom francuskog Voguea na kreativnom kormilu. I eskadrilom glamazonki svih boja, veličina i godina od kojih su neke nosile reviju, a druge nastupale kao specijalni gosti. Jasno je da je to apsolutna tema dana. Ne samo zato što se dešava prvi put nakon šest teških godina za brend, već i zato što je njihova proklamacija o tome kako se seksepil vraća kući dočekana na mrežama jednim gromoglasnim A gde je bio sve ovo vreme?
U periodu između 1995. i 2018. godine, Victoria’s Secret Fashion Show predstavljao je najprometniju raskrsnicu pop kulture, mode, zabave, kiča, komercijalizma i optimističnog, američkog poimanja seksepila. Zatim se, iznenada, zabava prekinula. Optužbe o toksičnom radnom okruženju i pokret MeToo bacili su manje anđeosko svetlo na Victoria’s Secret. U 2019. godini revija je otkazana. Mnogi su predviđali da se nikada neće vratiti. I, zaista, pet godina je nije bilo, osim dugometražnog filma Tour objavljenog prošle godine na Amazon Prime Video, koji je izazvao više uzdaha krindža nego oduševljenja.
Sada brend priznaje da je njihova originalna formula bila uspešna s razlogom.
I muškarci i žene cene žensko telo. U maju, kompanija je objavila video na Instagramu u kojem je najavila povratak Victoria’s Secret Fashion Showa. Čitali smo komentare i čuli vas. To je pisalo u opisu. [Revija] će odražavati ko smo danas, uz sve ono što već znate i volite.
Sinoćni event sa puno pompe i publiciteta nije kraj pokušaja da se VS rebrendira za naša diverzitetom opsednuta vremena. On je puki ulazak u arenu koju danas definišu Skims i Savage x Fenty. Brendovi koji balansiraju na uskom užetu poželjnih vrednosti. Zavodljivo, ali ne namenjeno isključivo muškom pogledu. Inkluzivno, ali tradicionalno ženstveno. Kulturno relevantno. Ipak, nikada toliko avangardno da zbuni kupce po tržnim centrima u zabiti – dok u isto vreme pokušava da zadrži elemente koje su ljudi voleli u reviji, a da se oslobodi problematičnijih aspekata. Ali, da li će to biti dovoljno da povrati kulturološki kredibilitet brenda i oživi njegove klonule poslovne rezultate?
Selling Sexy: Victoria’s Secret and the Unraveling of an American Icon.
Svega nekoliko nedelja pre termina održavanja ove revije u američkim medijima je veliko interesovanje izazvalo objavljivanje knjige Selling Sexy: Victoria’s Secret and the Unraveling of an American Icon. Napisana je od strane dve fešn insajderke Lauren Sherman i Chantal Fernandez. To je obimno istražena storija o tome kako je Victoria’s Secret od malog lanca butika postala monolit u industriji intimnog rublja. Sa godišnjom prodajom većom od 6 milijardi dolara – sve vreme definišući standarde ženske lepote i seksualnosti za generacije Amerikanaca – i kako je taj uticaj brenda na industriju počeo da popušta.
Prisutnost etikete Victoria’s Secret u fiokama za donji veš širom Amerike i sveta bila je vazda sekundarna. Sekundarna u odnosu na uticaj koji je marka imala na širu sliku pop kulture sa all-american predznakom. Pomažući da se definiše šta znači izgledati srećno, uspešno – i, najvažnije, seksi – za celu generaciju potrošača širom sveta. Kroz svoje retuširane reklame, prodavnice obložene roze plišom i televizijski prenos modne revije koji je privlačio milione gledalaca svake godine. Od vesti o kastingima modela (ko je ostao, ko je nov, ko će nositi Fantasy Bra; njihove vežbačke rutine, rutine lepote, veze), do muzičkih gostiju i samih kreacija, revija je generisala priču za pričom. Pratili smo tu reviju kao Met Galu, priseća se Chantal Fernandez, koautorka knjige, vremena kada je bila urednica na portalu Fashionista. Bila je veliki pokretač saobraćaja na sajtu.
