Koji sve faktori utiču na kvalitetan san? Odlaskom u švedski grad Älmhult otkrili smo kako možemo da poboljšamo navike spavanja
Da li ste znali da u proseku provedemo 26 godina spavajući i čak sedam pokušavajući da zaspimo? To su statistički podaci koji su nas, na momenat, naterali da preispitamo svoje navike vezane za postizanje kvalitetnog sna. Ekipa Journala je, krajem oktobra, posetila švedski grad Älmhult gde je održana IKEA sleep tura, kroz koju smo naučili koji sve faktori utiču na dobar san. Takođe, sve dobre navike koje možemo da implementiramo u svoju sleeping rutinu u nastavku teksta delimo sa vama. Negovanje ovih navika rezultira kvalitetnijim snom, a samim tim podiže se i celokupan kvalitet života.
Istorija IKEA brenda / Vodimo vas u Älmhult
Pre nego što sa vama podelimo tajne dobrog i kvalitetnog sna – pravimo osvrt na istoriju IKEA brenda. Älmhult je grad gde je, 1958. godine, otvorena prva IKEA robna kuća. Ova destinacija u toku godine okupi veliki broj turista i biznis entuzijasta koji žele da vide gde je sve počelo i, naravno, kako sve to funkcioniše danas. U ovom gradu se često susretnu i članovi IKEA kompanije iz svih delova sveta. Neki od njih provedu ovde određeno vreme na obukama i pripremama važnih projekata. Ključ dolaska ovde je da se svi koji rade za IKEA brend povežu sa istorijom i filozofijom breda.
IKEA hotel i IKEA muzej
Ingvar Kamprad osnovao je IKEA brend davne 1943. godine, a prva radnja na svetu otvorena je upravo u gradiću Älmhult. Na tom mestu se danas nalazi popularni IKEA muzej u okviru kojeg smo imali prilike da svedočimo menjanju trendova u dizajnu nameštaja – kroz vreme. Pored estetike menjale su se i potrebe krajnjih korisnika ali je IKEA ostala dosledna svom glavnom cilju – da ponudi kvalitetan nameštaj koji je cenovno dostupan većini potrošača.
Ovaj muzej je svojevrsno svedočanstvo razvojnog puta koji je Ingvar prošao u drugoj polovini prošlog veka i pokazatelj kako su trendovi uticali na dizajn kroz svaku pojedinačnu dekadu. Tu smo imali prilike da vidimo i kako je izgledao njegov home office, kao i da saznamo da je svoje ideje zapisivao na noćnom stočiću pored kreveta, kako ih ne bi zaboravio do jutra. A genius mind, indeed.
IKEA hotel nalazi se odmah prekoputa muzeja i opremljen je, naravno, isključivo IKEA nameštajem. Ovo je ujedno njihov jedini hotel na svetu, tako da je boravak u njemu posebno i nesvakidašnje iskustvo. Nakon dobrog sna na IKEA dušecima i jastucima (u hotelu se koristi SKOGSFRÄKEN model jastuka), krenuli smo u edukativnu sleep turu. Nakon ovog iskustva potpuno drugačije gledamo na celokupan pristup održavanja kvalitetnog sna.
SLEEP TURA / Koji sve faktori utiču na formiranje dugoročnog kvalitetnog sna?
Sada konačno možemo da se vratimo na glavnu temu i sadržaj koji nestrpljivo čekate. Sve što su nam stručnjaci objasnili kroz edukativan pristup ovoj važnoj temi – mi vam u celosti prenosimo. Zajedno krećemo u formiranje novih navika, step by step.
