Marina Marković: Izložba „The Arrangements“ u Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu
Umetnica Marina Marković predstaviće se izložbom The Arrangement(s) u petak, 28. juna u 19 časova, u Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu. Ova izložba na izvestan način predstavlja završni deo serije performansa fokusiranih na pitanja odnosa moći u svetu umetnosti. Posebno se fokusira na odnose u okviru umetničkog tržišta, institucionalnih politika, ali pre svega i moći u odnosu na žensko telo. Kustoskinja izložbe je Teodora Jeremić.
Marina Marković je već govorila za Journal o svojoj umetnosti – i posebno o delima u mediju tetovaže na telu, koja će biti prikazana na izložbi. Posebnost ovog beogradskog izdanja The Arrangement(s) jeste i saradnja sa francuskim kuratorom Matthieu Lelievre, kustoskinjama Lucrezijom Nardi, Daniele Capra, ali i jednom od najvažnijih živih umetnica – ORLAN.
The Arrangement – dogovor ispod kože
Marina Marković govori jezik korporealnog, njena praksa zasnovana je na ogoljavanju struktura koje subjekat drže u iluziji vezanosti za određeni društveno očekivani model ponašanja. Radovi iz serije The Arrangemens nastaju u različitim medijima – video, instalacija, performans.
Obrađuju različite forme potčinjenosti i dominacije u odnosu na žensko telo. Autorka preispituje tananu granicu između slobodne volje i biopolitičke prinude. U životu žene, fokusira se na granicu između ličnih izbora i pritiska društva, zahteva umetničkog tržišta, koristi institucija i pojedinaca.
Propusnost granica, i dvostruka priroda moći koja se konstantno predaje i preuzima, dodatno se potvrđuje činom tetoviranja. U simboličnom činom spoljašnja realnost prodire u realnost tela. Sve se se događa prema unapred utvrđenim i dogovorenim pravilima, između autorke i različitih institucija, otud i naziv The Arrangement(s).
Na beogradskoj izložbi u pitanju je dogovor između autorke i teoretičara i teoretičarki umetnosti koji njen rad čitaju, tumače, definišu i čije će delove tekstova, kao metateorijski tekst, Marina tetovirati tokom performansa. Autori ovih tekstova su Ješa Denegri, Matthieu Lelievre, Lucrezia Nardi, Daniele Capra, ORLAN.
The Arrangment(s) preispituje odnose moći unutar umetnosti
Teoretičarka Julija Kristeva navodi da subjekt mora iznova i iznova uspostavljati govorni/čitalački/spisateljski akt kako bi održao iluziju čvrstine sopstvenih granica. Sledeći ovu logiku i Marina svakim novim upisivanjem na kožu ponovo uspostavlja domete pregovaranja, otvara novi dijalog, ostvaruje novi dogovor.
Kod Marine Marković, koža je mesto kontakta, susreta i “mesto gde se delovanje, sloboda izbora i individualno osnaživanje spajaju sa pritiscima“. Pritisci dolaze od kulturne moći i „tenzija društvene/personalizovane kontrole” (Faber). Umetnost koju stvara Marina Marković preispituje granice ali i ulogu pojedinca u restrukturiranju, reformulisanju i transformaciji struktura i pozicija moći.
The Arrangment(s) – do 25. avgusta u Beogradu
Serijom radova The Arrangment(s) u kojima na telo ubeležava sve galerije u kojima izlaže, Marina otvara pitanje pozicija moći. U njenoj umetnosti, moć dolazi od spolja, putem tattoo inskripcija koje se upisuju u žensko telo, ali i istina koje se nameću, značenja u nastajanju.
Izložba če biti otvorena do 25. avgusta 2024. godine, i sasvim je dovoljno vremena da se sa pažnjom isprate sva dešavanja koja su planirana u okviru The Arrangment(s). Journal će najaviti svaki od performansa koji će se dešavati u toku trajanja izložbe. Očekujemo gostovanja međunarodnih teoretičara i naravno – dolazak ORLAN u Beograd. Jedva čekamo!
Photo: arhiva autorke, Ivona Živulj, Ivan Zupanc, NGVU, MSUB.