Prva modna revija održana je u čuvenom Plaza Hotelu u Njujorku 1995. godine, pre skoro tri decenije.
U narednim godinama, revija je postala kulturni fenomen, najbliže onome gde svet ritejla može da parira poluvremenu Super Bowla. U 2011. godini više od 10 miliona ljudi je gledalo modele poput Karlie Kloss i Miranda Kerr kako vrckaju duž piste vinute u nebesa, sa ogromnim krilima. Što su krila bila veća, to je status modela bio viši. Svaki događaj obećavao je da će nadmašiti prethodni u pogledu veličine, glamura i sjaja.
Ovo su bile produkcije slične vodvilju, sa tematskim segmentima poput British Invasion (garda u uniformama i modeli u donjem rublju inspirisanom britanskim simbolima), Aquatic Angels (školjke svuda) i Parisian Nights (Moulin Rouge, itd). Da li je bilo smehotresnih momenata? Nego šta. Ali je takođe bila i neiscrpan izvor zabave. Ogroman značaj revije u američkoj kulturi počivao je na jednom ključnom elementu: anđelima. Pomno preplanula i izvanredno zategnuta estetika, koju su promovisala ta odabrana lica brenda, postala je dominantni američki ideal lepote širom sveta. Nisu oni ništa izmislili, ali su to savršeno uokvirili za nas i izbacili u svet, kaže Fernandez. Mlade devojke su se referisale na anđele kada su želele velike, bujne frizure za venčanje. Poznate ličnosti – naročito Kim Kardashian i njene sestre – oblačile su se kao anđeli za Noć veštica. Svaka mlada žena – a sve više i tinejdžerke – mogle su da pristupe toj fantaziji u svom lokalnom tržnom centru, sa prodavnicama koje su nudile pristupačne fluo čipkaste Miracle brushaltere i tange sa cirkonima.
Victoria’s Secret je dugo u svojim reklamama gotovo retorički postavljao pitanje: šta je seksi?
Ali nisu želeli da čuju odgovor. Da li revija – i sve što je nekada predstavljala – uopšte ima smisla u 2024. godini? Jedna stvar je jasna: današnji gledaoci su manje skloni da prihvate jednostavnu poruku koja sugeriše da je hodanje pistom gotovo golišav sinonim za osnaživanje. To je težak zadatak: kako napraviti reviju donjeg veša 2024. godine koja ne deluje mizogino? Ne bih volela da imam taj zadatak, kaže Fernandez. Imaće samo nekoliko prilika da se ponovo javno afirmišu, dodaje. Tako da su pod pritiskom da zaista ostave utisak ovim događajem.
Implicitna poruka Victoria’s Secret modne revije u njenom zlatnom dobu bila je da svaka žena može da se oseća kao Anđeo – ako se samo dovoljno potrudi i kupi pravi brushalter. Ali ono što žene žele danas nije nužno isto. Za mnoge je to osećaj sigurnosti, privlačnosti, podrške. Zavodljivosti, udobnosti ili jednostavno – to da se osećaju zavodljivo u donjem vešu – pod sopstvenim uslovima. Na kraju krajeva, klasičan seksipil nije iščileo – samo se preselio na OnlyFans, Instagram i zvezde kao što su Sydney Sweeney i Sabrina Carpenter. Sada možemo prestati da se pretvaramo da kompanija koja prodaje donji veš treba da bude moralni autoritet. Stvar sa pop kulturom je da ona neumitno ide dalje. A stvar sa brushalterima je ta da, iako na etiketi piše Miracle Bra, ne mogu činiti čuda. Ponekad je push-up brushalter samo push-up brushalter.
Foto: Matt Baron/BEI / Shutterstock Editorial / Profimedia / Instagram (@victoriassecret / @kimkardashian)