#1 Odabir adekvatnog dušeka
Odmah da vam kažemo – jednostavnije je nego što možete da pretpostavite. Postoji niz faktora koji čine naš san kvalitetnijim, a sve počinje od kvalitetnog dušeka, odabira jastuka i posteljine. Najteži korak je biranje dušeka. Ono o čemu vodimo računa kada biramo dušek je prvobitno naša kilaža, ali i navike u spavanju. Ako spavate mirno i ne vrtite se u toku noći odgovaraće vam jedan tip dušeka, dok se za one sa nemirnim snom i one koji se pomeraju tokom noći preporučuju dušeci sa potpuno različitim performansama. Takođe, tu je i važno pitanje: Da li spavate na leđima, boku ili stomaku? Oni sa nemirnim snom treba da biraju tvrđi tip dušeka, dok se za one koji spavaju mirnim snom preporučuju mekši. Takođe, ako volite da spavate na boku – mekši dušek je dobar izbor.
Ukoliko imamo dve osobe koja spavaju u istom krevetu savet je da se ona sa mirnijim snom prilagodi potrebama ove druge. Sa druge strane, tu su i mini prostirke koje idu preko dušeka, a koje se mogu kupiti za samo jednu polovinu kreveta. Problem solved.
Ukoliko nakon iscrpnog istraživanja i dalje ne znate koji vam dušek odgovara – IKEA je napravila mini anketu koju možete da popunite i dobijete informaciju koja vam je potrebna.
#2 Decluttering prostora u kojem spavate
Bilo da je u pitanju spavaća soba ili neka druga prostorija gde spavate – prostor oko vas ne sme biti pretrpan. To smo znali i pre nego što se Marie Condo pojavila sa svojim Netflix serijalom i da – naučno je dokazano. Zato treba investirati u kvalitetan i praktičan prostor za odlaganje a to mogu biti dodatne police u ormanu, čiviluci i kuke na zidovima ili kutije koje možemo pozicionirati ispod kreveta. Ovo nije mit iz popularne psihologije – ovo je de facto princip koji će vam unaprediti kvalitet sna.
#3 Zvukovi, temperatura sobe, svetlo i kvalitet vazduha
Pre odlaska na spavanje treba da čekiramo sve navedene stavke. Koliko god da se osećamo cozy kada je u sobi toplo, najidealnija temperatura za spavanje je zapravo između 16 i 19 stepeni. Možda vam se čini da je preniska, ali to možete rešiti adekvatnim prekrivačem i posteljinom. Idealno je da imate sezonske jorgane za zimu i leto, kao i propratni asortiman za spavanje. Leti je idealno da koristimo lan, svilu i organski pamuk, dok zimi tkanina kao što je flanel može dodatno da nas zagreje.
Prečišćivač vazduha takođe nije deo popularne lifestyle kulture, već vrlo korisna stvar. Njega treba da koristite i preventivno, pogotovo ako ste skloni alergijama ili živite u zagađenim gradskim sredinama. Pomoću smart home tehnologije možete ih upaliti neposredno pred dolazak kući i na taj način osvežiti prostor u kojem nameravate da spavate.
Svetlo u kasnijim časovima treba biti prigušeno, kako se vaše telo i um pripremaju za kvalitetan san. Ovde ne govorimo samo o prostoriji u kojoj spavate, već o celokupnom životnom prostoru. Probajte i videćete kakve promene unosi sama promena svetla u večernjim časovima.
Last but not least – zvukovi su veoma važna stavka koje uglavnom nismo ni svesni. Lobiji svetski najbolje rangiranih hotela imaju čitavu tehnologiju zasnovanu na zvukovima koji vas opuštaju a kojih, u tom trenutku, možda niste ni svesni. Pored omiljene relax plejliste možete pustiti zvukove talasa, kiše ili bilo čega što na vas ima umirujuće dejstvo.
IKEA TEST LAB
Nakon predavanja o faktorima koji utiču na kvalitet sna zaputili smo se u takozvani cyber space – IKEA Test lab. Na ovom mestu se testiraju svi novi proizvodi, pa tako i oni za spavanje. Impresivan podatak je da IKEA odradi preko milion testova godišnje. Jedan deo testova radi se baš u ovom IKEA Test Lab-u u Älhmutu, dok se ostatak radi u Šangaju.
