

Originalni primerak časopisa Vogue sa naslovnicom Milene Pavlović Barili u Muzeju savremene umetnosti
U okviru izložbe Dualnost Milene Pavlović Barili u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, 15. februara će biti izložen originalni primerak časopisa Vogue. Ovaj poznati primerak je objavljen 1. aprila 1940. godine. Za ovu Vogue naslovnicu je Milena Pavlović Barili uradila čuveni Model plave venčanice.
Milena Pavlović Barili i čuvena Vogue naslovnica u MSU u Beogradu
Rafiniranim, mekim, tečnim linijama, te suptilnim prelazima svetla i senki, umetnica postiže gotovo eterealni efekat što dodatno doprinosi izražavanju elegancije i ženstvenosti figure. Oblik haljine prati prirodni pad tkanine, sa naglašenim volumenom ispod struka. Sa druge strane, senke oko ivica naglašavaju fluidnost materijala i bogatstvo tkanine. Ovaj kontrast svetla i senki dodatno ističe detalje i stvara iluziju pokreta, čime se postiže dinamična kompozicija, obeležena osećajem lakoće i prefinjenosti, koja upućuje na to da i jednostavnost može biti raskošna, navodi Zlata Vučetić, asistentkinja autorke izložbe Dualnost Milene Pavlović Barili, mr Mišele Blanuše, u katalogu ove izložbe.
Posebnoj atmosferi hladne elegancije i sofisticiranosti doprinosi svetloplava boja, atipična za venčanice, koja, iako u kontekstu simbolike i dalje aludira na čistotu, ukazuje i na promene u tradicionalnom poimanju neveste. Redukcijom pozadinskih elemenata stvara se intimna veza između posmatrača i modela. Jer u Mileninim ilustracijama moda i modeli nisu odvojeni entiteti. Oni čine neraskidivu celinu, dodaje Zlata Vučetić.

Figure viđene ženskim, a ne muškim očima
Milenini modeli pojavljuju se kao predmet lične identifikacije umetnice, koja ih stvara po sopstvenom uzoru i senzibilitetu, prilagođavajući modni repertoar svom ukusu. To su negovane dame, naglašene elegancije i gracioznosti u gestu. Lišene su svake seksualnosti, što potvrđuje Mileninu sklonost ka reprezentaciji idealne, samodovoljne ženske figure viđene upravo ženskim, a ne muškim očima. Prema ustaljenoj praksi prikazivanja žena u umetnosti, one su date kao objekti želje, kroz prizmu muške percepcije. Milena, međutim, dekonstruiše ovu dinamiku, uvođenjem ženskih figura koje nisu tu da bi bile posmatrane i poželjne na uobičajen način – ne nude svoju senzualnost već svoj unutrašnji svet, stoji u katalogu izložbe.

Tematsko vođenje za Dan državnosti
U subotu, 15. februara u 12 časova u MSUB biće održano i tematsko vođenje. U pitanju je Visoka umetnost i visoka moda: Američki san Milene Pavlović Barili. Publiku će voditi Stefan Žarić. Stefan je istoričar umetnosti, doktorand na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu. Takođe je i i Fulbrajtov stipendista u Centru za studije renesanse Univerziteta u Masačusetsu. Tamo proučava modu u Šekspirovim tragedijama. Autor je stručne publikacije Maison Barilli: Belgrade/New York: jedna studija o visokoj modi i visokoj umetnosti (2017).
Povodom obeležavanja Dana državnosti Srbije, ulaz u MSUB će 15. i 16. februara biti slobodan.

Foto: MSUB