Otvaranje izložbe ‘Nepouzdani pripovedač’ umetnika Mrđana Bajića
Otvaranje izložbe ‘Nepouzdani pripovedač’ umetnika Mrđana Bajića

Otvaranje izložbe ‘Nepouzdani pripovedač’ umetnika Mrđana Bajića

Izložba Nepouzdani pripovedač predstavlja višedecenijski stvaralački opus Mrđana Bajića, jednog od najprominentnijih aktera savremene umetničke scene u Srbiji. Postavljena na svih pet nivoa i u neposrednom okruženju Muzeja, izložba je strukturirana kroz hronološke i tematske celine. Osamdesete i devedeste, Yugomuzej, Nepouzdane priče prate sve faze razvoja Bajićevog skulptorskog rada i građenja jedne specifične autorske poetike u mediju skulpture.

Postavkom su obuhvaćeni umetnikovi, sad već, amblematski radovi i projekti koji su poslednje četiri decenije obeležili umetnička dešavanja kod nas, u regionu i internacionalno, uključujući i novu interpretaciju projekta Yugomuzej kao i produkciju koja je namenski rađena za aktuelnu izložbu.

Nakon Bajićevih prvobitnih istraživanja medijskih potencijala skulpture i odnosa ideja-forma-prostor tokom osamdesetih godina, usledio je period autorovih intenzivnih ispitivanja trodimenzionalnosti forme i izražajnih mogućnosti materijala, u koje počinje da uvodi arhitektonsko-konstruktorsku metodologiju, kasnije definisanu terminom skulptotektura (Lidija Merenik) koja do danas ostaje ključna u tumačenjima njegovog rada i postupaka daljih usložnjavanja i eleboriranja skulptorskih celina koje su neretko podrazumevale i višemedijske izraze.

Mrđan Bajić, Ćupovi I – IX terakota, poliester, akril 23 x 18 x 15 (x 9) cm 1985. Muzej savremene umetnosti, Beograd fotografija: Bojana Janjić / MSUB

Pored skulptorskih ostvarenja koja predstavljaju vrsne primere skulpture u proširenom polju izložba obuhvata i, za Bajića važan i neodvojiv, crtački opus kao deo istraživačkih procesa i svakodnevne misaone prakse. Crtež ili često, crtež – kolaž, za Bajića su idejna polazišta u testiranju konačnih skulptoralnih formi. Izložbene celine, takođe, daju uvide u širok opseg tema kojima se umetnik bavio. Takođe, ulaze u pronicljive i suptilne kritičke refleksije kako istorijsko-društvenih, političkih, kulturoloških konteksta i narativa ovdašnjih prostora, najpre iniciranih neposrednim turbulentnim dešavanjima u poslednjoj deceniji XX veka, tako i globalnih civilizacijskih fenomena kojima su obeležena njegova tematska interesovanja poslednju deceniju i po.

Mrđan Bajić, Yugomuzej instalacija (drvo, gvožđe, aluminijum, tekstil, karton, elektro-instalacija) 380 x 500 x 500 cm 1998-2007. Muzej savremene umetnosti, Beograd fotografija: Bojana Janjić / MSUB

Mrđan Bajića

Daljem sagledavanju autorskog rada Mrđana Bajića značajno doprinose i pojedinačni izložbeni segmenti posvećeni saradnjama sa drugim umetnicima poput britanskog umetnika Ričarda Dikona, kao i umetnikovom dugogodišnjem profesorskom angažmanu na Fakultetu likovnih umetnosti i edukaciji generacija mladih umetnika. U saradnji sa katedrom za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, Fakultetom likovnih umetnosti i Srpskom akademijom nauka i umetnosti, studenti istorije umetnosti kreirali su bazu umetnika koji su studirali kod profesora Bajića i na taj način napravili svojevrstan pregled savremene skulptorske scene u Srbiji poslednjih trideset godina.

Mrđan Bajić, Brandeburška kapija kamen, inoks 250 x 180 x 700 cm 2020/22. Produkcija: Fondacija Lana Bekavac, Aranđelovac fotografija: Bojana Janjić / MSUB

U okviru  izložbe planirana su tematska vođenja, razgovori i predavanja na kojima će domaći i inostrani istoričari umetnosti, kustosi i teoretičari govoriti o različitim aspektima Bajićevog umetničkog delovanja ali i o pitanjima vezanim za savremene skulptorske prakse.

Promocija pratećeg kataloga izložbe sa autorskim tekstovima prof. dr Lidije Merenik, prof. dr Antonela Tolvea, kustosa Žakline Ratković i Miroslava Karića biće organizovana 15. oktobra 2022. godine.

Učitati još
Zatvori