Ekskluzivno za Journal: Jacobi Mehringer otkriva sve o platformi Eyecandy koja predstavlja obaveznu literaturu svakog mladog kreativca
Kreativne industrije se neretko oslanjaju na gatekeeping ideologiju koja lukavo čuva najdublje tajne pronalaženja jedinstvenih referenci inspirisanih drugim vrstama umetnosti, jer umetnost inspirisana umetnošću zaista jeste najčistija forma izražavanja koja bespogovorno podstiče inovativnost stvaralačkog pokreta. Međutim, Jacobi Mehringer je okrenuo igricu naglavačke i kreirao platformu simboličnog naziva Eyecandy koja za cilj ima samo jedno – formiranje svojevrsne supkulture koja neguje načela ulaganja zajedničkog napora ka ostvarenju kreativnih ideja zasnovanih na pažljivo odabranim referencama iz filmova, serija, pa čak i muzičkih spotova i televizijskih reklama.
Jacobi Mehringer je jedno od najuticajnijih lica industrije kada je reč o neprikosnovenoj kreativnoj direkciji, a njegov rad prepoznat je širom nezaiste advertising scene. Shodno znanju i iskustvu koje uživa sasvim prirodno je došlo do formiranja platforme koja predstavlja obaveznu literaturu ne isključivo mladim kreativcima već svim ljubiteljima video produkcije. Naime, platforma Eyecandy sadrži značajan broj (preko 5000) fotografija i kratkih videa (gifova) koji jasno pokazuju mehanizme snimanja i editovanja u formi takozvanog breakdowna. Ujedno predstavlja i neku vrstu behind the scene efekta s obzirom na to da na jednom mestu možete da pronađete i listu svih onih koji su učestvovali u datim projektima. Ono što je zanimljivo jeste sam algoritam pronalaženja specifičnih referenci bilo da je reč o određenom naslovu, artistu ili pak tehnici – i sve to je u potpunosti dostupno javnosti. Bez bilo kakvih ograničenja.
O kreativnim vođstvima, projektu Eyecandy, svemu i svačemu razgovarali smo upravo sa Jacobijem Mehringerom.
Journal 01: Koji je najbolji deo posla kreativnog direktora?
JM: Definitivno to da na kraju dana znaš da je tvoj glas taj koji vodi i da drugi ljudi u tvom timu veruju toj (tvojoj) viziji. Oduvek sam verovao svojim instinktima, ali drukčije je kada imaš tim koji čeka na tvoju perspektivu i glas. Sa platformom Eyecandy, imam osećaj kao da ima četvrt miliona kolega koji se pitaju šta je sledeće. Za mene je to uzbudljivo, panično, naporno, ali i zahvalno iskustvo – sve u jednom.
Takođe, najbolje učim kada grešim, a sa Eyecandy redovno grešim. Pre njega, radio sam na sedam ili osam različitih projekata. Osnovao sam kreativni studio, kompaniju koja ocenjuje sveće, tech kompaniju za odeću, a bio sam i kreativni direktor NFT gaming kompanije – sve to su bili neuspešni projekti.
Moja priča je priča „ambicioznih poraza“, a najbolji deo posla kreativnog direktora je to što mogu da preuzimam na sebe rizike koji mogu da dožive propast. Tako, ponekad, kroz sav taj neuspeh, započneš nešto što se ljudima dopadne.
Journal 02: Sa druge strane, šta je najizazovniji deo tvog posla?
JM: Biti kreativni direktor ne znači biti u kontroli, već kontrolisati to koga imaš oko sebe. Nakon što iznesu ideju, kreativni direktori su nešto poput casting agenata koji biraju ko ih okružuje. Dobar kreativni direktor bira tim ljudi (direktora, urednika, snimatelja, produkcijskih partnera itd.) kojima može da veruje. Verujući im, on se odriče toga da ih kontroliše. To je ujedno i najizazovniji deo. Pronaći balans između toga da veruješ ljudima i da štitiš viziju za koju osećaš da samo ti poznaješ.