U okviru ovog segmenta imali smo prilike da vidimo kako robotizovani torzo, koji menja temperaturu u toku testiranja, proverava performanse jednog dušeka. Postoji i mašina koja vrši veliki pritisak na dušek nakon čega se proveravaju posledice i vreme koje je potrebno jednom dušeku da se praktično regeneriše. Na ovom mestu se neretko testiraju i proizvodi konkurencije jer – znanje je moć i IKEA tim to vrlo dobro zna. You can’t sleep on your competition.
IKEA MARKETING STUDIO
This is where the magic happens. Na prostoru od 8.000 kvadrata možete videti različite postavke enterijera, prilagođene različitim tržištima. Ove scenografije prave se radi snimanja kataloga i reklama, a većina njih se ponovo koristi (kako je održivost jedan od pet faktora na kojima počiva filozofija IKEA poslovanja). Na ovom mestu je zabranjeno korišćenje telefona jer se tu snimaju promo materijali za proizvode koji još uvek nisu zvanično u prodaji. Između setova nailazite na velike prostorije za rekvizitu, kao i krojačku radnju gde žene u real time-u prave props za snimanja. Na ovoj lokaciji se pravi marketing content za sva globalna tržišta. Tu su smešteni i najbolji grafički dizajneri, koji oblikuju gotov materijal. Prostor obiluje mestima za odmor i prekopotrebne pauze uz, naravno, genijalan dizajn enterijera.
Razgovarali smo sa stručnjacima
Pored predavanja, koja su bila edukativnog karaktera, u okviru IKEA sleep ture pružena nam je mogućnost da razgovaramo sa stručnjacima iz različitih oblasti. Na taj način mogli smo da ih pitamo šta želimo i ekskluzivno dobijemo informacije iz prve ruke. Među sagovornicima našli su se Fredrika Inger, Managing Director of IKEA of Sweden, kao i Johan Ejdemo, Design Manager at IKEA of Sweden. Pri postavljanju pitanja inicijalno smo se vodili IKEA democratic design filozofijom koja počiva na pet važnih faktora a to su:
- funkcionalnost
- forma
- kvalitet
- održivost
- niska cena
Svi ovi faktori moraju biti zadovoljeni pri dizajniranju svakog IKEA proizvoda, što je u većini slučajeva veliki izazov. Upravo zato je stručnost tima krucijalna. U nastavku otkrivamo kako se oni, vodeći se iskustvom, nose sa izazovima koje zahtevaju sve veći standardi i navike potrošača. Ono što je takođe sastavni deo IKEA filozofije je da se posećuju obični ljudi. Odlazi se u njihove domove, gde im se postavljaju pitanja vezana za izazove u autentičnim životnim prostorima. Na osnovu tih iskustava ulazi se u design lab i kreiraju se novi proizvodi, ili se pravi stretegija kako da poboljšaju postojeći.
FREDRIKA INGER
Fredrika Inger je Managing Director of IKEA of Sweden, u kojoj radi skoro 20 godina. Ona je, tokom svoje karijere, imala priliku da radi u skoro svakom IKEA lancu vrednosti i motivisana je da, u okviru svoje pozicije, doprinese boljitku svakodnevnice svih IKEA potrošača.
Fredrika Inger
Journal: Na vašim predavanjima dobili smo informaciju da čak životinje imaju bolji pristup od ljudi kada je pojam kvalitetnog sna u pitanju. Da li je vaša misija da, pored kreiranja tehnološki dobrih proizvoda, edukujete ljude o tome kako da formiraju navike koje će unaprediti dobar san?
Fredrika: Da, to je zaista bitna svar i zato smo vas i pozvali ovde, kako bi vam prezentovali koliko faktora zapravo utiče na kvalitetan san. Ljudi imaju limitirane budžete, limitiran prostor ali i limitiran know-how kada su u pitanju uslovi za zdrav san. Mi smo tu da odgovorimo na sve ove stavke i pružimo im kvalitetne proizvode, ali i savete. Temperatura, osvetljenje i kvalitet vazduha su podjednako važni, kao i dobar dušek ili posteljina.
