Fotografija i veštačka inteligencija: Tri izložbe u Beogradu koje treba da posetite
Fotografija i veštačka inteligencija: Tri izložbe u Beogradu koje treba da posetite

Fotografija i veštačka inteligencija: Tri izložbe u Beogradu koje treba da posetite

O uticaju veštačke inteligencije na fotografiju i vizuelne umetnosti uopšte sve više se govori poslednjih godina. Naravno, to nije bez razloga, s obzirom na to da se alati veštačke inteligencije sve češće koriste kako bi se generisale realistične slike događaja i situacija koji se, zapravo, nikada nisu odigrali. Primera je na internetu pregršt, a verovatno jedan od najvividnijih u sećanju je onaj katoličkog pape Franje u beloj puffer jakni koja je ranije ove godine cirkulisala društvenim mrežama. Ove i slične teme biće predmet izložbi koje će ove godine biti održane u sklopu Festivala fotografije Vizualizator, koji se održava od 15. novembra do 3. decembra na više lokacija u Beogradu.

Izdvojili smo tri izložbe priznatnih stranih autora koji u fokus stavljaju odnos veštačke inteligencije i fotografije i koje ne treba da propustite.

The Book of Veles, Jonas Bendiksen

Norveški fotograf Jonas Bendiksen dugogodišnji je član čuvene agencije Magnum, a posebnu pažnju javnosti privukao je 2021. godine, objavljivanjem knjige The Book of Veles. Projekat je nastao inspirisan dešavanjima u gradu Velesu u Severnoj Makedoniji, kada je grupa mladih kreirala na stotine takozvanih fake news – lažnih vesti i naslova koje su potom ostali mediji preneli kao istinite. Kako je Bendiksen poznat po svojim fotografijama koje tretiraju različite društveno relevenatne teme, ništa u vezi sa ovom foto-knjigom isprva nije izgledao neobično. Međutim, ubrzo je norveški fotograf otkrio da su radovi generisani uz pomoć veštačke inteligencije, što je proizvelo brojne kontroverze unutar fotografske zajednice, ali i šire javnosti.

Izložba Jonasovih radova poziv je na jedinstveno imaginarno putovanje ne samo kroz „njegov“ Veles, već i preispitivanje (negativnih) posledica koje neregulisana upotreba veštačke inteligencije može imati. Ujedno, izložba je i svojevrsno podsećanje na domete koje fotografija ima kao sredstvo komunikacije u savremenom društvu.

Izložba The Book of Veles Jonasa Bendiksena biće otvorena 15. novembra u UK Parobrod.

Pseudomnesia, Boris Eldgasen

Nemački fotograf Boris Eldgasen privukao je pažnju (umetničke) javnosti kada je ranije ove godine proglašen dobitnikom Sony World Photography nagrade – jedno od najprestižnijih u svetu fotografije. Po proglašenju, Boris je objavio da je fotografija Električar, sa kojom se prijavio, zapravo generisana uz pomoć veštačke inteligencije, što je strogo protiv pravila konkursa. Ovaj postupak predstavljao je svojevrsan umetnički performans, čime je Nemac dodatno podstakao već goruću debatu o potencijalnim opasnostima od manipulacije na ovaj način. U okviru Festivala fotografije Vizualizator, biće predstavljena izložba Pseudomnesia – u prevodu sa grčkom, lažna sećanja – koja se u potpunosti sastoji od modifikovanih fotografskih radova, takozvanih promtofotografija.

Izložba će biti otvorena u subotu, 18. novembra UK Parobrod.

Blanco, Stefano de Luigi

Iz Italije na ovogodišnji Vizualizator dolazi priznati fotograf Stefano de Luigi, i to nesvakidašnjom izložbom Blanco. Ovaj jedinstven projekat, prvobitno objavljen 2010. godine, ponudio je nesvakidašnji fotografski dokument slepila. Radovi koji predstavljeni u okviru knjige Blanco, a onda i izložbom koja će biti priređena ovom prilikom u Beogradu, nude priliku za doživljaj sveta iz jedne drugačije perspektive. Iako je iskustvo slepila gotovo nemoguće predočiti verodostojno, Stefano de Luigi koristi moćnu umetničku formu kakva je fotografija kako bi barem približno uveo u svet ljudi koji su trajno izgubili vid.

Izložba Blanco biće otvorena 16. novembraMuzeju primenjene umetnosti.

Foto: Julien Dumas / Elimende Inagella (Unsplash)

Učitati još
Zatvori