Ulična umetnost je oduvek bila način na koji se gradovi transformišu i postanu platno na kojem umetnici ostavljaju trag, komunicirajući sa stanovnicima i prolaznicima na neočekivane načine. Jedan od takvih umetnika, koji je osvojio srca Beograđana svojim neobičnim i dirljivim intervencijama, jeste anonimni francuski umetnik Ememem. Ovaj umetnik je poznat po svojoj unikatnoj tehnici ulepšavanja ulica i trotoara, koju je sam nazvao flacking. Njegove šarene umetničke instalacije, nalik na flastere koji zaceljuju pukotine i oštećenja u asfaltu, ne samo da skreću pažnju na dotrajalu infrastrukturu, već i pričaju priču o brizi za naš javni prostor.
Ememem je umetnik koji ulepšava ulice Beograda
Ememem je započeo svoj umetnički put 2016. godine. Tada je na jednom oštećenom trotoaru, u svetlu uličnih svetiljki, prvi put popravio ne samo pukotinu na ulici, već i raspoloženje prolaznika. Rođen iz prašine asfalta, kako sam umetnik voli da kaže, Emememov rad ne prestaje da iznenađuje svojim inovativnim pristupom uličnom pejzažu. Njegov stil podseća na tradicionalni japanski kintsugi. Kintsugi je umetnost popravljanja razbijenih predmeta zlatnim šavovima kako bi postali još lepši. Umetnost ulepšavanja ulica zapravo je način da se prikaže lepota u nesavršenosti i oštećenju.
Flacking, termin koji je sam izmislio, danas se koristi kako bi opisao ovaj novi oblik umetnosti – popravku ulica na estetski i umetnički način. Kroz svoja flasterovanja, Ememem pažljivo ističe rane urbanih prostora, stvarajući kompozicije koje probijaju monotoniju sivila betona i asfalta. Njegovi radovi izgledaju kao da su oduvek bili tu, skriveni ispod površine, samo čekajući pravo vreme da se otkriju.
The art of healing streets
Jedan od ključnih aspekata Emememovog rada jeste njegova sposobnost da na suptilan, ali moćan način postavlja pitanja o normama. Takođe, razvoju urbanih prostora i ulozi javnih površina u našim životima. Njegove umetničke intervencije često podsećaju prolaznike na potrebu za brigom o onome što je oštećeno. Na ulici i u našem svakodnevnom životu.
Pored rada na ulicama, Ememem je postao prepoznatljiv i na međunarodnoj umetničkoj sceni, sa brojnim izložbama u galerijama širom Evrope. Njegova dela su bila predstavljena na prestižnim događajima. U njih spadaju Paris Art Fair i Urban Art Fair, kao i izložbe u Lionu, Ženevi i Norveškoj. Ememem uspeva da prenese svoju umetnost sa ulica u galerijske prostore, ali zadržava autentičnost i duh koji su prisutni u njegovim javnim radovima.
Nova dimenzija umetnosti ulice
Tokom leta 2024. godine, Beograd je imao čast da ugosti ovog jedinstvenog umetnika. Krajem avgusta, Ememem je stigao u srpsku prestonicu i postavio nekoliko svojih flastera na oštećenim trotoarima i ulicama grada. Njegove šarene, polihromne kompozicije, koje se nalaze na neočekivanim mestima, unose vedrinu i pozitivnu energiju u beogradski urbani pejzaž. Stanovnici su bili iznenađeni i inspirisani ovim kreativnim intervencijama. One su promenile način na koji posmatraju svoj grad.
Ono što je posebno fascinantno kod Emememovog rada jeste taj osećaj iznenađenja i radosti kada naiđete na jedno od njegovih dela. Ta iznenadna pauza u hodu, trenutak kada sivilo ulice prekine šarena, apstraktna forma – to je iskustvo koje menja način na koji doživljavate svoj svakodnevni prostor. Njegovi radovi ne samo da ulepšavaju grad, već i pozivaju na promišljanje o tome kako brinemo o svojoj okolini. Kao i kako brinemo o onome što je polomljeno i zapostavljeno.
Emememov boravak u Beogradu bio je deo šireg evropskog projekta, tokom kojeg je prethodno postavljao svoja dela u Italiji i Francuskoj. U Parizu je imao čast da stvori delo za Olimpijsko selo. Sa druge strane, u Italiji, tokom festivala Bagni d’Arte, je kreirao mobilni atelje u malom gradu Monticchio Bagni. Beograd se sada može pohvaliti kao jedna od destinacija na kojoj je Ememem ostavio svoj pečat. Dodajući ovom gradu novu dimenziju ulične umetnosti.
Foto: Instagram: @marinabugarcic, @ememem.flacking