Kada sam tek počinjao, imao sam dva brilijantna kreativna direktora koji su mi rekli da je cilj kreativnog direktora da na snimanju reklame ne (mora da) radi ništa. U početku to nisam razumeo, ali vremenom sam shvatio. To ne znači da se zavališ i odmaraš, već da imaš apsolutnu veru u svoje partnere – i da im nisi potreban. To me je pogodilo, jer sam shvatio – to nije samo nešto što te vodi dok si na snimanju. To je metafora za svaki nivo kreativnog procesa – od internih grupa, do klijenata i završne produkcije. Veruj ljudima koji te okružuju, u potpunosti. Mislim da su najbolji lideri oni koji ne teže kontroli, već poverenju.
Zašto je ovo najizazovnije? Zbog toga što taj cilj nikada nije postignut. Svaki put, pronašao sam razlog da budem uključen i od pomoći. Da li zbog toga što im jesam potreban, ili zbog toga što osećam da sam potreban? Verovatno ono drugo.
Journal 03: Govorio si o pronalasku soptvenog „glasa“ kao kreativnog direktora. Šta kreativni direktor treba da uradi da bi pronašao svoj omiljeni način rada? Odnosno, možeš li nam reći više o split diopter tehnici?
JM: Sumnjam u to da većina kreativnih direktora ima omiljenu tehniku snimanja. To je verovatno bliže umetničkim direktorima ili filmskim štreberima poput mene. Za pronalazak glasa je potrebno vreme. Kada sam bio na početku karijere, jedan kreativni direktor mi je rekao da talenat znači „uvek juriti ukus“. Ja sam njegovu misao proširio i mišljenja sam da talenat znači juriti ukus dok tvoj ukus ne postane talenat. To znači da tvoj ukus uvek mora da se razvija i napreduje. Kada si mlad i netalentovan, ugledaš se na one najbolje. Kako stariš i razvijaš talenat, tako treba da napreduje i tvoj ukus.
Ako se desi da se osvrneš na sopstveni rad od pre mesec dana, godine ili pet i pomisliš: „Zašto sam TO uradio TAKO?“, to je dobar mindset. Ukoliko se osvrneš na rad i pomisliš kako je fantastičan – ili si ti fantastičan ili tvoj ukus mora napredovati. Vrativši se na prvobitno pitanje – za mene „pronaći glas“ znači nadograditi talenat i ukus. Radi, ne plaši se da ćeš pogrešiti – i ne pravi umetnost za druge ljude. Poslednja stavka mi je posebno bitna i ona me vodi kroz Eyecandy. Na stranu reklamiranje – ja radim isključivo za sebe. Ako se drugima dopada, odlično, ako ne – odlično. Da se vratim još jednom na projekte koje sam započinjao, a nisu uspeli… Da li i dalje radim na sajtu za recenzije sveća? Možeš se kladiti na to.
Ni sa Eyecandy nije drugačije. To je moja lična kolekcija referenci koje sam prikupio tokom godina – slučajno sam odlučio da je objavim javno. Kada kačimo neki rad, to nije rad za koji mislimo da će se ljudima dopasti. U tome leži uspeh Eyecandy platforme. Većina brendova žrtvuje sve da bi zadovoljila svakoga. Ja objavljujem rad koji mi se dopada – rezultat je vidljiv lični pečat.
Split Diopter? Zanimljivo što si to pomenula. Ne znam da li mi je omiljena tehnika, ali definitivno najviše rezonuje sa mojim ličnim stilom. Sve se događa u kameri – nema postprodukcije. Odrastao sam svirajući jazz bas i moja inspiracija je bio i ostao Stanley Clarke. On uzme bas i stvori zvukove koje nikad pre nisam čuo. Težim tome, vizuelno govoreći. Volim da kreiram nove ideje sa bazičnim alatkama.