Journal: U muzeju smo imali prilike da vidimo različite šik primerke nameštaja iz raznih dekada – pedesetih, šezdesetih, sedamdesetih, osamdesetih i devedesetih. Došli smo do zajedničkog zaključka da bi se oni danas sjajno uklopili u naše domove. Da li IKEA tim planira da neke od njih relaunchuje?
Fredrika: Apsolutno, neke od njih smo već imali u toku prošle godine, a uskoro se sprema jedno veliko iznenađenje o kojem, još uvek, ne smem ništa zvanično da kažem.
Journal: U poslednje vreme IKEA je izbacila dosta multitask proizvoda – lampu sa zvučnikom, kao i sto koji je istovremeno i prečišćivač vazduha. Da li tu leži budućnost tehnologije?
Fedrika: Naš zadatak je da zadovoljimo potrebe velikog broja ljudi – onih koji žive u malim prostorima, kao i onih koji žive sa decom u velikim porodicama. Verujemo da je multifunkcionalnost veoma bitna i da, istovremeno, može da uštedi dosta prostora. Upravo zato naš dizajn tim vredno radi na unapređivanju ovakvih proizvoda.
JOHAN EJDEMO
Johan Ejdemo je Design Manager at IKEA of Sweden, u kojoj je prvobitno počeo da radi 1999. godine. Njegova uloga je rad na razvoju proizvoda i asortimana, ali i kreiranju novih kolekcija. Na Global Design Manager poziciji nalazi se od 2022. godine i misija mu je da učestvuje u kreiranju unikatnog dizajn identiteta koji nam IKEA pruža decenijama unazad.
Journal: Održivost je oduvek bila jako važan faktor u procesu kreiranja IKEA proizvoda međutim, u poslednje vreme, velike kompanije su pod pritiskom da ispune sve sustainability kriterijume koji rastu iz dana u dan. Da li sada imate veći izazov kada ulazite u inicijalni proces dizajniranja novog proizvoda, sa tim na umu, nego pre, recimo, 20-25 godina?
Johan: Implicitno ne, eksplicitno da. Svakodnevno razmišljamo o tome koje materijale koristimo i u kojoj količini. Nekadašnje izbore koji su se u datom momentu činili kao ispravni danas posmatramo iz drugog ugla i razmišljamo: šta je moglo drugačije i – šta sada možemo da promenimo? Održivost je jako važna i da bismo održali niske cene, na koje su naši potrošači navikli.
Journal: Da li na kraju godine kada dobijete izveštaje o bestseller proizvodima to budu oni za koje ste očekivali ili ponekad ima iznenađenja? Da li se neki underdog proizvod pokaže kao mega uspešan? Ono što me takođe zanima je da li se oni menjaju iz godine u godinu ili su neki proizvodi vanvremenski bestselleri?
Johan: Postoje vanvremenski bestselleri kao što su, na primer, police za knjige. Uprkos razvoju tehnologije i prebacivanju jednog dela čitalaca na online reading – te police su i dalje vrlo prodavane. Što se tiče underdog proizvoda da, dešavalo se da se iznenadimo. Napravili smo u okviru jedne limitirane kolekcije lampu koja je bila skuplja od ostalih, veća od ostalih, i ne previše funkcionalna, ali su se potrošači vezali za nju i ona je, na iznenađenje svih nas, postala bestseller. Tako da, koliko god iskustva da imate, nekada nema pravila.
Nadamo se da smo deljenjem iskustva koje nam je pružilo putovanje u švedski grad Älmhult uspeli da privučemo vašu pažnju. Naša misija je da vas navedemo da preispitate svoje navike kada je spavanje u pitanju, kao i da ih potencijalno unapredite. Kvalitetan san nema cenu, a navike koje mu doprinose poprilično su jednostavne, zar ne?
Foto: IKEA, Journal