Hypebeast parfemi? Estetika da – ali šta hypebeast znači kada govorimo o parfemima. Ako bismo parfeme označili hypebeast etiketom, kako bi mirisali? Pisali smo o Y2K parfemima i ovo je nastavak putovanja u budućnost. Hypebeast estetika donosi puno boja, raskida sa konceptom “prirodnog” ili “jestivog” i kreće se u smeru novih tehnoloških čuda.
Miris novog smartfona? Da! Nove patike? Vrlo da. Miris brzih automobila – o da! Mirisi klubova, kratkih pogleda, tetovaža, zavodljivost susreta u tmini. Najneverovatniji hibridi i kombinacije kao što su koža i plastika, hirurški čelik i ozon, veštačko krzno i zveckanje lanaca, aurora borealis, podvodni svet i svitanje u svetskim metropolama. Postoje i čitave parfimerske kuće koje se razvijaju u hypebeast pravcu – ovo je tekst o njima.
Escentric Molecules – Escentric Discovery set
Početak minimalističkog pristupa parfemima desio se 2006. godine kada je nemački parfimer Geza Shoen odlučio da je svetu potreban miris novog kompjutera u boci. Iako je Iso E Super kreiran daleke 1973. godine stvaranja Escentric Molecules bio je gotovo nepoznat sastojak – poznat kao miris novog. U narednim godinama Geza Shoen je postao niche parfemski rockstar.
Za ovu prazničnu sezonu Escentric Molecules lansirali su koncept ChristEMas:
“U vremenu posthumanističkih aspiracija koje ljude sve više približavaju tehnologiji, možemo se pitati gde osoba počinje a gde se završava. Šta je osoba? Šta odvaja osobenost kroz vreme i na različitim platformama? Za legendarnu feministkinju Judith Butler, idenitet je formiran kroz konstrukciju koja se dešava putem aktivnosti svakodnevnog života a ne kroz biološko telo. Gde je stoga mesto za nas u svetu gde su naši životi, identiteti i afiniteti stopljeni sa tehnologijom. Virtuelni avatari, u svoj svojoj 3D CGI slavi, posebno kada treba da predstavljaju “stvarnog” čoveka od krvi i mesa – savršen su primer.” Praznična poslanica ChristEMas
Od prva dva klasika Molecule 01 i Molecule 02 – porodica artificijelnih parfema narasla je na tri kolekcije Molecule, Escentric i Molecule+ sa ukupno 16 mirisnih nota i desetine proizvoda. Zbog toga što je nemoguće ispratiti ovaj mirisni svet za istraživanje predlažemo aktuelni koncept više manjih bočica koje zajedno čine Escentric Discovery Set.
Obeleženi jednostavno od 01 do 05 ovi parfemi nose imena Cult-scented Formula, Sparkling Freshness, Arboreal Concoction, Hazy Fantasy i Deconstructed Mediterranea. Ova kombinacija je idealna za poklon i za putovanja i kreće se od zavodljivog (01) preko gin-tonic svežine (02), buđenja uz vetiver i grejp (03), maštovite artificijelne sandalovine (04) do mirisa mora iz druge dimenzije (05). Naši favoriti su definitivno dvojka i petica jer nam nedostaje leto.
Novost za sve hypebeast fanove biće svakako i podkast EM brenda, nazvan duhovito Molecast u kome Geza Shoen govori o zanimljivostima iz sveta nauke o parfemima.
Hibridna osećanja – Animalique
Kompanija Byredo je sinonim za srednji rang hypebeast parfemskih brandova. Njihovo predstavljanje je uvek šou, a same parfeme moguće je naći na vrlo neformalnim mestima. U concept store radnjama, underground frizerskim salonima pa i u prodavnicama ploča – tamo gde dolazi sasvim druga ekipa od one koja je inače zainteresovana za niche parfeme.
U oktobru, bili smo na promociji novog Byredo parfema Animalique. Naravno u Berlinu, evropskoj prestonici alternativne umetnosti i klabinga. Inspiracija iza novog mirisa leži u blistavom i androginom svetu, preuzetom iz kultnog portreta Richarda Burbridgea. Kampanja je rađena u uz make up art Kabuki Starshine zvezdu hibridnih queer struktura devedesetih u delu Thierry Muglera i drugih zvezda fashion futurizma.
Novi miris bismo mogli najbolje da opišemo kao hibrid, novo biće sa svojstvima čoveka i životinje. Sintetička kreacija sa izraženom komponentom nežnosti i osećanja. Piramida mirisa se kreće od otvaranja uz bergamot i citruse koje ubrzo smenjuju cvetne puderaste note ljubičice i mimoze. One su ujedno i najkarakterističnije – dok se osnova parfema bazira na koži, amberu i vrlo malo osetnim listovima duvana. Zapanjujuće nežan miris vrlo opasnog imena.
Hypebeast fanovi od Byredo kuće ceniće i bestsellere Blanche i Mojave Ghost.