Journal 04: Ranije si istakao da je u advertajzingu najbitnije da je „tvoj glas, glas brenda za koji radiš“. Kao umetnički direktor, kako definišeš svoju ulogu u ovom kontekstu? Kako tvoji talenat, znanje i kreativnost doprinose projektima dok istovremeno nastojiš da zadržiš identitet brenda?
JM: Kao što sam već govorio, mislim da umetnost treba da bude stvorena za tebe samog, ne za nekog drugog. Advertajzing je drugačiji – suštinski, on je stvoren za nekog drugog i ti moraš da pričaš iz druge perspektive. Reklamiranje može da bude umetnički nastrojeno, ali ne verujem da je suštinski – umetnost.
Kada sarađuješ sa etabliranim brendom, prvo što radiš jeste bacaš se na istraživanje same istorije – od najznačajnijih kampanja, do marginalizovanih objava na društvenim mrežama. Dobri brendovi imaju „glas“ koji prevazilazi svaki medij. Zatim, pokušavam da shvatim da je taj „glas“ služio brendu ili ga je pak izgubio iz vida. To uzimam u obzir kada prezentujem ideje, a ideje koje iznosim uvek predstavljaju izazov datom brifu ukoliko smatram da nije dovoljno dobar.
Kada uhvatiš esenciju tog glasa, možeš početi da unosiš sopstvenu ličnost u posao. Ako imaš smisla za komediju, piši komediju. Ako voliš sport, predloži ideje o sportu. Često, kada jednom uspostaviš dobar glas, on govori gotovo svima.
Eyecandy ima jasno umetničko izražavanje. Zovem nas „advokatima za anarhiju“. Imamo ideju da budemo haotični i pomalo otkačeni zagovornici kreativnosti u svemu što radimo.
Kada sarađujem sa startap brendom, ili čak na projektima unutar Eyecandy platforme, važno je da ljudi koji grade brend imaju snažno mišljenje o tome šta njihov brend predstavlja i zašto postoji. Želite da brend nastavi sa tom vizijom i nakon što vi više niste tu, kada vas ljudi koji rade na brendu nisu lično upoznali. Brendovi koji ne započnu sa jasnim mišljenjem – ne opstaju.
Journal 05: Nakon završetka kampanje, ukoliko nisi u potpunosti zadovoljn, koje korake poduzimaš? Smatraš li da je težnja ka savršenstvu precenjena u kreativnoj industriji?
JM: Nikada nisam bio potpuno zadovoljan nekom kampanjom ili projektom. Ne zbog nedostatka truda ili lošeg rada, već zato što se na kraju ispostavi da nije apsolutno u skladu sa mojom vizijom. To je jedan od razloga zašto sam osnovao Eyecandy. Ironično, on je takođe najnesavršenija kreacija koju sam ikada stvorio. Kada je lansiran, imao je samo nekoliko stotina video klipova, a većina njih bila je identifikovana na pogrešan način. Kada postojeća tehnika nije bila prepoznata na mreži, izmislio sam novu, a u tome mi je pomogla zajednica.
Do današnjeg dana, verujem da je uspeh Eyecandy-ja rezultat činjenice da sam ga lansirao kada nije bio savršen. Filmska zajednica nije videla u njemu korporaciju ili brend. Videli su prvenstveno projekat kome mogu doprineti. Ukoliko se vratimo na prošli april, i dalje stojim pri istom mišljenju – Eyecandy je više projekat nego brend. To je platforma za stvaraoce i kulturu, neopterećena investitorima ili granicama profita.
Nažalost, čim stavite cenu na nešto, to zahteva određeni nivo savršenstva. Ako bih naplaćivao Eyecandy, a bilo bi određenih vidljiv grešaka – ljudi ne bi imali toliko razumevanja. Kada radite za brend koji prodaje proizvod, morate pretpostaviti da ljudi plaćaju za savršenstvo. A iako je savršenstvo teško postići, to je važna referenca u oglašivačkoj industriji.
