Journal #trendspotting: Vruća stolica sa Chanel monogramom
Journal #trendspotting: Vruća stolica sa Chanel monogramom

Journal #trendspotting: Vruća
stolica sa Chanel monogramom

Odjeknulo je poput zvuka lanca Chanel 2.55 torbe koja je nenadano zveknula o pod.

Virginie Viard, koja je nasledila kaisera Karla u bastionu pariskog chica sa dva gizdava C, napustila je ovu kuću nakon trideset godina rada. Od toga, poslednjih pet je bila na poziciji artističkog direktora. Ova polovina decenije pretila je da zaseni sav taj impresivni staž koji je Virginie provela rame uz rame sa Lagerfeldom. Njegova desna i leva ruka je, u očima ostrašćenih fanova Karlovog Chanela, bila Juda koja je umesto zanosne siluete i izdašnog glamura na granici sa kempom ponudila trezvenu eleganciju satkanu od nobles štrikeraja i novovremenskog pragmatizma. Na trenutke, Viardova je delovala više kao čuvarka manastira nego kao šampion promene kakav je njen mentor bio.

Journal #trendspotting: Vruća stolica sa Chanel monogramom
Virginie Viard / PROFIMEDIA

Hejt prema novom Chanelu (ni)je moja pasija.

Ne pamtim da je iko doživeo u svim ovim godinama kako se razonodimo društvenim mrežama toliko fešn hejta kao ona. Njena odlučnost da smanji teatralnost na pisti i naklonost prema siluetama iz osamdesetih nisu legle samoproklamovanim analitičarima trendovskih mena sa X (ex. Twitter) i TikToka. No, iako je objektivno revijskim prezentacijama pod njenim kreativnim vođstvom hronično nedostajao dašak viralnog spektakla na koji nas je Lagerfeld navikao (i razmazio), paradigma koju je uspostavila Viardova pokazala se kao lukrativna.

Journal #trendspotting: Vruća stolica sa Chanel monogramom
Virginie Viard, karl lagerfeld / profimedia

Čak i kada bi određena kolekcija dobila mlake kritike u modnim medijima, prodaja bi samo rasla sve do skoro 20 miliona dolara u 2023. Bio je to rast od 16% u odnosu na prethodnu. Tome je sigurno doprinela stabilnost na azijskom tržištu (čini se izrazito naklonjenom novom, suptilnije kodiranom Chanelu). Takođe, i subjektivni osećaj da vas svaki put kad uđete na Chanel sajt čeka nova (viša) cena klasičnih bestsellera te marke. Ova, druga po redu najveća luksuzna marka na svetu, tokom turbulentnih tržišnih godina pandemije i inflacije o(p)stala je tu gde jeste. Ne uprkos, već upravo zato što su se spustili na zemlju. Viard je izbegavala svetla reflektora i fotoobjektive kad god je mogla. To je bio statement o sentimentu njenog radnog etosa samo po sebi.

Da li je skromnost zaista vrlina?

Gledajući unazad, Karlov Chanel jeste bio veći od života. Virginie nije imala mnogo interesovanja da to nadmaši. Pa čak ni da se takmiči sa lucidnošću nezaboravnih momenata kao što je Chanel supermarket na pisti ili glečer koji se topi ka nogama zvanica u prvom redu. Njena percepcija nasleđa uspostavljenog od strane Coco i Karla bila je disciplinovana u duhu anonimnosti najboljih krojača pariskih ateljea. Ali, sa pokojom ličnom fascinacijom ubačenom u miks.

Istini za volju, neki od njenih kreativnih izbora jesu bili skoro performativni. Ostavljali su utisak kao da je to više neka njena zamisao šta kreativni direktor treba da radi, više nego iskreno stremljenje ka trajnom doprinosu estetskom vokabularu kuće. Za nekoga ko je sa Karlom radio još od njegovog perioda u Chloe, Virginie je oduvek bila poznata po tome što je modnog genija verno pratila. Počevši od stratosfere nadahnuća, pa sve do stola za skiciranje u radionici. I taj njen stoicizam je slavniji od konkretnog uticaja na Chanel estetiku. Upućeni kažu da je tim u ateljeu vodila kao komandant mornarice.

Njen odlazak objavljen je svega mesec dana nakon najnovije Chanel cruise revije, održane po tmurnom danu u Marseju.

Šturo saopštenje koje je došlo iz kuće zahvaljuje se Virginie na višedecenijskom radu. U njemu piše da je tokom njega uspevala da obnovi kodove kuće istovremeno poštujući kreativno nasleđe Chanela. Novi dizajner nije najavljen ovom prilikom. Samo je nagovešteno da će nova kreativna organizacija kuće biti objavljena u dogledno vreme.

Journal #trendspotting: Vruća stolica sa Chanel monogramom
CHANEL Cruise 2024/25
CHANEL Cruise 2024/25

Ova tektonska promena u vrhu francuske mode nastavlja niz modne igre muzičkih stolica. Takođe, podstiče govorkanja da bi se u Chanelu uskoro mogao zadesiti Pierpaolo Piccioli ili Hedi Slimane za koga se već neko vreme šuška da odlazi iz Celine. Vreme će pokazati. Ipak, zanimljiva je crtica da je svojevremeno Karl Lagerfeld toliko bio opčinjen Slimaneovom kolekcijom za Dior Homme da se podvrgao drastičnoj dijeti kako bi mogao da se uvuče u njegovu superslim viziju večernjih odela.

U međuvremenu, show must go on.

Sledeća Chanel revija visoke mode održava se u junu. Po planu.

Foto: Chanel, Profimedia, Instagram (@lvmh, @chanelofficial, @thecatwalkitalia)

Učitati još
Zatvori