90s parfemi su pomalo zaboravljeni. Ali postoje oni koje volimo da nosimo i danas. Moda 90s još uvek je aktuelna ali sećate li se parfema?. Već smo pisali o Y2K parfemima koju su nas poveli na oflaktorno putovanje u period koji je danas oživljen u modi. Šta se dešava sa devedesetima? U našem regionu ovaj period je bio zapamćen po ratovima. I novoj estetici negde između „Srećnih ljudi“ i „Vidimo se u čitulji“ koja danas živi u meme kulturi.
Journal donosi svoj izbor parfema iz devedesetih. U novom milenijumu – svima je dostupno uživanje bez striktnih podela na muške i ženske. Neki od izabranih parfema nikad nisu izlazili iz mode a neki su pravi kolekcionarski dragulj. Nekome će probuditi nostalgiju a nekoga ohrabriti na istraživanje nepoznatog.
Le Male – Jean Paul Gaultier (1995)
Svakako najveći dragulj ove kolekcije je La Male koji je za kuću Jean Paul Gaultier izradio ni manje ni više nego Francis Kurkdjian. Ovo ime danas je poznato kao sinonim luksuznih parfema Maison de Francis Kurkdjian. Ali nikako ne treba zaboraviti njegov autorski opus koji pokriva gotovo celu kolekciju popularne statuice Jean Paul Gaultier, ali i Elisabet Arden, rad za Burberry ili megahitove brenda Narciso Rodrigues gde potpisuje i muške i ženske parfeme. Svakako njegov najveći hit jeste Baccarat Rouge 540, ali ovde govorimo o samim počecima blistave karijere.
Le Male nastaje 1995. godine kao pokušaj stvaranja Amber Fougère muškog mirisa. Mirisi ove oflaktorne grupe odlikuju se kombinacijom orijentalnih, drvenastih i svežih citrusnih nota. Premda su izuzetno maskulini otvaraju vrata trendovima koji dolaze tek u 2020-tim kada mnoge parfimerske kuće neguju ovaj pristup u unisex stilu. La Male otvara ovu listu jer nam se čini da je ovaj dragulj koji je imao brojne naslednile prilično zapostavljena u današnjem svetu parfema.
Barber shop sa dahom lavande? Ko je za? La Male je parfem kojim dominira lavanda i mint što bi bio miris gotovo nepodnošljiva kombinacija čaja od mente i noninog ormara na Hvaru, da se ne temelji na drvenastim tonke, sandalovine i kedra. Danas gotovo svaki parfem koji drži do sebe ima nešto od stabilnih sastojaka drveta a citrus crpi iz bergamota – ali u 1995. to je uočio samo Francis Kurkdjian.
I pored otvaranja koje liči na kolonjsku vodu, Le Male donosi intrigantnost drvenastih parfema, jer su note kedrovine, bergamota i cardamoma preživele godine. Danas imamo čitavu plejadu ovih parfema – recimo u kući DC & Durga ali JPG zaista zaslužuje ponovno razmatranje. Čak i uz nove formulacije – usudili bismo se reći da pripada više spektru zanimljivom ženama.
Gucci Rush (1999)
Ko nije imao Gucci Rush neka istupi. Još jedan od megahit parfema koje ste imali pravo da volite ili mrzite. Naša redakcija je podeljena. Dok se jedne sa nostalgijom sećaju 1999. godine i prvih putovanja pre ili posle bombardovanja – nekima ovaj parfem budi nagon za povraćanjem. Tako je sa megahitovima i njihovim kopijama koje preplave tržište. Danas note pomenutog Baccarat Rouge 540 osećamo i na elitnoj večeri i na pijaci i ulici.
Autor ovog parfema Michel Almairac dolazi u Gucci posle hita Dior Farenheit i ovoga puta servira potpuno novi trend koji će njegove verne ljubiteljke slediti i kroz Escada Ibiza Hippie, Shiseido Zen ili seriju parfema Zadig&Voltaire. Beli cvetni i voćni mirisi – koji ne nose osećaj čistoće kako bi se očekivalo – već razvijaju strastveni odnos prema parfemu ali i osobi koja je nosi.
Sada se ponovo nalazi na policama širom svetskih aerodroma, i vreme je za jednu novu armiju fanova među mladim devojkama koje ne trpe teške mirise a ipak žele da deluju izazovno. Ovaj parfem pripada voćnim parfemima iako mu ime i dizajn govore da je čist afrodizijak. Posebno je zanimljivo što je crvena njegova zaštitna boja ali je baziran na belom cveću – gardeniji, freziji i jasminu. Ako bi bio voće – Gucci Rush bi bio breskva.
Danas ga ništa ne čini nosivim sem možda vetivera u tragovima. Sve ove kombinacije već su viđene i isprobane u mnogim parfemima do sada, čak i u samoj kući Gucci – tu je Flora. Ali ništa ne miriše toliko na kraj devedesetih i početak dvehiljaditih kao Gucci Rush i nemoguće ga je zamisliti u nekoj drugoj bočici – sem one plastične crvene kasete. Odličan prvi parfem za devojčice.
CK ONE (1999)
I ponovo, ako bi ovaj tekst morao da sadrži samo jedan parfem i jednu dizajnersku kuću da opiše devedesete to bi bili samo i jedino CK ONE, Calvin Kline. Autori ovog remek dela parfema koji nikad neće izaći iz mode su besmrtni Alberto Morillas i Harry Fremont koga ćete se setiti po Tom Ford bestsellerima Noir de Noir i Grey Vetiver.