Takođe bih napravio razliku između nesavršenstva i veštine. Ponekad najveće nesavršenosti mogu biti pažljivo oblikovane. Takođe smatram da je kreativnost sama po sebi nesavršenost. U doba kada se sve više kreativnih agencija kupuje od strane kompanija za obradu podataka koje koriste tačke na grafikonu da bi odredile ideju, tu su nezavisne agencije koji stvaraju koncepte iz srca koji će se izdvajati i probijati. Ponekad ne uspevaju, da, ali nikada ne idu utabanim putem.
Journal 06: Platforma Eyecandy stekla je značajnu privrženost internet zajednice. Koja je bila prvobitna misao kreiranje takve platforme, a koja je to prva referenca koja te je navela da pomislitš: „svi treba da znaju za ovo“?
JM: Eyecandy je nastao impulzivno. Oduvek sam imao kolekciju vizuelnih referenci na svom računaru, a do jula 2022. godine se povećala na oko 500 kada mi je sinula ideja da napravim veb sajt kako bih na jednom mestu mogao deliti sve svoje GIF-ove sa prijateljima.
Zatim, dok sam pravio veb sajt, počeo sam shvatati da ovakva vrsta sajta nikada nije bila napravljena. Sajtovi za slike, naravno, postoje, ali veb sajt posvećen referencama vizuelnih tehnika delovao mi je značajnije od nečega namenjenog samo prijateljima. Zato sam radio na sajtu sledećih osam meseci, ali samo nekoliko sati nedeljno. Bio sam zauzet drugim projektima i nisam mislio da će ovo biti zanimljivo nekome, osim mojim prijateljima.
Zanimljivo je što, kao umetnički direktor, čak ni ime i brendiranje nisu nešto o čemu sam previše razmišljao. Odabrao sam Eyecandy impulzivno jer uvek volim ideju preuzimanja postojeće reči, nalik na ono što je učinio Apple. Brzo sam dizajnirao logo inspirisan očima svog psa, a za veb sajt, upravo sam završio projekat kreiranja sajta u stilu devedesetih, i želeo sam nešto što bi bilo potpuno suprotno od nežnih boja koje su brendovi već koristili. Zato sam odabrao jarko rozu i crnu, te ciljano dao veb sajtu blagi retro izgled. Kada je Eyecandy počeo da privlači pažnju, nikada nisam želeo da to menjam.
U januaru 2023. godine, počeo sam shvatati da bi ovo moglo biti znatno veće nego što sam prvobitno mislio. Počeli su me kontaktirati kolege, bivše kolege, čak i investitori i firme, tražeći mogućnost ulaganja u Eyecandy. Tada sam pomislio: „O, Bože, u šta sam se upustio.“ Nastavljao sam pratiti brojeve na veb sajtu. Od nekoliko stotina mesečno, pa sve do 80.000 dnevno. Bilo je nekoliko dana na početku kada sam razmišljao da ovo pretvorim u profit i povučem se. Ipak, nakon brojnih razgovora sa porodicom, odlučio sam zadržati Eyecandy kao besplatni alat za filmske stvaraoce.
Nešto što može pomoći onima koji nisu u centru pažnje, te služiti mesto za deljenje najboljih radova. Lagao bih kad bih rekao da se još uvek ne borim sa tom odlukom, ali upravo ta odluka doprinela je uspehu Eyecandy-ja, a da ne spominjem ispunjenje koje mi pruža izgradnja platforme umesto još jedne korporacije koja traži profit.
Journal 07: Na koji način zamišljaš da bi Eyecandy platforma potencijalno mogla da izazove revoluciju ili na neki način preoblikuje kreativnu scenu?