Comme de Garcons – ZERO
Još jedan brend koji istrajno gaji hypebeast estetiku u svetu parfema je COMME des GARÇONS. Pariski brend koji je pokrenuo japanski dizajner Rei Kawakubo. Prvi parfem kreiran je daleke 1994 pod imenom COMME des GARÇONS, a poslednji je izašao 2022 – i to je Zero koji predstavljamo. Ako bismo u jednoj rečenici pokušali da objasnimo ovaj parfemski svet – to bi bilo anti-fashion putovanje oko sveta. Comme des Garcons parfemsku kuću su osim Y2K estetike obeležile i ograničene mini serije, kolaboracije sa drugim umetnicima i dizajnerima. Stüssy, Eli Russell Linnetz, KAWS i Jordan Hemingway su samo neki od njih.
Signature parfem Z generacije
Iza parfema ZERO stoji parfimerka Fanny Bal koju nazivaju i silom prirode. Za one koji prate njen rad biće zanimljivo da stoji iza dva bangera kolekcije Replica za Maison Margiela – Autumn Vibes & When The Rain Stops.
ZERO je ono što zovemo signature parfemom i ima potencijal da postane jedini parfem na polici. Kao i većina hypebeast parfema ZERO je uniseks. Sačinjen je da se uklapa sa telom – otvara ga najneutralnij citrus bergamot. Dok se u srcu parfema mirisi laka, sintetička komponenta Rose Oxide koja podseća na AI miris ruže kombinuju sa haićanskim vetiverom za futuristički miris. Note osnove parfema Zero su meki kašmir, kedar i musk donoseći miris bliskosti i mekoću intime.
Hypebeast fanovi u COMME des GARÇONS paleti voleće i Rouge koji je savremeni odgovor na futurizam Y2K parfema s početka 21. veka. Posebno je značajna i kolekcija parfema na bazi tamjana čija imena posvećena religijama Avignon – katolicizam, Ouarzazate – islam, Zagorsk – pravoslavlje, Jaisalmer – hinduizam, Kyoto – budizam i šintoizam.
Miris sveže tetovaže – Frog Skin No. 9
Kako miriše tetovaža? Apsolutni hypebeast dragulj je kuća Frog Skin koja je toliko underground da poznati portali koji se bave recenzijama parfema ostaju nemi. Subkulture Rusije i dalje ostaju nepoznanica ali i egzotika za zapadni svet. Instagram nalog Frog Skin parfemske kuće ima tek nešto preko 300 followera. To je definicija niche parfema.
Iza Frog Skin parfema stoje Oleg Parfenov i Herman IX, poznati moskovski tattoo majstor koji radi za Planimetry studio. Prelomna tačka njegove karijere bila je kada je u 2014. godini pozvan u čuveni berlinski AKA studio. Nakon kolaboracije sa vlasnikom brenda Frog Skin – Olegom Parfenovim nastaje prvi parfem No. 9 inspirisan procesom tetoviranja. Transfer i Black Ink su dve boce, dve arome koje objedinjuju iskustvo tetoviranja čineći No. 9 parfem.
Parfem je napravljen u samo 30 primeraka i bio je dostupan samo u nekoliko concept store prodavnica od kojih je Belief Moskow najpoznatija. Danas moguće je naći ovaj parfem samo na dark webu ali nestrpljivo čekamo nove uratke.
Aukcijski primerak – L’Heure Bleue Yves Kline Blue by Guerlain
Parfem od 17.000 dolara? Definicija skupog hypebeast zadovoljstva. Ipak hajde da zavirimo u bočicu zaštićene nijanse plave koja se zove po slikaru koji ju je proslavio i patentirao 1960. godine – International Klein Blue (IKB). Kao i pomenuti Frog Skin – Guerlain se odlučio za vrhunski minimalizam u proizvodnji. Na svetu postoji samo 30 boca parfema od – nećete verovati jedne i po litre parfema.
Na svu sreću, sam miris nije toliko ekskluzivan kao ova limitirana kolekcija. Svi ljubitelji parfema mogu imati Gerlenov L’Heure Bleue po više nego povoljnim cenama. Ovaj klasik je u upotrebi od 1912. godine i kao parfemi tog vremena predstavlja maksimalizam nota rascvetale mirisne piramide.
Upečatljivo otvaranje duguje začinskim notama anisa i korijandera upotpunjenih bergamotom i limunom (zvuči poznato?). U srcu parfema nalazi se u vrtoglavoj kombinaciji gotovo samo cveće – bugarska ruža i jasmin, orhideja i tuberoza, neroli i kaanfil ali i ljubičica. Bazne note su iris i vanila, benzoan i tonka bean, sandal, musk i vetiver.
Kombinaciju je kreirao Jacques Guerlain lično, po našem mišljenju – za večnost. Ono što ga danas čini modernim uprkos ogromnom broju mirisnih nota jeste to što na svačijoj koži drugačije izgleda. Puderasta osnova i miris čistoće je verovatno ista za svakoga ali da li će prevagnuti na cvetni, orijentalni, oštar ili aldehidski miris zavisi isključivo od kože onoga ko parfem nosi. Iako je originalno zamišljen kao ženski – danas je avangardno nositi ga kao muški i layerovati ga sa sintetičkim mirisima. Niko se neće dosetiti koji je parfem u pitanju. L’Heure Bleue osvaja u talasima.
Fotografije Frog Skin, Escentric Molecules, Guerlain, Byredo, COMME des GARÇONS