Dok mi pričamo o prvom i neprežaljenom CK ONE je doživeo ko zna koje izdanje ove godine.
Zašto? Prvi parfem neparfem.
Mi danas imamo čitavu seriju Molekula, imamo Le Labo i sijaset novih parfemskih kuća koje neguju minimalni dizajn ali neko je morao početi. Da situacija bude još komplikovanija – ovaj parfem uopšte nije jednostavan on samo ima jednostavnu formulu 1-2-3.
Otvaraju ga citrusi – limun, bergamot, mandarina, narandža, ananas uz kardamom i papaju što nam se čini svežim ali i podseća na ljudski znoj. Srednje note su cvetne i to sve bez ikakvog pametovanja đurđevak, jasmin, ljubičica, ruža i frezija uz indijski oraščić. A upravo tu se krije i tajna opijanja i opsednutosti ovim mirisom.
Već smo pisali o tome da su đurđevak i jasmin afrodizijaci koji sadrže bourgeonal, aromatični aldehid koji pomaže spermi da locira jajnu ćeliju i indol, poznat kao miris koji prenosi serotonin i melatonin, nalazi se u mnogim psihodeličnim drogama i da ne dužimo sa hemijom. O indolu, pročitajte više u knjizi Parfem Patrika Ziskinda. I treće – baza ovog parfema je šumsko tlo – mošus ili musk, kedar, sandalovina, mahovina, zeleni čaj i amber odnosno ćilibar.
U čemu je tajna uspeha CK One?
Ukratko – ne znamo. Užasno je slab. Od početka je bio za muškarce i žene – a realno najviše su ga koristila predpubertetska deca. Ali postoji nešto kultno u samoj bočici koja je kao pljoska i odvrne se a u nju se ubaci štrcaljka za parfem. Postoji nešto posebno u peskiranom staklu i hladnom dodiru ovog jeftinog parfema koji miriše kao milijarda. Lično, imam čak sedam različitih bočica ovog parfema, rado ga poklanjam i nikad nisam pristala na sve nove verzije. Samo je jedan One.
EDEN Cacharel (1994)
Sve će se nekad naći na rasprodaji, samo nikad Eden od Cacharela. Jedan klasičan miris devedesetih uz koji opušteno možete da zamislite i majku i ćerku kako ga koriste – majka za posao ćerka za izlazak. Moguće je zamisliti svilene ešarpe, naramenice i blagi dašak osamdesetih unapređen taman toliko da se odmakne od glam estetike i više zađe u narod.
Upravo tako je i nastao. Jean Guichard je autor ovog parfema, i direktor prestižne Givaudan Perfumery School a u osamdesetim smo ga upoznali kroz CK klasik Obsession. Nasuprot teškoj i skupoj opsesiji – Eden je miris nove decenije u tom trenutku i obraća se i znatno mlađoj publici.
Eden je najavio ono što je Kenzo Jungle masterirao – povratak u rajski vrt. Danas kada je ovaj parfem klasik, neuporediv je sa sličnim džunglastim varijantama koje je odneo trend. Kao i većinu parfema devedesetih otvaraju ga citrusi, u srednjim notama je cveće od čega pamtimo posebno kombinaciju đurđevka i mimoze. Baza koja sadrži kedar, sandalovinu i tonka bean je osnov koji ga čini tako savremenim i danas.
Postoji puno parfema devedesetih koji izazivaju nostalgična osećanja ali malo ih je koji su preživeli i ostali nosivi do danas. Eden je aktuelan i donosi nove note čak i danas.
Angel – Thierry Mugler (1992)
Znam da se niko toga ne može setiti, ali Angel je parfem s početka devedesetih. Iako sve na njemu vrišti najavu Y2K on je nastao na početku – a ne na kraju decenije. Užasno pretenciozan i parfem koji je nastao definitivno pre vremena u kome je mogao biti shvaćen. Ovaj parfem je pokrenuo revoluciju. Dizajnirao ga je Oliver Cresp – poznat i po hitovima Noa Cacharel, Black Opium YSL i Light Blue Dolce Gabanna, kao i seriji niche parfema ali i nedavno pominjanim duom Kokorico i Kokorico by Night za Jean Paul Gaultier koje svakako ne treba propustiti.
Postoji nešto odvratno i fenomenalno u njemu – i to će biti obeležje mnogih parfema i parfemskih kuća u novom milenijumu ali to se nije znalo.
Po legendi Angel je nastao da predstavi sećanje na zagorele čokoladne kolače recimo babe Tijeri Muglera u Strazburškom detinjstvu. To bi realno predstavljalo izmišljeno sećanje zasnovano na Prustovoj priči o madlenama. No nebitno čijoj su babi prvi put zagoreli kolači – tek se u Angelu prvi put pojavilo ono što zovemo moderni gurmanski parfem. A danas ih ima u svim ukusima. I mi smo već pisali o parfemima sa mirisom parfemima od badema, pistaća i lešnika, parfemima od čokolade ili vanile… Čitava ova grupa parfema pre 1992. nije bila moguća.
Da je svaki uradak potrebno pomalo pogurati iz godine u godinu – svedoči i priča o svim zvezdama koje su bile ime i lice parfema Angel – iz godine u godinu to su bile nove žene. Prve reklame gotovo da se niko i ne seća. Novo vreme nosi nove trendove – možda je Angel ove generacije unisex.
Fotografije Gucci Rush, Eden by Cacharel, Angel by Thierry Mugler, La Male JPG, CK ONE, Youtube, Eriks Abzinovs on Unsplash