JM: Po mom viđenju, kada je reč o vizuelnim tehnikama, recepti su bili dostupni, ali nikada nije postojao kuvar. Eyecandy je poput prvog svetskog kuvara. Svaki klip koji ste ikada videli ima tehniku povezanu sa njim, a ta tehnika je na Eyecandy platformi.
Takođe sam se zabavljao davanjem imena tehnikama koje prethodno nisu imale imena. Na početku sam želeo stvoriti naziv za situaciju kada se u klipu istovremeno koriste brzi rezovi i rezovi podudaranja, pa sam ih nazvao flash cuts (brzi rezovi). Bilo je zabavno videti filmsku zajednicu kako usvaja upravo ovaj termin za tu tehniku.
Od nedavno, volim da uključujem zajednicu u te odluke iz više razloga. Pod A, kako bih bio siguran da tehnika već nema postojeće ime, i pod B, kako bih omogućio svima da zajedno pomognu u stvaranju naziva. Nedavno smo smislili izraz Echo Printing, što predstavlja kombinaciju koraka u štampanju i duple ekspozicije, i izraz Window Masking, što je kombinacija tehnike podele ekrana i tehnike maskiranja.
I mislim da je to srce Eyecandy-ja. To je brend vođen od strane mase. Naravno, ja sam glas, ali želim da svako ima svoj deo. Čak smo juče otvorili dizajn odeće celoj zajednici. Dizajnirao sam svoju odeću za Eyecandy, i odjednom sam pomislio: „Zašto ja to radim kada bi ovo mogla biti prilika za mladog umetnika“. Tako da sam otvorio mogućnost. Svako može poslati svoj dizajn. Zajednica će glasati za svoje favorite, a pobednički dizajneri će dobiti deo profita.
Kada se udaljim i pogledam Eyecandy, zamislim da bi drugi brendovi mogli početi raditi nešto slično kako bi replikovale naš uspeh.
Journal 08: Na Eyecandy platformi nailazimo na mnogo referenci iz muzičkih spotova što je intrigantno s obzirom da se često muzički spotovi grade na već postojećim referencama. Kako doživljavaš dinamiku kreativnog procesa kada sadržaj već nosi određenu referencu, i na koji način smatraš da takav sadržaj prirodno može poslužiti kao izvor inspiracije, unapređujući celokupan proces?
JM: Ovo je odlično pitanje, i raduje me što ste ga postavili! Ne mislim da postoji umetnost u svetu bez reference, i tačno je da se muzički spotovi često oslanjaju na filmove ili druge već postojeće umetničke forme. Međutim, uvek se trudim da vidim koliko duboko ta “zečja rupa” zapravo ide.
Primetio sam da ako imitirate umetnost stvorenu tokom vašeg života, verovatno ćete naići na kritike. Ali, ako imitirate umetnost iz vremena pre vašeg života, verovatno ćete dobiti priznanje za počast ili čak neće biti uspostavljena veza. Mislim da kada smo bliski umetnosti, veoma smo osetljivi i tretiramo je kao zaštitni znak. Primećujem da vreme postepeno umanjuje percepciju vlasništva.
Uzmimo, na primer, Dolly Zoom. Prvi put korišćen od strane Alfreda Hitchcocka 1958. godine. Pre toga, to nikada nije viđeno. Odnosno, nikada nije urađeno. Sigurno je da je prvi reditelj koji je koristio tu tehniku posle Hitchcocka samo kopirao njega, zar ne? A danas? Dolly Zoom je jedan od osnovnih elemenata filmske produkcije. Šta kažete na Spike Lee-jev double dolly? Voleo bih izazvati svakoga ko gleda kroz prizmu vlasništva da zamisli kako nešto što su stvorili postaje fundamentalna tehnika u budućnosti. To ne znači da nema krađe, ima je. Ali postoji i ova siva zona koja je diskutabilna u pogledu ispravnosti, zavisno o vašem stavu.
