Da li zbog evropejske centralizacije u misli ili puke ignorancije, ali južnoameričko stvaralaštvo često biva izuzeto iz opštepoznatih kanona. Zanemareni u aktuelnim knjigama istorije umetnosti i dizajna, naš korpus znanja o ovim predelima ostaje siromašan. Tek ličnim interesovanjem i zalaženjem među atlantske predele, otkrivamo bogato nasleđe raznovrsnih kultura Latinske Amerike. Julio Katinsky upisao je Brazil na mapu arhitektonskog modernizma. Zato ovom zgodom obilazimo njegov dom u Sao Paolu – i hvatamo beleške.
Kada kažemo brutalizam, pomislimo na dizajnerske tendencije Sovjetskog Saveza. Kada kažemo Bauhaus, mislima smo u Nemačkoj. Mid-century nedeljivo pripada severnoameričkom tlu. Modernizam u Brazilu upio je sve ove uticaje, ali je etablirao i nove trendove. Julio Katinsky izgradio je svoj dom u predrađu Sao Paola 1972. godine i predstavio svoju viziju simbioze raznorodnih struja 20. veka.
Betonske konstrukcije okružene su drvenim komadima nameštaja – onako kako eklekticizam nalaže. Veliki stakleni zidovi umesto prozora jedinstvena su privilegija brazilskog podneblja. Zdanje je tako u saglasju sa okruženjem, a enterijer se preliva u eksterijer. Prirodno svetlo tako nikada ne napušta prostorije doma, a pogled u svakom trenutku, barem kraičkom oka, zahvata okolno zelenilo (zbog kojeg su i mnoge evropske arhitekte birale Brazil za svoje kreacije).
Neizostavan deo prostora, osobeni potpis Julia Katinskog, nepogrešiv pokazatelj da je dom, zaista, njegovog uma kreacija jesu čuvele Sling stolice koje je dizajnirao 1959. Iteracije ovog komada kasnije su postale sinonim modernističkog nasleđa, na šta ukazuje i njihova današnja cena.
Foto: Instagram (@dc_hillier, @kennethlingdesign, @giampiero.tagliaferri, @obsoleteinc)