Na vaše iznenađenje, najverovatnije ste u poslednje vreme naleteli na sadržaj koji vas umesto očekivanog plasiranja proizvoda, odvlači od kupovine istih. Viralni deinfluencing trend je „najskorija“ pojava neosporivog doba influensera i sa sobom povlači niz pitanja i implikacija toga šta on zapravo podrazumeva za potrošača, ali i beauty zajednicu u celosti.
@alyssastephanie I love deinfluencing ❤️ #deinfluencing #deinfluencergang #cultproduct
♬ original sound - Alyssa ✨
Gde je sve počelo
Iako je takozvani deinfluencing trend uzeo maha poslednjih nekoliko nedelja na društvenim mrežama poput TikToka i Instagrama, pravi beauty znalci i te kako pamte odakle je sve počelo. Tokom onoga što se široko smatra „zlatnim dobom“ YouTube-a, kao i periodom kada je YouTube beauty zajednica bila na svom vrhuncu, osim standardnih make-up tutoriala i hvale proizvoda, cirkulacija videa sa specifičnim naslovom Products I regret buying (proizvodi čiju kupovinu žalim) nije bila strana. Koncept daleko od novog koji je podrazumevao imenovanje određenih proizvoda i brendova koji kreatori nisu smatrali vrednim para, ostvarivali su više miliona pregleda, gde su ljudi, umesto da im se govori šta da kupe, gledali upravo šta ne bi trebalo. Osvežavajući koncept nepristrasnosti i iskrenosti, učvršćivao je zajednicu kreatora i publike koja je sagradila temelje na poverenju. Međutim, da li današnji TikTok influenseri uživaju u istoj slobodi u kojoj su uživali tadašnji YouTube beauty kreatori?
Ni po čemu revolucionaran pojam za to vreme gotovo je bilo nemoguće zamisliti u današnjici. Ono što je nekada ljudima pomagalo u selekciji pouzdanih i nepouzdanih izvora, ubrzo je bilo zamenjeno isključivo sadržajem koji je obećavao profit. Sadašnja stroga međuzavisnost influensera i brendova dovodi nas do pitanja, ko može da priušti objektivnost?
Ko može da priušti objektivnost?
Argumentovano jedna od najvećih drama koja je zadesila TikTok beauty zajednicu u skorije vreme, posebno nas dovodi da se pitamo upravo ovo. Beauty influenserka Mikayla Nogueira dobila je more negativnih komentara, kao i odgovora drugih TikTok kreatora, na video gde je plaćenu reklamu za maskaru lažirala korišćenjem veštačkih trepavica. Video je zasluženo izazvao masovno javno nezadovoljstvo, kako njenih pratilaca, tako i ostatak korisnika pomenute društvene mreže. Na to se, usled čitavog diskursa objektivnosti i iskrenosti prema publici, ili bolje reći potrošačima, dugogodišnji YouTube kreator i make-up gigant, Jeffree Star, oglasio povodom situacije.
U TikTok videu gde je najavio svoj grandiozni povratak u online beauty zajednicu, ne tako suptilno dao je do znanja da je zajednici o kojoj je reč preko potrebna izgubljena nepristrasnost. Međutim, kako Jeffree Star otvoreno pripisuje svoju nezavisnost od brendova finansijskoj nezavisnosti od ove vrste sadržaja i industrije šminke u potpunosti, da li ovaj luksuz važi za influensere kojima primarna zarada dolazi upravo od brendovskih saradnji?
@mikaylanogueira THESE ARE THE LASHES OF MY DREAMS!! @lorealparisusa never lets me down 😭 #TelescopicLift #LorealParisPartner #LorealParis @zoehonsinger
♬ original sound - Mikayla Nogueira
@jeffreestar I hear you LOUD and CLEAR 🚨🚨🚨 Makeup reviews coming back this week. #makeup #beauty #makeupreview
♬ original sound - Jeffree Star
Micro-influencing
U pogledu sadržaja koji ima priliku da se probije, YouTube i TikTok imaju znatno definisana ograničenja. Kako prvi podrazumeva duži sadržaj kao i dugogodišnju izgradnju odnosa datog kreatora i njegove publike, tako drugi podrazumeva ograničenje trajanja sadržaja od svega nekoliko minuta, i pravi jasnu distinkciju u sadržaju koji može, i hoće, dobro proći među širom publikom. Samim tim što naglasak više nije na zajednici, već na plasiranju što bržeg i pitkijeg sadržaja, ušli smo u eru mikro-influensera, koji je umnogome gotovo nemoguće razlikovati od običnog korisnika. Kako je danas jedan viralan video dovoljan da osigura nestanak određenog proizvoda sa rafova, privlačnost mikro-influensera u očima brendova raste, a objektivnost i nepristrasnost istih sklanja se u drugi red.
Ono što je ipak ostalo da vidimo, jeste da li nedavna dešavanja i prepakovan povratak deinfluencing trenda obećavaju menjanje klime untar beauty sveta, ili pak nagoveštavaju neminovno urušavanje beauty zajednice?
@honestphoebe #stitch with @Meredith Duxbury can we just stop with the gasping now does it really still work as a sales technique??? (No hate to Meredith btw a lot of people do this) #deinfluencing #meredithduxbury #makeup #beautytok #influencer #influencerinthewild
♬ original sound - Honest Phoebe
Foto: Instagram