Y2K parfemi su nas uveli u turbulentne godine novog milenijuma. Moda Y2K se vratila na velika vrata još pre nekoliko godina i tu je da ostane. Šta se dešava sa parfemima? Skloni smo da potisnemo sećanja, a upravo su parfemi najjači okidač emocija i veoma je važno da se nove generacije upoznaju sa esencijom dvehiljaditih.
Journal donosi svoj izbor Y2K parfema. Danas više ne postoje i ne poštuju se striktne podele na muške i ženske parfeme tako da u novoj deceniji – svima je dostupno uživanje u u svakom od ovih pažljivo izabranih dragulja. Nekome će probuditi nostalgiju a nekoga ohrabriti na istraživanje.
Perles De Lalique (2006)
Perles de Lalique je mini remek delo. Autorka ovog parfema je Nathalie Lorson. Njen autorski opus je zaista ogroman i kreće od Avon, Oriflame, Zara, Mexx i Adidas parfema za mlade. Autorka je megahitova Place Vendome kuće Boucheron, Dolce Gabana Sicily, Black Opium Givenchy, Shiseido Zen ili Burberry Weekend. Od niche parfema dizajnirala je Another 13 Le Labo i celu kolekciju Amouage, Autoportrait Oflactive Studio i dva feminina bisera kuće Parfums de Marly – Meliora i Oriana.
Lalique otvara ovu listu jer nam se čini da je ova primarno draguljarska i kristalijerska kuća zapostavljena u svetu parfimerstva. Tačnije bi zapravo bilo reći da je značajna samo pravim poznavaocima. Iz Lalique se nikad nisu kockali. Svaki miris upućivao je na prefinjenost pa su tako stvorene i kreacije dvehiljaditih. Kao dijamanti – da traju zauvek.
Perles je parfem kojim dominira ruža čiji bi možda predominantan čak vulgaran miris bio nepodnošljiv da nije ublažen puderastim notama irisa i reskošću bibera. Davno pre Molecule 01, Perles je predstavio Iso E kao legitiman parfemski sastojak. I upravo ta metalik nota poznata kao miris novog računara zakucava Perles u novom milenijumu – vremenu tehnike i tehnologije.
I pored cvetnog otvaranja Perles pripada drvenastim parfemima, jer note kašmira, mahovine i vetivera donose stabilnost ove kompozicije i ravnotežu. Perles je preživeo Y2K jer je zaista unisex parfem, ima toplinu i nežnost uz diskretni šarm silikonske doline.
Flower by Kenzo (2000)
Kenzo Flower je parfem koji volite ili mrzite. Donosi sve ono novo što su 2000. donele ljubiteljkama puderastih i cvetnih mirisa – osećaj čistoće ali i preciznosti u kreaciji. Autori ovog parfema su Alberto Morillas i Christian Dussoulier, možda najpoznatiji parfimeri na svetu koji stoje iza megahitova Aqua di Gio, Hugo Boss, Dior Addict i Hypnotic Poison ili Paco Rabbane One Milion. Dakle i Kenzo Flower je jedan od bangera.
Sada se nalazi na rasprodajama širom svetskih aerodroma, ali činjenica da već 23 godine nije reformulisan govori samo o tome da je stvoren novi klasik. Zanimljivo je da pripada puderastim parfemima iako mu ime i dizajn govore da je čist cvetni. Posebno je zanimljivo što u sebi nema cveta maka koji je obeležio ovu ikoničnu bočicu.
Svako ko želi da se na trenutak teleportuje u 2000. može to učiniti samo jednim udahom Kenzo Flowera, koji omamljuje poput morfijuma. Ima sve odlike dvehiljaditih – ružu, vanilu, ljubičicu, jasmin i mandarinu. Ono što ga danas čini jednako nosivim su white musk i aroma tamjana na koju posebno treba obratiti pažnju.
Ultra Violet (1999)
Ako bi ovaj tekst morao da sadrži samo jedan parfem i jednog dizajnera da opiše Y2K to bi definitivno bili Ultra Violet i Paco Rabanne. Jacques Cavallier je autor ovog milestone parfema koji datira iz 1999. i najavljuje novi milenijum. Njegov autorksi potpis moguće je prepoznati klasiku Rive Gauche pour Homme YSL, u Nina Ricci seriji parfema, Cavallijevom veoma zapostavljenom dragulju Serpentine ili Tom Fordovom klasiku Noir de Noir i saradnji sa parfemskom kućom Amouage.
Njegovo najveće remek delo je Ultra Violet.
Zašto? To je parfem svemirski brod. Direktno iz budućnosti poslat na zemlju. Danas kada se parfemi utrkuju u upotrebi ambergisa – Ultra Violet je ovaj, skupi i ekstravagantni sastojak predstavio svetu.