U ranim danima Eyecandy platforme, čuo sam od mnogo reditelja kako je Eyecandy bio gotovo dokaz da je originalnost u umetnosti sama po sebi nemoguća misija i da je više reč o tome kako evoluirate nešto što već postoji. Kada možete kliknuti na bilo koju stranicu sa tehnikama i videti stotine klipova koji koriste tačno istu tehniku, počinjete shvatati koliko je izazovna originalnost. Ja gledam na Eyecandy kao na polazište za vašu viziju, umesto same vizije. Uzmite tehniku. Učinite je svojom. Evoluirajte. Evoluirajte. Evoluirajte. Hitchcock je evoluirao dolly snimanje dodavanjem zumiranja. Spike Lee je evoluirao dolly zoom dodavanjem lika u pokretu. Koja je vaša evolucija?
Journal 09: Da li veruješ da Eyecandy projekat ima potencijal da postane tvoj osnovni fokus ili glavno zanimanje?
JM: Jednostavan odgovor – ne. Eyecandy je moj oblik meditacije. Imam priliku da pratim najbolje filmove, saznajem o stvaraocima i delim ono što smatram izvanrednim radom. U tom smislu, koristim Eyecandy da se opustim nakon dana stvaranja. Eyecandy nije stvaranje, već proces kuracije.
Moj cilj u životu i ono što mi donosi najviše radosti je stvaranje. Stvaranje Eyecandyja bilo je neverovatno putovanje, ali doći će trenutak kada će postati isključivo kuracija. Dakle, uvek će ostati moj oblik meditacije, ali nikada neće zadovoljiti želju da nešto stvaram.
S obzirom na to, Eyecandy mi je pružio neviđen pristup najvećim umovima sveta, neki sa kojim imam projekte u radu ili planiram saradnju u budućnosti. Eyecandy nije primarni fokus, ali predstavlja vrata koja mi omogućavaju da proširim svoj trag prema kreativnosti koju težim stvarati.
Uvek sam pokušavao da se držim podalje od planiranja budućnosti, ali rekao bih da bih u ovom trenutku bio iznenađen ako u budućnosti ne postanem nezavisni kreativni direktor koji radi na sopstvenim projektima, za brendove, umetnike i agencije. Hajde da to manifestujemo.
Journal 10: Koji je najbolji savet koji nikada nisi poslušao, da bi kasnije otkrili da je to bila najbolja odluka koju si doneo?
JM: Uvek su mi govorili da zadržim sve reference koje pronađem za sebe, jer bi mogle biti presudne za izbor između moje ideje i ideje drugih timova. Uvek sam smatrao da je to glupo i da to uzrokuje podele. Nepotrebno je reći da nisam nikada poslušao taj savet, i Eyecandy je plod mog nepoštovanja prvih naredbi kao mladog kreativnog radnika. Iako je verovatno taj kreativni direktor zaslužan jer, bez tog saveta, verovatno ne bih imao podsticaj da na kraju stvorim Eyecandy.
To je verovatno bio najbolji savet koji nikada nisam poslušao. Reći ću još jedan: „Ne stavljati laktove na sto“. To je pravilo koje svako dete mora da poštuje. Osim što sam ja kao dete počeo da dovodim u pitanje to pravilo, samo da bih saznao da ono nije imalo poreklo u pristojnosti, već iz nužnosti. U srednjem veku, kada bi vitezovi i dame sedeli sa jedne strane velikog stola, ako bi svi stavili laktove na sto, sto bi se prevrnuo. Tako da, „ne stavljati laktove na sto“ NIJE bilo zbog pristojnosti ili nepristojnosti. Ovo saznanje me je navelo da počnem da dovodim u pitanje poreklo većine društvenih standarda veoma rano, vodeći me kroz lavirint pitanja etimologije i porekla svega. To je verovatno više od bilo čega drugog uticalo na ono što sam danas. I preispitivanje porekla standarda kojih se danas pridržavamo.
Foto: Instagram (@eyecannndy, @jacobi)