I ovog proleća, nastavljamo istraživanje domaće umetničke scene i dometa koje savremena umetnost može da ponudi na ovim prostorima. Aktuelne postavke beogradskih galerija odredile su našu ovonedeljnu art rutu. Kroz radove troje umetnika različitih medijuma i stilova, upoznajemo se sa tokovima likovnog i vizuelnog stvaralaštva. Svaki od autora na sebi jedinstven način tretira određenu temu, svaka podjednako relevantna za društvo u kojem živimo.
Izložba Amerika Nenada Maleševića
U Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu otvorena je izložba Amerika umetnika Nenada Maleševića.
Nenad Malešević je povodom otvaranja izložbe rekao: „Interesovanje za Ameriku počelo je 2011. tako što sam došao do poštanske marke koja je imala Kip slobode. Bio sam zaintrigiran trivijalnošću tog motiva i njegovom popularnošću, pa je krenulo da se odmotava klupko. Sada već godinama kasnije, sabralo se jedno iskustvo koje je prvenstveno subjektivan uvid u fenomen Amerike. To i dalje nije objektivna slika, mada su mnogi fragmenti i fizički doneti iz Amerike, ili su to fotografije nastale tokom boravka tamo, a krenulo je od crteža koji su rađeni prije tog odlaska. Dugo trajanje u procesu je ključan aspekt i u mišljenju ove postavke, jer su ambijentalne celine pravljene tako da uspostavljaju vremenske nizove, da onaj ko se kreće kroz postavku prati neki slijed ili tok misli. Tamo gde su bila moja ključna pitanja, zastajkivanja i trenja, a sve u odnosu spram Amerike“.
Nenad Malešević (Sarajevo, 1981) diplomirao je na Smeru za grafiku Akademije umjetnosti u Banjaluci (2004), magistrirao na Grupi za teoriju umetnosti i medija Univerziteta umetnosti u Beogradu (2008) i doktorirao na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu (2019). Bavi se fotografijom, crtežom, grafikom i redimejdom. Objavio je knjige Lekcije o dizajnu (Užice, 2023) i Amerika (Banjaluka, 2023).
Izložba je otvorena do 8. aprila 2024. godine.
Izložba Geografija ničega Ive Dimitrijević
Izložba Geografija ničega Ive Dimitrijević u Galeriji Doma omladine Beograda predstavlja seriju crteža i animacija čiji je glavni predmet istraživanja figura žene. Telo u kriznom stanju ili usred transgresivne radnje, funkcioniše kao predložak za istraživanje odnosa somatskog i psihološkog kroz prizmu ženskog iskustva.
Motiv ženske figure u stanju mirovanja u crtežima potencira neizbežnost graničnog iskustva, te je njen položaj najčešće ležeći, dok su prostori oko nje nedefinisani i ispražnjeni. Tako prikazana, zamrznuta figura manje funkcioniše kao portret, već postaje depersonalizovana i simbolična, težeći ka univerzalnom. Ilustrovanjem fizičkog bola usled spoljnih pritisaka otvara se polje međusobnih uticaja materije i psihe, a sve sa krajnjim ciljem da se unutrašnji život učini vidljivim i ogoljenim.
Izložba je otvorena do 10. marta 2024. godine.
Izložba Poslednja večera Biljane Đurđević
Izložba se bavi opštom slabošću društva izazvanom sve većom instrumentalizacijom ljudskog bića od strane industrije, tehnologije i medija, kako na globalnom tako i na lokalnom nivou. Poslednja večera nastavak je višegodišnjeg projekta Studija slučaja koji obuhvata slikarstvo, animacije i grafički roman, a gde je fokus upravo na eksploatisanom, umornom telu – našem zajedničkom, globalnom telu.
Poslednja večera je postmoderni, gotovo epski projekat, lišen mitologije i herojskih dela. Protagonisti su napustili scenu, a narativ je prigušen nestajanjem energije savremenog čoveka. Prostor na slikama zauzimaju krevet na sprat, stolice, stolovi, dakle, elementi domaćinstva. Međutim, reč domaćinstvo zvuči previše toplo, asocira na dom, dok su ovi elementi hladni, mogli bi da pripadaju školama, bolnicama, fabrikama, psihijatrijskim i svim ustanovama koje mogu da podsećaju na zatvor, te naravno pripadati i samom zatvoru.
Izložba je otvorena do 12. maja 2024. godine.
Foto: Bojana Janjić (MSUB), Hestia, DOB