U masovnoj proizvodnji, poput Prometeja koji donosi vatru, iako bi verovatno bi bilo bolje poređenje sa Posejdonom. Doslovni prevod Ambergrisa bi bio sivi ćilibar, a za one koji ne znaju ambergris potiče od semene tečnosti kitova (Physeter catodon) koja je skamenjena u procesu sličnom nastanku ćilibara. U prošlosti je ova supstanca korišćena kao fiksator mirisa i zbog toga ima fenomenalnu osobinu da pored ostalih mirisa unutar kompozicije – čuva i miris kože čoveka koji je nosi.
Zbog toga, ambergris i današnji hemijski ekvivalent ambroxan su osnova niche parfema koji teže sve većoj personalizaciji iskustva nošenja parfema. Kao i u modi, u parfemima – Paco Rabanne je bio futurista i vizionar. Zato vas ohrabrujemo da osetite ideje o budućnosti iz ovog Y2K parfema, koji kao što se danas kaže za sve niche parfeme – nije za svakoga.
Lolita Lempicka Au Masculin (2000)
Muški parfem koji ne liči ni na jedan drugi na svetu je Lolita Lempicka Au Masculin. Master parfimerka iza ovog čuda je Annick Menardo, poznata po ekstremno neobičnim kombinacijama koje postaju hitovi Aqua di Gio i Hugo Boss (zajedno sa Morillasom), Roma Uomo, Lancome Hypnose … Tu su, među poznavaocima posebno cenjeni Jaipur Homme, Kokorico by Jean Paul Gaultier ili 67 Artemisia Pomellato, ali i mnoge kreacije Le Labo. Pozivamo vas da pretpostavite koje.
Lolita Lempicka je parfem muškarca koji prkosi stereotipima i zbog toga zavređuje pažnju skoro četvrt veka od nastanka. Nema ništa od maskulinih nota dezodoransa iz mladih dana, pena i pribora za brijanje. Lolita Lempicka se razlikuje od samog početka otvaranjem uz anis i licorice (sladić) što je ekstremno zbunjujuće za jedan muški i veoma karakterni parfem.
Ako su današnji parfemi ponosni na tonka bean i sandalwood, zamislite koja je ekstravaganca to bilo nositi 2000, uz rum, vetiver, miris pralina i labdanuma koji asocira na vermut.
Danas posle 23 godine, ovaj parfem je definitivno unisex jer su ga mnogi muškarci zaboravili dok su im životi prošli mirišući na kolonjsku vodu ali je ponovo otkriven u vremenu kada rod nije presudan.
Hrabrost ovog parfema je kompatibilna sa ekstremno stabilnim karakterom onoga ko ga nosi i tek tada je moguće osetiti o kakvoj je kreaciji reč. Definitivno ispred vremena čak i danas.
Encre Noire (2006)
Ako bi mogao da postoji samo jedan muški parfem na svetu, to bi trebalo da bude Encre Noire. Kreacija juvelirske kuće Lalique koja je u dve decenije prevazišla sva očekivanja svog nastanka. Nastao je kao klasik iz uma Nathalie Lorson, i trebalo je da odražava luksuz kutijice za mastilo.
Postoji nešto što je ovaj parfem katapultiralo u sam vrh muških parfema koji su gotovo instant postali unisex. Kada se pojavila ženska verzija u 2009, ona je naišla na ekstremno neodobravanje i uvređenost fanova – tako da je ubrzo i povučena. Budući da su žene većinske korisnice parfema – ovakav rasplet događaja niko nije očekivao niti mogao da pretpostavi i važi za presedan u parfemskoj industriji.
Ne možemo govoriti o povratku parfema Encre Noir jer je on kao muška bela košulja, neophodan u svakom ormaru uvek. Od trenda zavisi da li će se nositi svaki dan ili samo u posebnim prilikama.
Možda je tajna u tome što Encre Noir predstavlja paradoks “pravog” muškarca – potpuno je jednostavan ima note čempresa koji podseća na svaki ikad aftershave, vetiver koji predstavlja šumu i kašmirske i bele mošusne note koji ovog drvoseču čine luksuznim, suptilnim i univerzalno poželjnim. I za žene i za muškarce – kao i u životu novog milenijuma.
Otvoren je kao otvoreni start, skriven kao okrutne namere.
Za žene, ovaj parfem razbuđuje maštu o idealnom muškarcu, muškarcima omogućuje da to i budu. Kao što nećemo žensku belu košulju nismo želele ni ženski Encre Noir, to bi bilo skrnavljenje. Klasik koji nikada neće izaći iz mode.
Fotografije Kenzo, Lalique, Lolita Lempicka, Paco Rabanne, Giphy, Pawel Czerwinski on Unsplash, Mahbod Akhzami on Unsplash, Zulmaury Saavedra on Unsplash