

Izložba Nepouzdani pripovedač predstavlja višedecenijski stvaralački opus Mrđana Bajića, jednog od najprominentnijih aktera savremene umetničke scene u Srbiji. Postavljena na svih pet nivoa i u neposrednom okruženju Muzeja, izložba je strukturirana kroz hronološke i tematske celine. Osamdesete i devedeste, Yugomuzej, Nepouzdane priče prate sve faze razvoja Bajićevog skulptorskog rada i građenja jedne specifične autorske poetike u mediju skulpture.
Postavkom su obuhvaćeni umetnikovi, sad već, amblematski radovi i projekti koji su poslednje četiri decenije obeležili umetnička dešavanja kod nas, u regionu i internacionalno, uključujući i novu interpretaciju projekta Yugomuzej kao i produkciju koja je namenski rađena za aktuelnu izložbu.
Nakon Bajićevih prvobitnih istraživanja medijskih potencijala skulpture i odnosa ideja-forma-prostor tokom osamdesetih godina, usledio je period autorovih intenzivnih ispitivanja trodimenzionalnosti forme i izražajnih mogućnosti materijala, u koje počinje da uvodi arhitektonsko-konstruktorsku metodologiju, kasnije definisanu terminom skulptotektura (Lidija Merenik) koja do danas ostaje ključna u tumačenjima njegovog rada i postupaka daljih usložnjavanja i eleboriranja skulptorskih celina koje su neretko podrazumevale i višemedijske izraze.

Pored skulptorskih ostvarenja koja predstavljaju vrsne primere skulpture u proširenom polju izložba obuhvata i, za Bajića važan i neodvojiv, crtački opus kao deo istraživačkih procesa i svakodnevne misaone prakse. Crtež ili često, crtež – kolaž, za Bajića su idejna polazišta u testiranju konačnih skulptoralnih formi. Izložbene celine, takođe, daju uvide u širok opseg tema kojima se umetnik bavio. Takođe, ulaze u pronicljive i suptilne kritičke refleksije kako istorijsko-društvenih, političkih, kulturoloških konteksta i narativa ovdašnjih prostora, najpre iniciranih neposrednim turbulentnim dešavanjima u poslednjoj deceniji XX veka, tako i globalnih civilizacijskih fenomena kojima su obeležena njegova tematska interesovanja poslednju deceniju i po.

Mrđan Bajića
Daljem sagledavanju autorskog rada Mrđana Bajića značajno doprinose i pojedinačni izložbeni segmenti posvećeni saradnjama sa drugim umetnicima poput britanskog umetnika Ričarda Dikona, kao i umetnikovom dugogodišnjem profesorskom angažmanu na Fakultetu likovnih umetnosti i edukaciji generacija mladih umetnika. U saradnji sa katedrom za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, Fakultetom likovnih umetnosti i Srpskom akademijom nauka i umetnosti, studenti istorije umetnosti kreirali su bazu umetnika koji su studirali kod profesora Bajića i na taj način napravili svojevrstan pregled savremene skulptorske scene u Srbiji poslednjih trideset godina.

U okviru izložbe planirana su tematska vođenja, razgovori i predavanja na kojima će domaći i inostrani istoričari umetnosti, kustosi i teoretičari govoriti o različitim aspektima Bajićevog umetničkog delovanja ali i o pitanjima vezanim za savremene skulptorske prakse.
Promocija pratećeg kataloga izložbe sa autorskim tekstovima prof. dr Lidije Merenik, prof. dr Antonela Tolvea, kustosa Žakline Ratković i Miroslava Karića biće organizovana 15. oktobra 2022. godine.