Čija je Mona Liza: Otvaranje Olimpijskih igara ponovo pokrenulo debatu u svetu umetnosti
Čija je Mona Liza: Otvaranje Olimpijskih igara ponovo pokrenulo debatu u svetu umetnosti

Čija je Mona Liza: Otvaranje Olimpijskih igara ponovo pokrenulo debatu u svetu umetnosti

Kada je reč o poznatim umetničkim delima, Leonardova Mona Liza verovatno je najpoznatija slika na svetu. Iako ova ikona renesansne umetnosti privlači milione posetilaca u Luvr svake godine, njeno prisustvo u Parizu oduvek je bilo predmet spora. Otvaranje Olimpijskih igara ponovo je pokrenulo debatu o tome gde zapravo pripada Mona Liza.

Mona Liza, poznata i kao La Gioconda, nastala je u Italiji početkom 16. veka. Leonardo da Vinči započeo je rad na slici oko 1503. godine u Firenci. Međutim, nikada je nije prodao naručiocu, Francescu del Giocondou, čija je supruga Lisa del Giocondo bila model. Umesto toga, Leonardo je čuvao sliku sa sobom, čak i kada se 1516. godine preselio u Francusku pod pokroviteljstvom kralja Franje I. Nakon Leonardove smrti, njegov pomoćnik Salai prodao je sliku kralju Francuske, čime je Mona Liza postala deo francuskog kulturnog nasleđa.

akg-images / akg-images / Profimedia

Mitovi i legende: Kako je Mona Liza dospela u Francusku

Mnogi Italijani smatraju da je Leonardovo čuveno delo ukradeno iz Italije. Ove tvrdnje često se pozivaju na teorije da je slika bila deo Napoleonove pljačke tokom ratova, ili da su Francuzi nekako nezakonito došli do nje pre nego što je postala deo kraljevske kolekcije. Međutim, prema rečima Martina Kempa, britanskog istoričara umetnosti, ove teorije su neutemeljene. On ističe da su povesni zapisi o prodaji slike kralju Franji I dobro dokumentovani i da nije bilo nikakvih nezakonitih radnji.

Hoće li Mona Liza putovati nazad u Italiju?

Ideja da Mona Liza treba biti vraćena u Italiju nije nova. Još 1911. godine, italijanski radnik u Luvru, Vinćenco Peruđa, ukrao je sliku s namerom da je vrati u domovinu. Njegov plan je osujećen, ali slučaj je pokrenuo talas interesovanja za pitanje kome zapravo pripada ova slika. Nedavno, poznati egipatski arheolog Zahi Havas izrazio je podršku za povratak Mona Lize u Italiju, smatrajući da je Italija prava domovina ovog umetničkog dela. Međutim, mnogi eksperti, uključujući i Kempa, naglašavaju da Mona Liza već vekovima pripada Francuskoj i da nije bilo nikakvih nezakonitih transakcija pre nego što je postala deo francuske kolekcije.

Olimpijska drama

Otvaranje Olimpijskih igara u Parizu ovog leta ponovno je oživelo ovu raspravu. Francuska je iskoristila priliku da prikaže svoju kulturnu baštinu, uključujući i Mona Lizu. Italijanski političari i kulturni radnici iskoristili događaj kao platformu za promociju ideje o povratku slike u Italiju. Dok debata o tome čija je La Đakonda i dalje traje, važno je napomenuti da umetnost često služi kao kulturni most između nacija. Umetnička dela, poput Mona Lize, imaju sposobnost da ujedine ljude kroz njihov univerzalni značaj. Mona Liza je, dakle, mnogo više od slike. Ona je simbol umetničkog genija Leonarda da Vinčija, ali i delikatan primer kako istorija, politika i umetnost mogu uticati na percepciju kulturnog nasleđa.

MediaPunch / BACKGRID / Backgrid USA / Profimedia

Foto: Instagram @museelouvre / akg-images / akg-images / Profimedia/ MediaPunch / BACKGRID / Backgrid USA / Profimedia

Učitati još
Zatvori