Mit o „normalnom“: Koliko dobro poznajemo svoje telo?
Mit o „normalnom“: Koliko dobro poznajemo svoje telo?

Mit o „normalnom“: Koliko
dobro poznajemo svoje telo?

Poznavanje sopstvenog tela bi trebalo da bude deo prvih ženskih iskustava, ali realnost je nešto drugačija. Za mnoge od nas, informacije o telu i ciklusu često su stigle kasno, kroz retke razgovore i pretraživanja na internetu, što nas često ostavlja sa više pitanja nego odgovora. To nisu samo suvoparne fiziološke teme, već su duboko povezane sa identitetom, društvenim normama i odnosima prema nama samima. U trenutku kada su informacije veoma dostupne (rekli bismo i previše), gde nam se plasira nega iznutra i spolja, važno je da znamo odakle da krenemo: od sopstvenog tela.

Kada bismo stvarno znale šta se dešava tokom različitih životnih faza – od prve menstruacije, preko ciklusa, pa sve do menopauze – to bi bio trenutak kada bismo stvorile prostor u kom osnažujemo i sebe i druge, činimo svaki korak sa više samopouzdanja i imamo svu slobodu da postavimo prava pitanja.

Ove teme konačno izlaze iz senke i menstrualno zdravlje više nije tabu. Libresse, brend koji je posvećen upravo ženskom zdravlju, otkriva u svom istraživanju Global V Taboo Tracker jedan zapanjujući podatak. Čak 59% žena želi da je imalo više informacija o sopstvenom ciklusu i telu. Da, više od polovine nas oseća da bi bolje razumevanje reproduktivnog zdravlja donelo jasnije odgovore na pitanja koja imamo ceo život.

Menstrualno zdravlje mitovi LIBRESSE (8)
Menstrualno zdravlje mitovi LIBRESSE (4)

Nikad nije samo menstruacija: Libresse istraživanje i kampanja za žensko zdravlje

Libresse, kao deo Essity kompanije, posvećen je razbijanju tabua i predrasuda o ženskom telu kroz najnoviju kampanju Nikad nije samo menstruacija. Kampanja je zasnovana na Global V Taboo Tracker istraživanju. Ovo istraživanje se sprovodi u deset zemalja i obuhvata više od 10.000 ispitanika. Cilj istraživanja je da otkrije stavove i strukture koje utiču na pogrešno razumevanje ženskih tela i menstruacije kao prirodnog fenomena. Rezultati kampanje otkrivaju da samo jedna od pet devojaka oseća mir i pripremljenost pri prvoj menstruaciji, dok se većina susreće s nelagodom, neznanjem i neadekvatnim pripremama.

Zapanjujuća je činjenica da samo jedna od deset devojaka doživi pozitivno iskustvo tokom prve menstruacije. Ta informacija ukazuje na potrebu za temeljnijim obrazovanjem o osnovama ženskog zdravlja. Priprema za prvu menstruaciju ne bi trebalo da bude samo tehničko objašnjenje fizioloških procesa. Trebalo bi da bude sveobuhvatna podrška i osnaženje devojaka da razumeju i prihvate svoje telo. Kada devojke dobiju prave informacije u pravom trenutku, veća je verovatnoća da će kasnije u životu imati pozitivniji odnos prema svom telu. Kao i prema zdravlju uopšte.

Libresse kampanja ne zaustavlja se samo na menstruaciji. Ona obuhvata sve ključne faze kroz koje žene prolaze. Od prve menstruacije, preko fertiliteta i kontracepcije, pa sve do menstrualnih bolova i menopauze. Upravo ova kampanja pokreće pitanje – koliko je znanja dovoljno da bi žene mogle da se osećaju potpuno informisano o svojim telima?

Menstrualno zdravlje mitovi LIBRESSE (6)
Menstrualno zdravlje mitovi LIBRESSE (6)

Menstrualno zdravlje i mitovi

Neznanje i stigmatizacija menstrualnog ciklusa kroz istoriju doveli su do pojave brojnih mitova i tabua. Mnoge žene širom sveta još uvek se osećaju nelagodno kada treba da razgovaraju o ovom važnom aspektu zdravlja. Većina žena se suočava s iznenađenjem kada dođe do promene u trajanju ciklusa, budući da su obično izložene stereotipu normalnog ciklusa od 28 dana.

Menstrualno zdravlje mitovi LIBRESSE (10)
Menstrualno zdravlje mitovi LIBRESSE (10)
Menstrualno zdravlje mitovi LIBRESSE (10)

Društvene mreže kao izvor dezinformacija

Još jedna prepreka ka boljem razumevanju sopstvenog zdravlja dolazi u obliku teškoća u komunikaciji sa lekarima. Mnoge žene se okreću neproverenim izvorima informacija na društvenim mrežama. Čak 43% žena navodi da su upravo tu pronašle odgovore na svoja pitanja. Međutim, uz rizik od pogrešnih saveta i loših informacija.

Journal Instagram istraživanje: Šta su rekle naše čitateljke?

Povodom razgovora o ženskom telu i mitovima koji ga okružuju, odlučili smo da napravimo mini Instagram anketu u kojoj ćemo saznati na koji način se o svom telu informišu naše čitateljke. Naša mini anketa osvetlila je i neke zanimljive obrasce kada je reč o razumevanju ženskog tela i ciklusa. Iako većina čitateljki tvrdi da razume svoj ciklus (77%), činjenica da čak 56% nije bilo pripremljeno za prvu menstruaciju ukazuje na značajan nedostatak edukacije u ranom uzrastu. Ovi rezultati sugerišu da postoji jaz između formalnog obrazovanja i individualne potrebe za informacijama.

Zanimljivo je i to što polovina ispitanica informacije o svom ciklusu traži na društvenim mrežama. To naglašava ulogu digitalnih platformi kao glavnog izvora saveta i edukacije. Ovo može biti korisno, s obzirom na dostupnost sadržaja, ali takođe otvara pitanje kredibiliteta tih informacija, jer se neadekvatne ili netačne informacije lako mogu proširiti. Kombinovanje ovih podataka s istraživanjima pokazuje da je edukacija o menstrualnom ciklusu ključna za osnaživanje žena. Naše čitateljke su svojim odgovorima potvrdile da je otvoren razgovor o ženskom zdravlju i dalje neophodan, kako bi se razbili mitovi i unapredilo razumevanje sopstvenog tela.

Gde leži rešenje?

U svetlu ovih izazova, Libresse prepoznaje značaj osnaživanja žena kroz širenje znanja o sopstvenom telu. Sa naglaskom na kontinuirano istraživanje i saradnju s organizacijama koje podržavaju žensko zdravlje, Libresse pokreće dijalog o menstrualnim temama. Tim poduhvatom razbijaju tabu i podstiču žene da govore o svom telu, ciklusu i zdravlju bez ustručavanja. Kampanja Nikad nije samo menstruacija predstavlja poziv na kolektivnu promenu svesti o važnosti znanja koje može unaprediti zdravstvene stavove i unaprediti budućnost ženskog zdravlja.

Tokom naše ankete na Instagramu, kroz seriju pitanja, saznali smo da je i među našim čitateljkama prisutan sličan obrazac (koji su rezultati Libresse istraživanja već pokazali).

Učitati još
Zatvori