Odnedavno se na društvenim mrežama vodi diskurs o važnosi nošenja SPF zaštite tokom leta avionom. Različite tvrdnje poput „avionski let od sat vremena jednak je 20 minuta provedenih u solarijumu po zračenju„, dovele su do svojevrsne uzbune koja nas je dovela da preispitujemo da li smo svih ovih godina leteli pogrešno? Međutim, koliko se istine zaista nalazi u ovim tvrdnjama, i koliko zapravo treba da budemo zabrinuti kada je reč o nošenju SPF-a u avionu?
UVA vs UVB zraci
Pre svega, potrebno je razlikovati ultraljubičaste zrake sunca i kako oni utiču na našu kožu. UV zračenje deli se na dva tipa: UVA zrake i UVB zrake . UVB zraci prodiru u gornje slojeve kože, izazivaju opekotine od sunca i glavni su uzrok raka kože. S druge strane, UVA zraci prodiru dublje u kožu uzrokujući oštećenje kolagena i elastina kože, što dovodi do preranog starenja kože, ali takođe može izazvati rak kože.
Kada je reč o UV zračenju prilikom letenja avionom, različite studije istraživale su efekte koji UV zraci imaju na pilote i kabinsko osoblje. Kako tvrdi Cancer Council Australia, u jednim studijama iz 2015. godine pokazano je da su u poređenju sa opštom populacijom, piloti i kabinsko osoblje imaju oko dva puta veću stopu melanoma. Međutim, nije bilo moguće odrediti da li je to uzrokovano izlaganjem UV zračenju na zemlji tokom slobodnog vremena ili u avionu tokom leta, ili su u pitanju neki drugi faktori.
Kako znamo da se UV zračenje povećava sa visinom, moderna vetrobranska stakla za avione obezbeđuju skoro potpunu blokadu. Prozori u putničkoj kabini su uglavnom napravljeni od tri sloja plastike. Ovakvi prozori pokazali su se efikasni u blokiranju UVA i UVB zraka, osiguravajući da putnici nisu u opasnosti, a bilo kakva jača veza uzročnosti letenja avionom i strahovito povećanog UV zračenja, ipak bi zahtevalo više istraživanja.
Imajući sve to u vidu dolazimo do konačnog pitanja, koliko je dodatan SPF prilikom letenja zaista neophodan?
Zašto ne preskačemo SPF dok letimo avionom?
Iako odgovor možda nije onaj koji ste očekivali, svakako je jednostavniji nego što ste pretpostavili. Iako ne možemo sa sigurnošću da tvrdimo (ili poreknemo) znatno veću opasnost od UV zračenja prilikom letenja u odnosu na onu kada smo na zemlji, nanošenje SPF zaštite pirlikom letenja ne preskačemo iz istog razloga kao što to inače ne radimo – jer je svakodnevna SPF zaštita neophodna. Stoga, i u avionu nastavljamo sa svakodnevnim korišćenjem SPF kreme, kao i neophodnog ponovnog nanošenja svakih dva do tri sata.
Foto: Instagram (@eabhaodonoghue, @georginagio)