Kada umetnost postane toliko kontroverzna da se nađe na suđenju, znate da nije reč samo o običnom delu. Richard Serra, čovek koji je preoblikovao modernu skulpturu, ostavio je za sobom dela koja izazivaju, provociraju i, najvažnije od svega, pokreću – na razmišljanje, promenu, reinvidikaciju. Njegova skulptura Tilted Arc iz 1981. godine bila je toliko polarizujuća da je doslovno podelila Njujorčane — metaforički i fizički.
Serra je preminuo 27. marta 2024. Mesec i po dana nakon njegove smrti, vraćamo se na njegov život – i tokove savremene umetnosti.
Teška umetnost – težina umetnosti
Postavljena u Foley Federal Plazi u Njujorku, Tilted Arc nije bila samo umetničko delo. Bila je izazov javnom mišljenju, estetici i samoj ideji umetnosti u javnom prostoru. Ova ogromna, čelična traka izazvala je burne reakcije među prolaznicima, od oduševljenja do potpune frustracije. Neki su se čak pitali zašto je vlada potrošila 175.000 dolara na „zarđali metalni zid“.
Serra, koji je odrastao u radničkoj porodici u San Francisku, bio je fasciniran masivnim strukturama otkako je kao dete posetio brodogradilište sa ocem. Ta rana fascinacija težinom i prostorom oblikovala je njegov umetnički izraz. Pretvarajući industrijske materijale u dela koja su bila istovremeno moćna i kontemplativna.
Tilted Arc je bio više od skulpture. Bio je eksperiment u kreiranju „prostora ponašanja“ gde bi posmatrači fizički i emocionalno reagovali na delo. Serra je želeo da ljudi ne samo da vide ili prolaze pored skulpture, već da stvarno iskuse prostor koji je oblikovao.
Međutim, njegov pristup nije naišao na opšte odobravanje. Posle burnih debata i javnih saslušanja, skulptura je uklonjena 1989. godine, što je Serra shvatio kao uništenje svog dela, jer je bila zamišljena kao trajno site-specific delo.
Neizbrisivi tragovi u prostoru
Serra je ostavio neizbrisiv trag u umetnosti svojim monumentalnim skulpturama koje definišu prostor i izazivaju posmatrača da ih fizički doživi. Njegove skulpture nisu samo za gledanje; one su za iskustvo. Od torzionih elipsa do masivnih, tamnih krivulja koje izazivaju gravitaciju, Serra je stalno testirao granice materijala i naše percepcije prostora.
Serra, koji je preminuo u 85. godini, bio je priznat i nagrađivan umetnik, čije su skulpture bile i ostale izložene širom sveta. Od Intersection II u Muzeju moderne umetnosti (MoMA) u Njujorku, do 7 u Parku muzeja islamske umetnosti u Dohi, Serrina dela nastavljaju da fasciniraju i inspirišu.
Richard Serra nije bio samo skulptor; bio je arhitekta emocija, graditelj prostora i pionir koji je zauvek promenio pejzaž moderne skulpture. Njegova dela, iako ponekad kontroverzna, uvek su bila nešto više od metalnih konstrukcija; bila su poziv na interakciju, razmišljanje i, konačno, razumevanje dubljeg značenja prostora i našeg mesta u njemu.
Foto: Instagram (@minimalandcontemporary, @theartbystander, @interiordujour, @theartreporter, @gnmhcurator, @jorienjorien, @minimalandcontemporary, @postcontemporary_)