Poznavanje sopstvenog tela bi trebalo da bude deo prvih ženskih iskustava, ali realnost je nešto drugačija. Za mnoge od nas, informacije o telu i ciklusu često su stigle kasno, kroz retke razgovore i pretraživanja na internetu, što nas često ostavlja sa više pitanja nego odgovora. To nisu samo suvoparne fiziološke teme, već su duboko povezane sa identitetom, društvenim normama i odnosima prema nama samima. U trenutku kada su informacije veoma dostupne (rekli bismo i previše), gde nam se plasira nega iznutra i spolja, važno je da znamo odakle da krenemo: od sopstvenog tela.
Kada bismo stvarno znale šta se dešava tokom različitih životnih faza – od prve menstruacije, preko ciklusa, pa sve do menopauze – to bi bio trenutak kada bismo stvorile prostor u kom osnažujemo i sebe i druge, činimo svaki korak sa više samopouzdanja i imamo svu slobodu da postavimo prava pitanja.
Ove teme konačno izlaze iz senke i menstrualno zdravlje više nije tabu. Libresse, brend koji je posvećen upravo ženskom zdravlju, otkriva u svom istraživanju Global V Taboo Tracker jedan zapanjujući podatak. Čak 59% žena želi da je imalo više informacija o sopstvenom ciklusu i telu. Da, više od polovine nas oseća da bi bolje razumevanje reproduktivnog zdravlja donelo jasnije odgovore na pitanja koja imamo ceo život.
Nikad nije samo menstruacija: Libresse istraživanje i kampanja za žensko zdravlje
Libresse, kao deo Essity kompanije, posvećen je razbijanju tabua i predrasuda o ženskom telu kroz najnoviju kampanju Nikad nije samo menstruacija. Kampanja je zasnovana na Global V Taboo Tracker istraživanju. Ovo istraživanje se sprovodi u deset zemalja i obuhvata više od 10.000 ispitanika. Cilj istraživanja je da otkrije stavove i strukture koje utiču na pogrešno razumevanje ženskih tela i menstruacije kao prirodnog fenomena. Rezultati kampanje otkrivaju da samo jedna od pet devojaka oseća mir i pripremljenost pri prvoj menstruaciji, dok se većina susreće s nelagodom, neznanjem i neadekvatnim pripremama.
Zapanjujuća je činjenica da samo jedna od deset devojaka doživi pozitivno iskustvo tokom prve menstruacije. Ta informacija ukazuje na potrebu za temeljnijim obrazovanjem o osnovama ženskog zdravlja. Priprema za prvu menstruaciju ne bi trebalo da bude samo tehničko objašnjenje fizioloških procesa. Trebalo bi da bude sveobuhvatna podrška i osnaženje devojaka da razumeju i prihvate svoje telo. Kada devojke dobiju prave informacije u pravom trenutku, veća je verovatnoća da će kasnije u životu imati pozitivniji odnos prema svom telu. Kao i prema zdravlju uopšte.
Libresse kampanja ne zaustavlja se samo na menstruaciji. Ona obuhvata sve ključne faze kroz koje žene prolaze. Od prve menstruacije, preko fertiliteta i kontracepcije, pa sve do menstrualnih bolova i menopauze. Upravo ova kampanja pokreće pitanje – koliko je znanja dovoljno da bi žene mogle da se osećaju potpuno informisano o svojim telima?
Menstrualno zdravlje i mitovi
Neznanje i stigmatizacija menstrualnog ciklusa kroz istoriju doveli su do pojave brojnih mitova i tabua. Mnoge žene širom sveta još uvek se osećaju nelagodno kada treba da razgovaraju o ovom važnom aspektu zdravlja. Većina žena se suočava s iznenađenjem kada dođe do promene u trajanju ciklusa, budući da su obično izložene stereotipu normalnog ciklusa od 28 dana.
Društvene mreže kao izvor dezinformacija
Još jedna prepreka ka boljem razumevanju sopstvenog zdravlja dolazi u obliku teškoća u komunikaciji sa lekarima. Mnoge žene se okreću neproverenim izvorima informacija na društvenim mrežama. Čak 43% žena navodi da su upravo tu pronašle odgovore na svoja pitanja. Međutim, uz rizik od pogrešnih saveta i loših informacija.
Journal Instagram istraživanje: Šta su rekle naše čitateljke?
Povodom razgovora o ženskom telu i mitovima koji ga okružuju, odlučili smo da napravimo mini Instagram anketu u kojoj ćemo saznati na koji način se o svom telu informišu naše čitateljke. Naša mini anketa osvetlila je i neke zanimljive obrasce kada je reč o razumevanju ženskog tela i ciklusa. Iako većina čitateljki tvrdi da razume svoj ciklus (77%), činjenica da čak 56% nije bilo pripremljeno za prvu menstruaciju ukazuje na značajan nedostatak edukacije u ranom uzrastu. Ovi rezultati sugerišu da postoji jaz između formalnog obrazovanja i individualne potrebe za informacijama.
Zanimljivo je i to što polovina ispitanica informacije o svom ciklusu traži na društvenim mrežama. To naglašava ulogu digitalnih platformi kao glavnog izvora saveta i edukacije. Ovo može biti korisno, s obzirom na dostupnost sadržaja, ali takođe otvara pitanje kredibiliteta tih informacija, jer se neadekvatne ili netačne informacije lako mogu proširiti. Kombinovanje ovih podataka s istraživanjima pokazuje da je edukacija o menstrualnom ciklusu ključna za osnaživanje žena. Naše čitateljke su svojim odgovorima potvrdile da je otvoren razgovor o ženskom zdravlju i dalje neophodan, kako bi se razbili mitovi i unapredilo razumevanje sopstvenog tela.
Gde leži rešenje?
U svetlu ovih izazova, Libresse prepoznaje značaj osnaživanja žena kroz širenje znanja o sopstvenom telu. Sa naglaskom na kontinuirano istraživanje i saradnju s organizacijama koje podržavaju žensko zdravlje, Libresse pokreće dijalog o menstrualnim temama. Tim poduhvatom razbijaju tabu i podstiču žene da govore o svom telu, ciklusu i zdravlju bez ustručavanja. Kampanja Nikad nije samo menstruacija predstavlja poziv na kolektivnu promenu svesti o važnosti znanja koje može unaprediti zdravstvene stavove i unaprediti budućnost ženskog zdravlja.
Tokom naše ankete na Instagramu, kroz seriju pitanja, saznali smo da je i među našim čitateljkama prisutan sličan obrazac (koji su rezultati Libresse istraživanja već pokazali).
Foto: Ljubo Ašćerić